Inlägg från: Anonym (varför snitta?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !

Oj, jag har fått fler svar än vad jag trodde. Kan givetvis inte svara på alla men ok, jag ger mig. Man är väl inte sängliggande en vecka då. Det var i alla fall vad jag hade hört. Och nej jag menar inte att snittade går på en specialtoalett, jag menar att om du föder vaginalt har du inte kateter som man har när man snittas. Och det finns visst högre risk för barnet att få tex astma efter ett kejsarsnitt. Och jag har hört om massor som inte alls fått ha barnet med sig på uppvaket utan fått träffa det när dem kommer till bb och det kan skapa anknytningsproblem. till skillnad från när du föder vaginalt och får upp barnet på bröstet direkt.

Jag menar inte att klanka ner på rädda. Jag menar att om du är rädd så kan du ju gå i terapi så att man slipper bli rädd. Och nej jag är inte inavlad, jag förstår inte varför någon vill utsätta sig för alla de risken som kommer med ett kejsarsnitt och därför frågar jag. För att förstå.

Och jag har inte fött barn men är i v14 och kommer att föda vaginalt. för jag är inte rädd för något som är helt naturligt.

susieq82 skrev 2012-08-03 08:52:36 följande:
    men jisses, din tråd säger ganska mycket om vilken LITEN kunskap du har ang att bli snittad....

Men visst slå dig för bröstet för att du fött på "riktigt". Grattis till det! 
    Vart står det att jag "fött barn på "riktigt" ?????
    Lolli82 skrev 2012-08-03 10:29:15 följande:
    Ett kejsatsnitt är det säkraste sättet att födas för barnet! Det finns fakta och forskning som visat på det! Man kan vända på det hela och säga att vi kvinnor som gör kejsarsnitt tar en extra risk för att våra barn ska födas säkert.

Du borde skämmas som tycker och tänker utan att veta hur det ligger till. Du sårar personer som redan mår dåligt över att inte känna sig som en bra mamma som inte vågar föda och som ständigt blir ifrågasatt och mottalad av andra kvinnor!
     Det finns också forskning som visar på ökade risker för barnet.
    Jag tänker inte skämmas för att jag undrar varför dem vill utsätta sig för de risker som kommer med ett kejsarsnitt. EXAKT VAD är det som är sårande i min fråga? Du skriver ju själv att det är en extra risk. Om du mår dåligt över att du inte vågar föda så rekommenderar jag att du själv tar tag i det och slutar beskylla främmande människor på nätet för din dåliga självkänsla. Sluta ta åt dig av något som inte ens är kritik utan en undran. Jag har aldrig skrivit att de som får kejsarsnitt är dåliga mammor. 
    Queenie70 skrev 2012-08-03 11:48:19 följande:
    Problemet är inte att du frågar nÅt utan att du hävdar massa felaktiga saker som nån slags grund till ditt ställningstagande till att det bästa är att föda vaginalt !
    Om du läser trådstarten så ser du att jag skriver "Varför vill man utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär?" För mig är det en mardrömsstart. Allt jag hört om snitt och hur det känns får mig att tänka att det inte kan finnas någon rädsla som är så stark att man frivilligt vill opereras.

Om människan var menad att födas genom snitt skulle vi väl inte ha en slida? 
    Frokenpilla skrev 2012-08-03 11:50:50 följande:
    Jag förstår inte det här behovet av att generalisera. Det är kul att du och dina bekanta är nöjde med sina förlossningar och förhoppningsvis ska det ju gå bra, då meningen är att barnet ska ut den vägen. 

MEN, det förekommer komplikationer även vid vaginala förlossningar, framförallt sådant som inte lyfts fram så mycket, framfall, inkontinens, att man spricker, att barnet får syrebrist och många fler!

Kan vi konstatera att vad man än väljer eller hur det än blir, så är det aldrig helt riskfritt att få barn och det finns garanterat för och nackdelar med båda sätten, precis som med amning och flaskmatning! så, kan vi sluta klanka ner på varandra och acceptera var och en?

Jag tycker rädsla är en fullgod orsak till att få ett snitt. Varför ska man utsättas för plågor i onödan? Och vart drar man gränsen i så fall?  

Kan tänka mig att man i så fall inte behöver få bedövning vid en förlossning heller, då det inte är naturligt, eller? Varför skulle fysisk smärta vara en större anledning än psykisk smärta att utsätta barnet för massa risker under förlossningsförloppet?

Vi är alla olika, vi känner olika, våra kroppar är olika, vi tänker olika och alla förlossningar är helt olika.
    Sköt dig själv och skit i andra. 
    Men läs mina inlägg. Jag har inte klankat !
    Anonym (hm) skrev 2012-08-03 13:15:57 följande:
    Men om det blir komplikationer och du blir tvungen att göra kejsarsnitt? hur ställer du dig till det?
    Då finns det ju ett mediciskt skäl. Då är det inte jag som har valt det men en mardrömsstart är det likväl.
    Queenie70 skrev 2012-08-03 13:18:38 följande:
    Då väljer ts givetvis att dö i barnsäng istället eftersom det är helt naturligt att en del kvinnor och barn dör i barnsäng och ts är minsann inte rädd för nåt som är naturligt fattar du väl!
    Det sticker visst i ögonen på dig att jag inte är rädd? Vad vill du att jag ska skriva då ? OOOOHHH.... jag är sååååå rädd för att föda barn. Trots att kvinnor har gjort det i 1000000 år och de flesta av dem överlevt och fött fler barn. Långt innan bedövningar och kejsarsnitt uppfanns. oooj oj oj. så rädd är jag så jag skakar !
    La Lola skrev 2012-08-03 13:30:02 följande:
    Varför måste du överdriva så in i helvete?
    Ja för Queenie överdrev ju inte alls v a?
    Anonym skrev 2012-08-03 13:44:46 följande:
    Du skriver att det är mardrömsstart för dig. Vi andra är inte du. Du skriver att du inte är rädd, men tydligen är du det när du kallar en operation på ett svenskt sjukhus för mardröm. Men skratta du, det är ju bara så där 4 miljoner kvinnor som dör i barnsäng varje år. Bara sen du skrev trådstarten i natt har väl något tusental strykit med. Jag tycker inte du ska bry dig om andras val av sjukvård helt enkelt, tänk på dig själv istället :)
    Vad pratar du om ? Skratta ? Jag har väl inte skrattat åt någon.

Ja ja. Vad trodde jag när jag skrev här. Jag borde ju vetat att man inte skulle få några ordentliga svar. 
    Anonym skrev 2012-08-03 15:57:19 följande:
    Ok, du var väl helt seriös och inte alls ironisk när du skrev:
    "OOOOHHH.... jag är sååååå rädd för att föda barn. Trots att kvinnor har gjort det i 1000000 år och de flesta av dem överlevt och fött fler barn. Långt innan bedövningar och kejsarsnitt uppfanns. oooj oj oj. så rädd är jag så jag skakar !"
    Jag tyckte det lät som du gjorde dig ganka lustig där jag...
    Jag antog att det var det ni ville att jag skulle skriva. Eftersom det verkar sticka väldigt mycket i ögonen på er att jag inte är rädd.

Svar på tråden Föd Vaginalt !