• Anonym (My)

stackars sambon..vi går igenon fert.utredning?!?!

Äter du Pergo för att få igång ÄL, eller är det bara för att testa innan ni går vidare med IVF?

Jag fick Pergo, 6 kurer, efter vår utredning, är oförklarligt barnlösa. Märkte att mensen blev mindre efter några kurer, läste här på FL att det antagligen är livmoderslemhinnan som blir tunnare av Pergo. Jag fick äta kur efter kur utan koll av hur det gick med äggblåsor, och det var sommarstängt på kliniken, så jag tog ett eget beslut att hoppa över sista kuren. Sa det till läkaren i efterhand och hon höjde inte ens på ögonbrynen, så jag tror inte det är helt ovanligt att folk avbryter själva.

Jag mådde verkligen skit när jag åt Pergo, det är enda gången under hittills 5 års bebisverkstad som jag och sambon har börjat skälla på varandra, typ han "vägrade att gå runt och vara olycklig" och jag skällde ut honom för att han inte förstod hur det var för mig att kanske aldrig få barn..

IVF har inte alls varit lika jobbigt, tvärtom.

Hoppas ni kommer vidare snart, antingen blir gravid eller får göra IVF!

• Anonym (My)
    Anonym (trött) skrev 2012-08-01 20:40:47 följande:
    Tack vad gulliga ni är...ska höra mig för imorgon...skulle vara skönt att prata m någon som kan sånthär..en vanlig kurator är inte samma sak..
    ja jag äter pergo för att "fördriva tiden" till ivf. dock uteblev ju både äl å mens istället. knäppt... en msssa onödigt krångel och 75 dagar till spillo för oss...
    skönt att höra att ivf kändes bättre för lever i helvetet nu...
    fick ni er barn?
    kram
    Nej har inte fått barn än, IVF:en slutade med att jag blev överstimulerad så de kunde inte sätta in något embryo. Nu finns det 5 st i en frys som är våra!

Under själva IVF:en (perioden när jag tog sprutor) var det en massa stress med bortrest sambo, mediciner som var slut på apoteket, pyssel att klara ta nässpray och sprutor punktligt i kombination med jobb, mm. Men jag mådde ändå bra psykiskt, kände att jag klarade allt. Det är ju också en lång period jämfört med Pergo. Sedan när jag inte fick tillbaka något embryo så blev jag ledsen, mådde skit rent kroppsligt (sjuk!) men humöret och psyket var ok. Jag började ganska snabbt tänka på nästa försök, då de ska sätta in ett av våra frysta embryon. Nu oroar jag mig för att de inte ska överleva upptiningen. För mig är det jobbigaste psykiskt att jag oroar mig, men det påverkas inte av medicinerna utan det är så hela tiden.

Måste dock säga att man känner sig lite "luddig" i huvudet när man tar nässpray inför IVF, finns många som mår dåligt av det men för mig är det ok.
  • Anonym (My)
    Anonym (trött) skrev 2012-08-03 20:47:37 följande:

ja jag hoppas du har rätt...förstår inte vad jag gjort för ont...är detta straffet för en abort jag gjort tidigare? med en pappa som varken ville ha mig eller barnet...
    jag har alltid haft regelbunden cykel men fick pergotime i väntan på ivf.. då fick jag varken äl eller mens.. efter två månader fick jag göra vul och då hade jag fått två cystor istället. fick då primolut och igår vul igen, cystprna borta och mensen kom även..74 dagar sent.
    ska köra en dubbel kur pergotime denna månad...
    nää...vi kör ivf behandlingen på hemort men åker till falun på äp och insättning...
    kram på dig
    Klart det inte är ett straff!

Fast jag brukar också tänka så, har inte gjort abort men kan vara fylld med hatiska känslor ibland och vara elak mot folk i min närhet. Krävs inte så mycket för att man ska börja skylla på sig själv... Men logiskt sett är det bara fel, många som gjort abort blir lätt gravida (därav abort in the first place, en kompis till mig tex blev oönskat gravid av ETT "misslyckat" avbrutet samlag, det har aldrig hänt mig trots att vi kört avbrutet sedan 2003 och försökt aktivt sedan 2007).

Hoppas ni får det härligt på semestern!

Svar på tråden stackars sambon..vi går igenon fert.utredning?!?!