Inlägg från: Anonym (varför snitta?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Anonym skrev 2012-08-04 09:17:57 följande:
    Knappt någon verkar läsa vad som står och tillfrågas i TS, av de som svarat.
    Verkar ha hittat ett ord och dragit igång på det, utan någon form av ordförståelse.

*suck*
    (dubbel bemärkelse)
    Ah jag vet. Jag orkar typ knappt svara folk här längre. Men visst. Jag har blivit knäppt på näsan, tillrättavisad och dömd för att jag inte är lika duktig som alla andra här i tråden på att uttrycka mig. Har dessutom fått försvara mig när folk anklagar mig för massa konstiga saker som jag aldrig sagt. Därför fick jag skriva min andra kommentar i TS.
    Anonym (Polly) skrev 2012-08-04 18:03:42 följande:
    din andra kommentar om att din 1:a TS var ogenomtänkt och du hade fel?
    eeeh va ? 

Jag kanske inte är lika bra som alla andra på att uttrycka mig när jag skriver. Uppenbarligen. Dessutom hade jag hört från många olika håll att kejsarsnitt var ungefär som jag beskriver det och nu har ni i arga ordalag förklarat för mig att jag har fel fel fel. Massa massa fel, Så. Min TS var inte ogenomtänkt men kanske dumt formulerad. Jag hade tydligen fel på VISSA punkter men det visste jag ju inte när jag skrev den eller hur?

Men däremot har ni i tråden läst in massa saker som JAG INTE SAGT. och därför ville jag förtydliga det. 
    Anonym (Polly) skrev 2012-08-04 19:03:07 följande:
    vilka saker har du inte fel i då?
    Ja men t.ex. att man kan få infektion i såret? Att man kan behöva sövas (och det är alltid en risk med att sövas, fråga vilken läkare som helst.) Att man riskerar att de skär fel och i andra organ eller i värsta fall i barnet.  Att man får kateter (och det är en till i tråden som påpekar att det också är en ökad risk för infektion). Man får ökad risk för blodpropp.Det är också en vanlig operationskomplikation.

Och att de jag känner som fött vaginalt har kunnat åka hem tidigt har jag heller inte fel i. Alla går inte sönder i rumpan när de föder barn. 
    Anonym skrev 2012-08-04 19:08:36 följande:
    Hela ts är provocerande och full med faktafel. Det grövsta måste nog att anknytningen aldrig kommer att fungera om barnet föds med snitt.
    Men säg VART jag säger att den ALDRIG kommer funka ? Att den inte fungerar ordentligt i början menar jag. Men då syftar jag ju på dem som inte får ha med sig barnet på uppvaket.
    Anonym skrev 2012-08-04 19:22:35 följande:
    Fast inget av det där inträffar särskillt ofta. Du vet det finns risker med alla förlossningar? Sprickor mellan analhålet och urinröret, inkontinens både kiss och bajs, att elektroderna på barnet missas och att barnet föds medvetslöst, att barnet får hjärnskador etc.
    Fast att man spricker i rumpan är ju lika ovanligt det.
    Anonym (Polly) skrev 2012-08-04 19:32:49 följande:
    motsvarande risker finns även vid vaginal förlossning, har du förstått det nu?
    Ja, ni har förklarat med önskvärd tydlighet att det finns risker med att föda vaginalt.

Men det finns väl för i helvete ingen risk att de skär i barnet vid en vaginalfödsel? 
    Dracarys skrev 2012-08-04 19:39:52 följande:
    "Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt."

Nej, så är det inte. Vaginal förlossning kräver mycket samarbete från mammans sida och är hon rädd eller får panik så går det lätt väldigt dåligt och hon kan drabbas av ohyggliga skador. Om mamman är rädd så är vaginal förlossning ett oerhört dåligt alternativ. För barnet spelar det väldigt lite roll hur det föds. När det gäller allvarliga komplikationer så är det säkrare för barnet att födas med kejsarsnitt - man slipper då hela riskspektrat med hjärnskador, syrebristskador, negativ stresspåverkan, nervskador och klämskador.

"Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka."

Mmm, ja, so what? Man ska leva med sin kropp i kanske 60 år efter förlossningen/snittet. Jag blir hellre sängliggande EN vecka än tvingas leva i många år med framfall, inkontinens, samlagssmärtor eller sprucket arsle.

" Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna."

