• Webbredaktör Annelie

Vems ansvar är det att lära barn simma?

OS är i full gång och högaktuellt just nu är tävlingarna i simning. I en rapport från Svenska Livräddningssällskapet kan man läsa att så många som två miljoner vuxna svenskar är osäkra på om de kan simma 200 meter. Samtidigt kan vi allt som oftast läsa larmrapporter om att allt färre barn är simkunniga.

Men vem bär ansvar för att barn lär sig simma? Är det du som förälder som på egen hand eller genom att anmälan till simskola bör se till att dina barn lär sig simma eller simkunnighet något som skolan ska ansvara för?

Vad tycker du?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems ansvar är det att lära barn simma?
  • Kjellgren

Allt är statens ansvar! Att barnen inte kan simma, att solen inte skiner och att skorna slits - allt är statens ansvar, allt!

• KMW

Simkunnighetskraven i skolan kommer inte som mål förrän i årskurs fem om jag inte har helt fel. Då är alltså eleverna ca 11 år och personligen tycker jag att det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen lär sig simma innan dess. Det är ju en livförsäkring och en trygghet som förälder att veta att ens barn kan simma.
    Det finns ju tyvärr lite dubbelmoral runt det där då Skolverket har simkunnighetskrav i år fem och nio, men i dom allra flesta kommunerna finns inget som helst bidrag till skolorna för att bedriva simundervisning, för hur många skolor har egen simhall? Inte så många.
    Hur går det ihop egentligen?

• tahira

Det är helt och hållet mitt ansvar. 

Min son simmar en gång i veckan i skolan, men det är tolv barn på två lärare och det handlar mest om vattenvana och inte få panik i vattnet. Jag tror inte att det kan vara svårt att verkligen lära sig då. 

Betydligt lättare blir det när han är med mig och sin pappa och vi tillsammans hjälper honom att simma, eller när han går på simskola på helgerna och är den enda eleven, så att läraren kan koncentrera sig på honom.

Det är verkligen inte alla barn som har lätt att lära sig i grupp, och en så pass viktig sak som simning skall man inte chansa med, tycker jag. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Busbellan

Jag är lite delad faktiskt, men röstade föräldrarna
    I 6:an ska barnen kunna simma står det i skolans mål men de bör kunna det innan dess tycker jag nog så det blir ju förälderna ansvar.
    Är det så att barnet i slutet på mellanstadiet fortfarande inte kan simma så blir det ju också delvis skolans ansvar eftersom de ska jobba för att alla barn når de mål som finns  

Mamma till Nora, August och Ella
  • lövet2

I första hand föräldrarnas, men samtidigt känns det som att samhället kunde underlätta lite också i bland. Ta Kiruna t ex, där det inte finns någonstans att bada överhuvudtaget under sommaren. Hur lätt är det då för föräldrarna att lära sina barn?
    I en del kommuner har de helt sonika lagt ned alla kommunala badplatser, och kvar finns - ingenting.

Och vad gör de föräldrar som inte själva kan simma? Simskolor finns inte över hela Sverige, så vem ska då lära barnen?

• läkarstudent

Det finns inget som säger att man måste kunna simma. De flesta av oss i Sverige lever inte nära vatten och det finns ingen risk att drunkna så länge man inte försätter sig i situationer där det är nödvändigt att vara simkunnig. Således är det inte någons absoluta ansvar, utan det är upp till den som vill lära barnet att simma att göra det. Därför blir det också upp till skolan att lära de barn vars föräldrar inte redan lärt dem simma, att göra det (eftersom skolan har det som mål att alla ska vara simkunniga).

Därmed inte sagt att jag personligen inte tycker att det är bra att lära sig simma innan man är i skolåldern.

• Gretella

I grund och botten så är det väl föräldrarna. Men eftersom att inte alla barn har samma förutsättningar så vore det smidigt om skolan stog för det. Förr var det så men det har säkert ändrats nu.

• Alexi

Självklart är det mitt ansvar som förälder. Men, jag kommer nog ta det ansvaret genom att anmäla till en simskola och då är det ju så klart deras ansvar att ge den tjänst man betalar för.

• Themis

Det är i första hand föräldrarnas ansvar, eftersom man givetvis vill ge sina barn en chans att rädda livhanken om de trillar i plurret ofrivilligt. Vår son började simskola när han var 4 och har haft stor glädje av att simma och bada tills nu när han är 8 och vill lära sig mer nya saker.

Sen ingår simning också i skolans mål och där får ju skolan försöka göra vad den kan, men det är otroligt mycket lättare att lära sig simma som liten än att kämpa med det när man är 11 år och de flesta andra redan kan.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
Svar på tråden Vems ansvar är det att lära barn simma?