• Chinx

    Skulle du, förskollärare/barnskötare, ansöka om graviditetspenning?

    Det sägs att man ska söka graviditetspenning ganska tidigt i graviditeten då handläggningstiden är så lång. Jag är snart halvvägs i graviditeten och tänkte nu höra med er andra förskollärare/barnskötare, har ni tyckt att det varit nödvändigt att söka graviditetspenning eller har ni känt att ni klarat av att jobba hela tiden ut?

    Bör jag söka graviditetspenning eller hoppas på att jag klarar av arbetet hela tiden ut? Kommer gå runt jul då jag har BF i mitten av januari (alltså går jag två veckor innan BF är det tänkt), så det blir lättare för en vikarie att ta över när terminen börjar.  

    Vad skulle ni göra? Varför?  


  • Svar på tråden Skulle du, förskollärare/barnskötare, ansöka om graviditetspenning?
  • eval

    Jag jobbar visserligen som dagmamma med arbetstid 6.45-17.15 och helt utan chans till rast och avlastning, så inte riktigt samma arbetsvillkor... Tre veckor efter att jag skickat ansökan om graviditetspenning fick jag den godkänd, nu mitt i sommaren, så inte känner jag att det är särskilt lång handläggningtid. Det går att söka men inte ta ut om man mår bra. Det är ju rätt skönt att ha något att göra på dagarna oxå och inte ha för mycket tid över till att bara vänta... Med första barnet jobbade jag på förskola, gick hem en timme efter att vattnet gått. Med andra barnet tog jag hp ett par veckor före förlossningen, och den här gången blir det väl 5-6 veckor. Har dagbarn med särskilda behov som jag känner att min kropp inte klarar längre (stort barn, mycket lyft) så jag lämnar över till en annan dagmamma nu när de äldsta barnen flyttas till skolan.

  • Chinx

    Så man kan alltså söka men inte ta ut, det var ju bra. Då kanske man ska söka "ifall att". Visserligen har jag hört att det är näst intill omöjligt att få graviditetspenning om man jobbar på förskola, det anses inte tillräckligt slitigt. Dessutom ska tydligen chefen hålla med om att man har ett slitigt jobb, och många förskolechefer tycks inte ha förståelse för hur det ser ut på arbetsplatsen. 


  • natalie72

    På min arbetsplats (=förskola) skriver chefen intyg för glatta livet många gravida! Och hon har absolut inget emot det. Alla hittills har fått men nyss var det en som fick avslag. Kan ha att göra med att de som fått beviljat jobbar på småbarnsavdelning och hon som fick avslag jobbar med de större barnen... Men hade jag varit du hade jag sökt! Var noga med att beskriva din arbetsdag och vilka "problem" som kan uppstå (lyft, ensamarbete osv).

    Lycka till! 

  • Chinx
    natalie72 skrev 2012-08-08 18:56:02 följande:
    På min arbetsplats (=förskola) skriver chefen intyg för glatta livet många gravida! Och hon har absolut inget emot det. Alla hittills har fått men nyss var det en som fick avslag. Kan ha att göra med att de som fått beviljat jobbar på småbarnsavdelning och hon som fick avslag jobbar med de större barnen... Men hade jag varit du hade jag sökt! Var noga med att beskriva din arbetsdag och vilka "problem" som kan uppstå (lyft, ensamarbete osv).

    Lycka till! 
    Ja, jag har ju märkt nu när jag bara är i v. 18 att det är tungt med luft och att det blir jobbigt i magen framför allt. Jag är orolig för hur det ska kännas sen när det är småjobbigt med allt under en arbetsdag redan nu. 

    Det blir nog så att jag skickar in efter v. 21 eller v. 22 när alla på jobbet vet om det.  
Svar på tråden Skulle du, förskollärare/barnskötare, ansöka om graviditetspenning?