Grattis till kattungen!
Instämmer med Birmafröken ovan ang sand och mat. Kolla med de som har katten nu vilken kattsand de använder. Det är bra att fortsätta med den sand hon är van vid så att det inte blir problem med att hon gör sina behov någon annanstans än i lådan. Det är även bra att i alla fall i början köpa den kattmat som hon är van vid att äta. Köp en klosax också men tänk på att absolut inte klippa för mycket på klon. Om du försiktigt trycker på trampdynan kommer klorna fram och tittar du från sidan och i motljus ser du den rosa pulpan som du absolut inte får klippa i då den innehåller nerver och blodkärl. Klipp hellre för lite än för mycket.
Inget halsband! När katten är så pass liten som din är det ändå svårt att hitta ett halsband som går att spänna tillräckligt mycket runt halsen. Att ha ett för löst sittande halsband är farligt då hon kan få det i munnen när hon tvättar sig under hakan och om hon kliar sig med tassen under halsbandet kan hon fastna med benet i halsbandet också. Hon kan även fastna med halsbandet och bli hängandes.
Är katten avmaskad? Om inte de tidigare ägarna har gjort det måste du göra det. Det finns receptfria tabletter på apoteket och vad jag kommer ihåg ur minnet finns det 2 olika sorter. En sort som ges i 3 omgångar från det katten är nyfödd och en annan sort där det räcker med att ge en halv tablett till en kattunge när han/hon är ca 3 månader och sedan avmaskas katten minst en gång per år. Den senare sorten är den som jag använt till de katter jag har och har haft och de har fungerat jättebra.
Och för att återigen instämma med Birmafröken

Försäkra din katt! Även om det är en innekatt kan saker och ting hända. Om hon t ex sväljer något och du måste ta henne till veterinären kan det gå lös på runt 8.000-10.000:- Med en försäkring ”kommer du undan” med självrisken som brukar ligga på strax under 2.000:-