• Anonym

Min pojkväns mamma blandar trosor med vanlig tvätt

Åhhh!!! Blir så irriterad! Jag är 16 och bor tsm med min 20 åriga pojkvän och hans mamma(har diverse problem med mina egna föräldrar så bor ej där). Hon tror alltid att hon vet bäst fast hon inte vet ett strunt och min pojkvän tror alltid att mamma vet bäst!

Hon blandar sina trosor som är fulla med mens och flytningar etc som hon dessutom byter ca 1 gång/vecka med våra VANLIGA kläder t-shirts och sånt och kör på 40 grader.  Hallå? trosor ska tvättas på 60??? Och sedan tycker min kille alltid att hans kläder stinker efter tvätten(hennes underlivsdoft är rätt stark och allt hon tvättas tsm om hon bara tvättar i 40 börjar lukta samma)  Och han säger att lukten ABSOLUT inte kommer från hans mammas kläder(ehm jo? det gör den för den luktar precis som hennes trosor)

Förutom detta så pressar hon ihop hur mycket kläder som helst i maskinen samtidigt så ibland blir inte mina kläder ens rena(tex när jag har mens eller så syns det fortfarande i trosorna efter tvätten eftersom det är så fullt)  

Jag vet att det är hennes trosor som gör att tvätten börjar stinka då jag själv kört maskinen ett antal gånger och känt lukten som inte kommer från något annat än dom. Dock får jag inte tvätta längre hemma hos dom för hon tycker att jag tvättar "fel" eftersom hon anser att hennes sätt är rätt. Jag vill inte gärna säga vad jag tycker rakt ut heller.... och känns elakt att berätta för min kille att hans mammas trsor luktar så starkt. 

Jag trivs jättebra hos dom men detta stör mig verkligen :( Jag hjälper till jättemycket med disk, stäsning osv men tvätten får jag ej ta eftersom den slösar EL om den körs för många gånger och jag stoppar i för lite kläder åt gången(hon gör ju fel inte JAG) :( Ibland smygtvättar jag och då luktar tvätten rent och gott när den kommer ut.  

• Svar på tråden Min pojkväns mamma blandar trosor med vanlig tvätt
  • KiaL

Jag tycker det låter konstigt att det skulle lukta så illa av kläderna efter en ordentlig tvätt...
    Med tvättmedel och sköljmedel så blir de flesta kläderna rena och luktar gott.

Har då aldrig märkt några problem. Har 3 barn som både spytt och skitit på sig flera gånger om och jag tvättar allt utom sängkläder samt handdukar i 40 grader.

Underkläder tvättas hos de flesta jag känner tillsammans med andra kläder utan lukt..     

• Anonym (kallt vatten)

Alltså jag vågar inte skriva detta annat än anonymt med tanke på vad andra har skrivit i tråden... men jag tvättar mina underkläder i kallt vatten. Handukar tvättas på 60 grader och sängkläder på 30-40 grader, resten tvättas på kallt. Detta för att kläderna inte slits lika fort då, och färgerna bleks inte ur. Dessutom hängtorkar jag allting, förutom sängkläder ibland. När det gäller menstrosor har jag märkt att de faktiskt blir renare på det kalla programmet, och jag antar att detta är för att blodet inte koaguleras i trosorna utan tvättas ur istället. Jag har inte märkt nån lukt på våran tvätt, men så tvättar jag inte överfulla maskiner heller.

All to their own men det är ju vattnet som tvättar rent, och med dagen tvättmedel så behövs inte varmt vatten. Tvättar jag varmt så är det 30 grader som gäller. Jag fattar inte vad ni har för kläder på er annars för mina kläder tål inte mer än 30 grader i de flesta fall. Och speciellt inte mina trosor som är spets osv.

• Emmi27
    Anonym (kallt vatten) skrev 2012-08-02 01:25:23 följande:
    Alltså jag vågar inte skriva detta annat än anonymt med tanke på vad andra har skrivit i tråden... men jag tvättar mina underkläder i kallt vatten. Handukar tvättas på 60 grader och sängkläder på 30-40 grader, resten tvättas på kallt. Detta för att kläderna inte slits lika fort då, och färgerna bleks inte ur. Dessutom hängtorkar jag allting, förutom sängkläder ibland. När det gäller menstrosor har jag märkt att de faktiskt blir renare på det kalla programmet, och jag antar att detta är för att blodet inte koaguleras i trosorna utan tvättas ur istället. Jag har inte märkt nån lukt på våran tvätt, men så tvättar jag inte överfulla maskiner heller. All to their own men det är ju vattnet som tvättar rent, och med dagen tvättmedel så behövs inte varmt vatten. Tvättar jag varmt så är det 30 grader som gäller. Jag fattar inte vad ni har för kläder på er annars för mina kläder tål inte mer än 30 grader i de flesta fall. Och speciellt inte mina trosor som är spets osv.

