• Alexi

Barnrum, lekrum, inredning, förvaring - diskutera tips och ideer

Någon som liksom jag funderar på roliga ideer till ett lekrum, den bästa förvaringen osv? Släng in era frågor, tips och ideer här så kan alla som vill svara.

Jag funderar på bra lösning till vårt lekrum som ska byggas i höst. Vi har en Briospis med ett litet skåp i men vi har hur mycket tillbehör till spisen som helst och jag blir inte klok på bästa organiserandet och förvaringen av alla dessa. Nu vräks de bara in i det där skåpet utan någon som helst ordning och det skapar ju sämre förutsättningar för lek. Vi har massor med grytor, slevar och sånt men sen också massor med plastgrönsaker och liknande (vi hade sen tidigare och fick sen med massa fler när vi köpte spisen begagnat). Det finns inte plats för någon stor hylla eller så bredvid men något litet.

Tips?

• Svar på tråden Barnrum, lekrum, inredning, förvaring - diskutera tips och ideer
  • La Lola

Jag tipsar om Styleroom.se
    Där kan du sno massor av roliga ideér till rummet.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alexi
    La Lola skrev 2012-08-03 10:00:11 följande:
    Jag tipsar om Styleroom.se
    Där kan du sno massor av roliga ideér till rummet.
    Jag har varit där en hel del, tittat på massor med barnrum osv, men inte blivit klokare för det. Det är ju mest bilder på hela rummen, inte så mycket detaljer på det jag vill ha.
  • La Lola
    Alexi skrev 2012-08-03 10:08:07 följande:
    Jag har varit där en hel del, tittat på massor med barnrum osv, men inte blivit klokare för det. Det är ju mest bilder på hela rummen, inte så mycket detaljer på det jag vill ha.
    Jaså? Har du sökt på just det då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Cisslan

Vi har precis köpt en Expedithylla från IKEA med 8 fack i. Ska köpa lådor i olika färger för leksaker och böcker. Sedan tänkte vi ha djungeltema i barnrummet. Ett bra tips jag fick i en tidning är att använda väggarna mycket mer vilket vi är dåliga på. Där hade de tex allt pysselmaterial i små burkar som de spikat upp på väggen ovanför barnens lilla bord.

• Pirum

En hylla på väggen ovanför lekköket där ni har korgar till plastmaten. Krokar eller en liten burk som hänger under att ha slevarna i. Då kan skåpet bredvid köket svälja kastrullerna. Man kan kolla på tex Ikeas småförvaring till kök, de har ju en metallstång man sätter på väggen och sedan hänger krokar oxh burkar i. En sådan lösning under vägghyllan kanske?

• Alexi
    Cisslan skrev 2012-08-03 10:42:43 följande:
    Vi har precis köpt en Expedithylla från IKEA med 8 fack i. Ska köpa lådor i olika färger för leksaker och böcker. Sedan tänkte vi ha djungeltema i barnrummet. Ett bra tips jag fick i en tidning är att använda väggarna mycket mer vilket vi är dåliga på. Där hade de tex allt pysselmaterial i små burkar som de spikat upp på väggen ovanför barnens lilla bord.
    Vi kommer nog också ha en expedit med åtta fack i. Så en sak jag ska leta efter är lite roligare korgar att ha leksaker i där, Ikeas fyrkantiga är så himla trista. Såg jätteglada korgar på Åhlens häromdagen tex.

Väggarna håller jag med om att man ska använda mer. Det är bara lite jobbigt att "låsa fast" hur inredningen är som man gör när man skruvar och borrar där.
  • Alexi
    Pirum skrev 2012-08-03 11:52:12 följande:
    En hylla på väggen ovanför lekköket där ni har korgar till plastmaten. Krokar eller en liten burk som hänger under att ha slevarna i. Då kan skåpet bredvid köket svälja kastrullerna. Man kan kolla på tex Ikeas småförvaring till kök, de har ju en metallstång man sätter på väggen och sedan hänger krokar oxh burkar i. En sådan lösning under vägghyllan kanske?
    Ja, det kanske är en bra ide. Jag tänkte bara att en sån hylla skulle svälja så lite. Men i vilken höjd ska man sätta en sån hylla och stång? Våra barn kommer vara två och fyra år precis när det här blir klart, ska man sätta så även tvååringen når nu, eller hur ska man tänka?
  • Pirum

Satsa på att båda barnen ska kunna nå grejerna. Om stången inte för plats, skippa den och sätt krokar på sidan av hyllan eller nåt (och hyllan kan ju naturligtvis vara ett väggskåp eller nåt annat ni tycker rymmer tillräckligt mycket saker). Men det låter som att ni behöver bygga på höjden för att få plats.

• Alexi

Men vilken höjd är lagom då, om vi ska ha en briospis, en stång ovanför och sen hyllor ovanför det, ska man satsa på att tvååringen når stången bara då? Annars hamnar ju allt extremt långt ner?

• Alexi

Har ni barnböckerna så barnen själva kan nå dem eller högre upp? Varför?

Svar på tråden Barnrum, lekrum, inredning, förvaring - diskutera tips och ideer