• Martinisen

Förskollärare se hit!

Efter att ha läst en annan tråd www.familjeliv.se/Forum-26-74/m65975260.html, där någon blivit upprörd över att pedagogerna på hennes barns förskola slagit ihjäl flugor och getingar tänkte jag passa på att fråga er som arbetar som förskollärare eller barnskötare om ni har flugsmälla på eran arbetsplats, och om ni smäller flugor och getingar inför barnen? Hur ser ni på det? Har ni någon policy kring sådant?

• Svar på tråden Förskollärare se hit!
  • Martinisen
    Wilowa skrev 2012-08-02 20:52:53 följande:
    Jag försöker undvika att döda krypen inför barnen, men gör undantag för envetet irriterande getingar. Min son är getingallergisk så de har jag stor respekt för. Fast jag vet samtidigt att man inte ska döda dem eftersom det då drar till sig ännu fler getingar. Spindlar och flugor låter jag oftast vara och myggor försöker jag fånga lite diskret (speciellt om de är i rummet där barnen ska sova middag).

Jag är dock lite kluven i denna fråga...min uppgift är att lära barnen respekt för så väl människor, djur och natur. Fast å andra sidan äter de flesta människor kött och det serveras till de flesta barnen på förskolan. Att döda djur är dagligt förekommande i vårt land och det tycker jag egentligen inte att man ska hålla undan. Kan man inte döda en fluga, hur ska man då kunna förklara vart köttet på våra tallrikar kommer ifrån?  

Ja de e inte lätt.. Har ni flugsmälla på förskolan du jobbar på? Hur gör dina arbetskamrater?
  • Wilowa
    Martinisen skrev 2012-08-02 21:33:10 följande:

Ja de e inte lätt.. Har ni flugsmälla på förskolan du jobbar på? Hur gör dina arbetskamrater?
    Nej jag tror inte att vi har nån flugsmälla...möjligtvis i köket. Fast jag föreslog för nån dag sedan att vi skulle införskaffa elektriska flugsmällor för att kunna ta envetna getingar. Jag sätter barnens säkerhet före småkryps lidande!
  • Martinisen
    Wilowa skrev 2012-08-02 21:40:02 följande:
    Nej jag tror inte att vi har nån flugsmälla...möjligtvis i köket. Fast jag föreslog för nån dag sedan att vi skulle införskaffa elektriska flugsmällor för att kunna ta envetna getingar. Jag sätter barnens säkerhet före småkryps lidande!

Har ni så många getingar redan? Jag har knappt sett en enda. Och ska ni köpa flugsmälla så köp en gammal hederlig utan ström. Ett snabbt slag med en sån känns mycket skonsammare för getingen tror jag
  • Wilowa
    Martinisen skrev 2012-08-02 21:56:27 följande:

Har ni så många getingar redan? Jag har knappt sett en enda. Och ska ni köpa flugsmälla så köp en gammal hederlig utan ström. Ett snabbt slag med en sån känns mycket skonsammare för getingen tror jag
    Nej vi har inte så många än, men de som är ger sig inte utan surrar runt en tills man lyckas fly. Vis av erfarenhet så vet jag att det är mycket enklare att fånga getingar med en elektrisk flugsmälla än med en vanlig = man slipper en ilsken och enveten geting. Fast eftersom jag vet att döda getingar drar till sig fler getingar så dödar jag bara de som riskerar att sticka nån.
  • Maria112

Jag är egentligen livrädd för de flesta småkryp men håller god min och ber barnen att vara snälla och försiktiga med insekterna. Men jag har slagit ihjäl några getingar på hösten ibland, då de är slöa och letar sig inomhus... för jag vill inte riskera att någon blir stucken. Vi har förresten problem med myror och då ber vi vaktmästaren att sätta fram myrdosor...men det tror jag inte att barnen känner till då de är undangömda.

Om något barn frågar vart maten kommer från så svarar jag ärligt på deras frågor..

• Jenna03
    Maria112 skrev 2012-08-02 22:03:18 följande:
    Jag är egentligen livrädd för de flesta småkryp men håller god min och ber barnen att vara snälla och försiktiga med insekterna. Men jag har slagit ihjäl några getingar på hösten ibland, då de är slöa och letar sig inomhus... för jag vill inte riskera att någon blir stucken. Vi har förresten problem med myror och då ber vi vaktmästaren att sätta fram myrdosor...men det tror jag inte att barnen känner till då de är undangömda.

Om något barn frågar vart maten kommer från så svarar jag ärligt på deras frågor..

Smällde du getingarna inför barnen då? Hur reagerade de på det? Och har ni flugsmälla på förskolan du jobbar på? Bra förresten å hålla god min trots rädsla
  • Maria112
    Jenna03 skrev 2012-08-02 22:07:07 följande:

Smällde du getingarna inför barnen då? Hur reagerade de på det? Och har ni flugsmälla på förskolan du jobbar på? Bra förresten å hålla god min trots rädsla
    Nej vi har ingen flugsmälla, jag brukar rulla ihop en tidning eller nått. Jag har faktiskt inte tänkt på hur barnen reagerar förrän nu... de har nog bara tittat på och inte sagt så mycket. De flesta är nog ganska vana att föräldrarna gör samma sak.   Vi har ganska besvärligt med getingar på våran förskola, det händer då och då att någon blir stucken så vi är snabba på att ta ihjäl dem iaf inomhus. Släpper man ut dem så är de snabbt inne igen för vi måste ha öppet och vädra i värmen.
  • Jenna03
    Maria112 skrev 2012-08-02 22:17:26 följande:
    Nej vi har ingen flugsmälla, jag brukar rulla ihop en tidning eller nått. Jag har faktiskt inte tänkt på hur barnen reagerar förrän nu... de har nog bara tittat på och inte sagt så mycket. De flesta är nog ganska vana att föräldrarna gör samma sak.   Vi har ganska besvärligt med getingar på våran förskola, det händer då och då att någon blir stucken så vi är snabba på att ta ihjäl dem iaf inomhus. Släpper man ut dem så är de snabbt inne igen för vi måste ha öppet och vädra i värmen.

Har ni mycket getingar redan? Var i landet håller du till? Jag har knappt sett nån.
  • annpe
    Wilowa skrev 2012-08-02 22:02:43 följande:
    Nej vi har inte så många än, men de som är ger sig inte utan surrar runt en tills man lyckas fly. Vis av erfarenhet så vet jag att det är mycket enklare att fånga getingar med en elektrisk flugsmälla än med en vanlig = man slipper en ilsken och enveten geting. Fast eftersom jag vet att döda getingar drar till sig fler getingar så dödar jag bara de som riskerar att sticka nån.

Ja, jag har oxå hört att döda getingar drar till sig andra, så de få jag slår ihjäl bär jag alltid bort å slänger i papperskorgen
  • annpe
    Bevabus skrev 2012-08-02 20:55:41 följande:
    Så är det absolut, det är en jättesvår moralisk fråga. Barnen frågar ju mig ofta varför jag inte äter kött t.ex. och jag vill helst inte gå in på mina personliga moraliska tankar eftersom det är upp till föräldrarna tycker jag.

Och angående din sista fråga, men om man dödar flugor framför barnen och kopplar den tanken till köttet på deras tallrik... kan ni då även döda en gris eller ko framför barnen? Skulle det kännas mer okej? (tror inte det finns nåt rätt svar på den frågan)

Svar på tråden Förskollärare se hit!