Risken för att få organ uppskurna är minimal. Det händer i mindre än 1% av fallen (akuta och urakuta snitt inräknade) och då är det vanligen urinblåsan som skadas. Den är LÄTTARE att reparera än en skadad ändtarm - vilket drabbar ca 4% av de som föder vaginalt.

"Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret."

Man kan få infektion även vid en förlossning, eftersom de allra flesta spricker eller klipps. Ca 4,2% drabbas av infektioner efter en förlossning och ca 6,7% drabbas av infektioner efter snitt. Att lista infektioner som en snittkomplikation är bara fånigt, den risken löper man med båda metoderna. Dessutom slutar ca 10% av alla förlossningar i akuta eller urakuta snitt, med betydligt högre risker som följd. Anknytningen till barnet påverkas inte negativt av att man väljer planerat snitt. Däremot kan anknytningen såklart påverkas negativt om man ger sig på en vaginal förlossning och den misslyckas - så att man inte får den metod man har ställt in sig på i förväg.

Jag tycker att TS okunskap om snitt är beklämmande. Planerat snitt är det säkraste sättet att föda/födas på, och överlag så är de mammor som fött med planerat snitt MEST nöjda med sin förlossning.
    Om du hade läst HELA min Ts så hade du också läst att jag nu har en annan bild av vad ett kejsatsnitt innebär
    Azi skrev 2012-08-04 20:37:26 följande:
    Det är så extremt ovanligt att det nästan är tramsigt att nämna. Men om vi ändå ska vara så barnsliga så är det inga barn som får nacken knäckt under snitt, vilket har hänt under en vaginal förlossning.

Den här tråden handlar inte om att du är glad över att inte vara rädd. Den handlar om att du känner dig överlägsen eftersom du inte är rädd. Tycker du inte själv att det känns lite pinsamt att ha ett så stort bekräftelsebehov att du måste skapa en tråd där du klankar ner på andra kvinnor bara för att kunna hävda dig lite?
    Den här tråden var menat att handla om att jag inte förstod varför någon ville ha snitt pga hur jag trodde att snitt gick till och hur det var baserat på vad jag hört från folk i min omgivning. Hade tråden handlat om att jag vill skryta över att jag inte är rädd så hade jag väl skrivit det istället för att fråga varför folk ville ha snitt?
    Liza82 skrev 2012-08-04 23:57:43 följande:
    Det här tycker jag är intressant :) För att börja med astman som det tydligen VISST finns högre risk att få...så här står det på vårdguiden och astmaförbundets hemsida:

"Astma börjar ofta när man är barn. Den vanligaste bakomliggande orsaken till att barn får astma är ärftlighet. Om någon av föräldrarna har astma eller allergi är risken större att också barnet ska drabbas. Dessutom påverkar dagens miljöförhållanden, till exempel luftföroreningar, risken att barn får astma. Man vet dock inte helt säkert varför astma uppkommer och inte heller varför den i vissa fall minskar eller varför astmabesvären försvinner när barnet växer upp. Men du får inte glömma att arvsanlagen finns kvar och så även de lättretade och lättinflammerade slemhinnorna i andningsvägarna."

Samma sak gäller för allergier.

Sen Cancer som du skrivit i TS...berätta lite mer! Hur går det till? Vad jag vet så är det cellförändringar eller celltillväxt som innebär att de nya cellerna förstör den omgivande vävnaden. När påverkas bebisen som kommer ut genom magen på så vis att celler påverkas kanske 30-60 år längre fram...? Haha, hilaaarious!

PUSS
    http://www.vardguiden.se/Documents/Gravid/Sidor%20fr%C3%A5n%20Indikation%20f%C3%B6r%20kejsarsnitt%20p%C3%A5%20moderns%20%C3%B6nskan%5B1%5D.pdf

Konsekvenser för barnet vid de olika förlossningssätten
    Kortsiktiga eller omedelbara konsekvenser
    • Andningsstörning. Efter ett kejsarsnitt är det vanligare än efter en vaginal förlossning att barnet får andningsbesvär som kan kräva överflyttning till barnklinik. Någon form av andnings­störning uppträder hos 3,7 per 1 000 nyfödda barn som fötts med planerat kejsarsnitt. När förlossningen startat vaginalt är risken 0,7 per 1 000 barn även om det blir akut kejsarsnitt. Vid planerat kejsarsnitt minskar risken ju senare i graviditeten operationen utförs. Därför bör planerade kejsarsnitt göras efter 39 fullgångna veckor
    • Allvarlig syrebrist och andra svåra förlossningsskadorhos barnet vid vaginal förlossning är mycket sällsynta komplikationer. 