Men TS svärmor låter ju skiten bli ingrott. Hon verkar inte så renlig av sig och låter man illaluktande trosor ligga och gona sig så kan det nog bli svårare att få bort lukten, särskilt som hon ju proppar maskinen full och troligtvis använder för lite tvättmedel till allt som ska tvättas. Maskiner ska ju inte vara överfulla för då sköljs inte allt igenom ordentligt.
  • MickeN1973

Tror du inte att det är bättre att du som kvinna pratar klar språk med tanten och säger att det är henne trosor som luktar illa och att hon tvättar fel.
    Hitta gärna fakta som du kan underbygga dina argument med.  

• Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-08-02 01:33:52 följande:
    Tror du inte att det är bättre att du som kvinna pratar klar språk med tanten och säger att det är henne trosor som luktar illa och att hon tvättar fel.
    Hitta gärna fakta som du kan underbygga dina argument med.  
    Eller skaffa en pojkvän med en fräschare mamma att flytta hem till......    Verkar enklare,  tycker jag.
  • KiaL
    Emmi27 skrev 2012-08-02 01:33:00 följande:

Men TS svärmor låter ju skiten bli ingrott. Hon verkar inte så renlig av sig och låter man illaluktande trosor ligga och gona sig så kan det nog bli svårare att få bort lukten, särskilt som hon ju proppar maskinen full och troligtvis använder för lite tvättmedel till allt som ska tvättas. Maskiner ska ju inte vara överfulla för då sköljs inte allt igenom ordentligt.

Jag tvättar inte allt direkt jag heller, Kanske inte kör helt överfulla maskiner men med 3 barn så blir det fort överfulla tvättkorgar innan det hinner tvättas. Och inte går jag runt och kollar kläderna som ligger i tvättkorgarna hela tiden heller. Det kan nog hända att det ligger trosor efter barnen med ev kiss eller bajs( efter slarvtorkning) i flera dar innan det tvättas.

Men jag tycker nog ändå att allt blir rent. det luktar alltid gott om dem efteråt i alla fall. 
  • finskaflikkan
    Anonym (VÄXUPP) skrev 2012-08-01 20:53:14 följande:
    MEN OMG väx upp för fan tror du man står och tvättar en maskin med bara trosor vilket jäkla slöseri med el, vatten och miljön..

ja ts tvättar fel om man delar upp det så och det drar en jäkla massa el om man ska tvätta olika sorters plagg för sig och dessutom olika personers plagg för sig..

Precis! Idag finns de så pass bra tvättmedel att man inte ska behöva tvätta mer än 40grader...
    Problemet för TS verkar vara som så många andra redan skrivit att svärmor proppar i maskinen för fullt alt. att maskinen har tagit sin sista tvätt...

Och vem fasen tvättar olika plagg för sig??? Lär man ju ha en familj på 10-15 för att få fullt på nån dag?
    Vi är tre här hemma och jag tvättar i snitt 1maskin dag.
    Delar upp kläderna i 3högar.... Ljust, mörkt och kulört.
    Sängkläder för sig och handdukar för sig.
    Kläder 40grader.
    Sängkläder och handdukar 60grader.

Blir hur rent som helst och doftar rent och gott.            
  • finskaflikkan
    Anonym skrev 2012-08-01 21:14:55 följande:
    Jaa, jag lär mig nya saker varje dag! Och nu är det väl bara att förbereda telefonen på 112 för jag lär ju inte kunna slå numret själv när jag tvättat klart (alltså pga mina BAKTERIEFULLA händer som rört vid trosorna) Drömmer

Anonym skrev 2012-08-01 21:19:37 följande:

Omg! Jag kommer kontakta soc. Detta är inte rätt. Herregud människa, hur tänkte du när du började blanda tvätten? :O

Haha.

*darrar av skräck* Tyst

• finskaflikkan
    FrökenKanSjälv skrev 2012-08-01 21:24:13 följande:
    För att bakterier ska dö behöver man koka prylen/plagget i 20 minuter.

Det räcker inte att tvätta i 60 eller 90 grader. Och det räcker inte att stoppa ner nappar i kokande vatten någon enstaka minut.

Det är vad jag fått lära mig på jobbet (läkemedelstillverkning).
Svar på tråden Min pojkväns mamma blandar trosor med vanlig tvätt