• Martinisen

Förskollärare se hit!

Efter att ha läst en annan tråd www.familjeliv.se/Forum-26-74/m65975260.html, där någon blivit upprörd över att pedagogerna på hennes barns förskola slagit ihjäl flugor och getingar tänkte jag passa på att fråga er som arbetar som förskollärare eller barnskötare om ni har flugsmälla på eran arbetsplats, och om ni smäller flugor och getingar inför barnen? Hur ser ni på det? Har ni någon policy kring sådant?

• Svar på tråden Förskollärare se hit!
  • Lusing

Flugorna viftar vi bort och getingarna försöker jag fånga i en glassburk med lock för stt visa barnen hur de ser ut. Annars öppnar jag fönstret och motar ut den. Hemma blir det 50/50 - antingen öppnar jag fönstret och släpper ut den eller så tar jag dagens metro/gp/gt och daskar till den om den verkar förbannad :P

• Martinisen
    Lusing skrev 2012-08-02 23:01:55 följande:
    Flugorna viftar vi bort och getingarna försöker jag fånga i en glassburk med lock för stt visa barnen hur de ser ut. Annars öppnar jag fönstret och motar ut den. Hemma blir det 50/50 - antingen öppnar jag fönstret och släpper ut den eller så tar jag dagens metro/gp/gt och daskar till den om den verkar förbannad :P

Låter som en bra strategi . Blir de inte mer förbannade av att bli daskade med en metro?
  • Jenna03

Verkar som de flesta ändå försöker undvika att slå ihjäl kryp

• Martinisen
    Jenna03 skrev 2012-08-02 23:30:14 följande:

Ja, det är ju bra att man i allafall reflekterar innan man smäller till! Hoppas fler förskolepedagoger svarar på hur de gör på sin arbetsplats!
  • Jenna03
    Martinisen skrev 2012-08-02 23:43:57 följande:

Ja, det är ju bra att man i allafall reflekterar innan man smäller till! Hoppas fler förskolepedagoger svarar på hur de gör på sin arbetsplats!

ja, verkligen intressanta frågor!
  • annpe
    Martinisen skrev 2012-08-02 23:14:21 följande:

Låter som en bra strategi . Blir de inte mer förbannade av att bli daskade med en metro?
    Du menar att de inte gillar att bli ihjälslagna med en gratistidning;)?
  • Wilowa
    Jenna03 skrev 2012-08-02 23:30:14 följande:
    Det handlar egentligen om att det pedagogiska tänket motsätter sig att man slår ihjäl krypen. Det är ju ett perfekt lärtillfälle om man lyckas få ett eller några barn intresserade av det lilla krypet man hittat. Det passar sig inte att man mosar krypet efter att man studerat det. Om jag vill bli av med krypet låter jag helt enkelt bli att dra barnens uppmärksamhet till mig. Fast skulle något barns se mig så säger jag som det är.
  • Jenna03
    Wilowa skrev 2012-08-03 08:44:49 följande:
    Det handlar egentligen om att det pedagogiska tänket motsätter sig att man slår ihjäl krypen. Det är ju ett perfekt lärtillfälle om man lyckas få ett eller några barn intresserade av det lilla krypet man hittat. Det passar sig inte att man mosar krypet efter att man studerat det. Om jag vill bli av med krypet låter jag helt enkelt bli att dra barnens uppmärksamhet till mig. Fast skulle något barns se mig så säger jag som det är.
  • Martinisen
    Wilowa skrev 2012-08-03 08:44:49 följande:

Resonerar ni likadant allihop du och dina kollegor, eller finns det dem som är mer villiga att slå ihjäl krypen och dem som aldrig gör det?
  • annpe
    Martinisen skrev 2012-08-03 10:13:13 följande:

Resonerar ni likadant allihop du och dina kollegor, eller finns det dem som är mer villiga att slå ihjäl krypen och dem som aldrig gör det?
    Ja, vore intressant å höra om det finns någon förskola som har en policy angående flugsmällsanvändning, haha:)
Svar på tråden Förskollärare se hit!