Långsiktiga konsekvenser
    Hos barn som har fötts med kejsarsnitt etableras bakteriefloran i tar­men ofta senare än hos barn som har fötts vaginalt. Det kan påverka utvecklingen av immunsystemet och exempelvis ge ökad risk för vissa autoimmuna sjukdomar.Nedanstående sjukdomar räknas till våra folksjukdomar och de har alla ökat i frekvens under den senaste 10­årsperioden. Det finns många olika orsaker bakom de här sjukdomarna. Både arv och miljö har inflytande och kanske också andra faktorer som vi ännu inte vet så mycket om. Det man har kunnat konstatera är att barn som fötts med kejsarsnitt i högre utsträckning utvecklar de här sjukdomarna. Det finns inga bevis för att kejsarsnitt utlöser dessa sjukdomar, men man kan inte utesluta att framtida forskning kan komma fram till att kejsarsnitt kan bidra till att de här sjukdomarna uppkommer.• Allergi, astma. Studier tyder på att barn som föds med kejsar­snitt i ökad utsträckning drabbas av astma och/eller allergiska besvär jämfört med barn som föds vaginalt. Risken för astma är 2,6 procent bland de som fötts med kejsarsnitt och 2,0 procent bland barn som fötts vaginalt, dvs. 30 procent högre risk i kejsarsnittsgruppen.• Diabetes. I Sverige insjuknar 4,5 barn per 1 000 födda i in­sulinkrävande diabetes före 15 års ålder. Barn som föds med kejsarsnitt löper 20 procent högre risk att insjukna i diabetes än barn som föds vaginalt.• Glutenintolerans. Frekvensen av glutenintolerans hos barn under två års ålder är 1,5–2,0 per 1 000 födda i Sverige.  andelen med glutenintolerans är nästan fördubblad bland barn som fötts med kejsarsnitt

http://www.svt.se/2.108068/1.1609536/kejsarsnitt_okar_risken_for_cancer

Forskare hoppas att de funnit DNA-förändringar som kan förklara att barn förlösta med planerat kejsarsnitt har en höjd risk för immunologiska sjukdomar som astma, cancer och diabetes.
    Lolli82 skrev 2012-08-06 18:26:56 följande:
    Ts vad vill du? Att jag ska ha såligt samvete och känna mig dålig som inte har ett psyke som fixar en förlossning? Du behöver inte ge mig fakta, det är inte det det handlar om. Som jag skrev var löftet om ett snitt min chans att få barn. Jag känner mig redan sämre än alla supermorsor som klämmer ut sina barn som om det vore hur enkelt som helst. Du behöver inte hålla på... Om du inte förstår så ska du inte lägga dig i andras beslut.
    Vart har jag skrivit att du är en dålig mamma ? Vart har jag lagt mig i ditt beslut? Jag känner inte dig. Ditt barn är redan fött. HUR anser du att jag lagt mig i ett beslut som du redan fattat och som är utfört och klart ?

Kan du vara så snäll och förklara det för mig`? 
    Lolli82 skrev 2012-08-06 20:21:22 följande:
    Ts, vad jag menar är att du inte behöver ge mig fakta. I ett tidigare inlägg citerade du mig och hänvisade till fakta om vad som händer med barnet vid snitt. Varför gör du så? Vad vill du ha för reaktion? Svårt att förstå!
    Nej. EN GÅNG har jag citerat dig och då skrev jag såhär under:

"Det finns också forskning som visar på ökade risker för barnet.
    Jag tänker inte skämmas för att jag undrar varför dem vill utsätta sig för de risker som kommer med ett kejsarsnitt. EXAKT VAD är det som är sårande i min fråga? Du skriver ju själv att det är en extra risk. Om du mår dåligt över att du inte vågar föda så rekommenderar jag att du själv tar tag i det och slutar beskylla främmande människor på nätet för din dåliga självkänsla. Sluta ta åt dig av något som inte ens är kritik utan en undran. Jag har aldrig skrivit att de som får kejsarsnitt är dåliga mammor. "

Det är inte massa fakta om vad som händer barnet vid snitt ?
    Lolli82 skrev 2012-08-06 20:21:22 följande:
    Ts, vad jag menar är att du inte behöver ge mig fakta. I ett tidigare inlägg citerade du mig och hänvisade till fakta om vad som händer med barnet vid snitt. Varför gör du så? Vad vill du ha för reaktion? Svårt att förstå!
    Och vad för reaktion vill du ha? Du svarar inte på mina frågor heller ?
    Lolli82 skrev 2012-08-06 20:52:16 följande:
    När jag gick på samtal hos läkare och aurora ansåg de att jag inte var kapabel att bearbeta min rödsla undertiden jag var gravid. Eftersom varken barnet eller jag själv mådde bra över min rädsla att föda vaginalt så ansåg man att snitt var bäst! Nu efteråt borde jag väl ta tag i det och komma över rädslan. Men så undrar jag varför... ska nog bara ha ett barn till och mitt snitt var ju helt fantastiskt enkelt och nästan smärtfritt så jag gör gärna ett till!
    Okej, och på vilket sätt tycker du då att jag lagt mig i det här beslutet?
    Anonym (mammajoh) skrev 2012-08-06 21:49:23 följande:
    HEJ!

VEM vill föda vaginalt!??!?!?!?!!!!?!? Jag brukar alltid kolla snett på de som fött vaginalt. Hur tror de nånsin att deras karlar ska vilja ta i dom igen!? Herregud. Gud så onaturligt att ha ett huvud utstickande ur det enda stället man kan ha sex i! Nej, kejsarsnitt ska det vara. Inget annat.

Jag och mina vänner har ALLA krävt kejsarsnitt och då har jag 5 barn. Kan lova er att min karl eller deras karlar aldrig skulle vara trogna om de sett oss med ett huvud mellan benen. Det är ONATURLIGT!

Tror också att det heter kejsarsnitt av en anledning. Kejsare = bra och det är fina människor som föder så. Jag vill i alla fall vara fin..
    Och folk anklagar mig för att inte veta hur saker och ting ligger till. Att föda barn vaginalt är ju den naturligaste saken i världen. Folk föder liksom barn hemma utan bedövning. Det kan du ju inte göra med snitt !

GUD, ni är bara här inne för att hacka på mig eller hur ?

Dessutom är slidan gjord för att kunna stretcha sig och den killen som inte vill ha sex med kvinnan som gett honom ett barn kan ju dra åt.............. 
    Anonym skrev 2012-08-06 22:09:47 följande:
    Har också märkt att det är en väldigt känslig och kontroversiell fråga. Därför kommer jag inte säga orsaken till mitt
    snitt mer än till de allra närmaste vännerna och familjen. Man får bara en massa kommentarer annars förmodligen eller snack.. Här på FL är det som två läger: de för och de emot snitt. Tycker man kan vara generösa mot varandra och tillåta folk att välja och vara som de vill. :) Men det är kul också att diskutera såklart.
    Och inte någonstans har jag skrivit att jag vill förbjuda kejsarsnitt... Jag var bara nyfiken på varför man skulle välja det som jag uppfattade som dåligt förlossningssätt.

Uppenbarligen är jag inte lika bra på att uttrycka mig som alla andra här inne då eftersom diskussionen handlat om att jag inte är rädd och tydligen (??!?!?!?) tycker att sådana som snittas är dåliga mammor.

Men det är väl FL antar jag ? 
    MrsC74 skrev 2012-08-06 22:28:06 följande:
    Varför startat du en tråd TS med bara massor med lösa påståenden ?
    Vad vill du med tråden ?
    Du är inte rädd för att föda. Inte jag heller men inte fan startar jag en tråd med vara faktafel i och klankar ner på andra människors val. Hur tänkte du? Eller tänkte du inte alls ?
    Har du läst tråden eller läste du bara vartannat ord i TS ?

Från trådstarten:

Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

Som du säkert har läst också eftersom du läst hela tråden så ser du det inlägget där jag skrivit att denna tråden handlade om att jag undrade varför någon ville snittas baserat på vad jag trodde att jag visste om kejsarsnitt som jag nu vet att jag haft fel i.

MrsC74 skrev 2012-08-06 22:46:43 följande:
    Till TS: och min fråga var varför man startar en sådan tråd utan att ha fakta ?
    FÖR ATT JAG TRODDE ATT JAG HADE FAKTA HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT FÖRSTÅ !?!??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden Föd Vaginalt !