• Alexi

Barnrum, lekrum, inredning, förvaring - diskutera tips och ideer

Någon som liksom jag funderar på roliga ideer till ett lekrum, den bästa förvaringen osv? Släng in era frågor, tips och ideer här så kan alla som vill svara.

Jag funderar på bra lösning till vårt lekrum som ska byggas i höst. Vi har en Briospis med ett litet skåp i men vi har hur mycket tillbehör till spisen som helst och jag blir inte klok på bästa organiserandet och förvaringen av alla dessa. Nu vräks de bara in i det där skåpet utan någon som helst ordning och det skapar ju sämre förutsättningar för lek. Vi har massor med grytor, slevar och sånt men sen också massor med plastgrönsaker och liknande (vi hade sen tidigare och fick sen med massa fler när vi köpte spisen begagnat). Det finns inte plats för någon stor hylla eller så bredvid men något litet.

Tips?

• Svar på tråden Barnrum, lekrum, inredning, förvaring - diskutera tips och ideer
  • marla333

ska göra ordning dotterns rum (hon är 2år). ska köpa färg imorron och måla ränder på en vägg. vad blir snyggast? jag vill att det ska vara vågräta ränder, sambon tycker lodräta. 

sen vet vi inte om resten av väggarna ska få vara vita eller om man ska köra ränder eller bara en färg?

förvaring är ett annat problem! men först måla =) 

• plastkotte

Marla333: beror lite på hur ni har tänkt att ränderna ska se ut, tjocklek och hur många? Ska det täcka hela väggen eller bara endel? Personligen skulle jag nog föredra lodräta dock. Googla lite på det så hittar ni säkert något som ser bra ut :)

• marla333
    plastkotte skrev 2012-08-20 23:09:53 följande:
    Marla333: beror lite på hur ni har tänkt att ränderna ska se ut, tjocklek och hur många? Ska det täcka hela väggen eller bara endel? Personligen skulle jag nog föredra lodräta dock. Googla lite på det så hittar ni säkert något som ser bra ut :)
    tänkte köra på den ena långväggen, hela väggen. jag hade tänkt breda ränder, fast olika breda. så man inte står och mäter på mm, utan det som ser bra ut. om en rand är 30cm och en annan 5cm. blandat så. tror det blir för plottrigt med små ränder.

hade hoppats nån här hade gjort ränder och kunde tipsa vad som är bäst ;) 
  • Ronjan

Äsch halva inlägget försvann..

Jag googlade idéer när jag gjorde i ordning sonens bebisrum och hittade en del. Ovan är en väldigt simpel grej, lite snöre, häftstift och klädnypor! Kan varieras och bytas ut, blir bara små hål i väggen..

Hängmatta för gosedjur:

Tavellist för böcker

Nu har jag dock gjort om allting och allt är en enda röra
  • Alexi

Vi har funderat på tavellist eller tallrikshylla till böckerna. Något som är bättre/sämre?

• marla333
    Alexi skrev 2012-08-21 09:09:26 följande:
    Vi har funderat på tavellist eller tallrikshylla till böckerna. Något som är bättre/sämre?
    finns fina och billiga tavellister på ikea och rusta i olika längd. 

en hängmatta för godsedjur har jag letat efter! men antar att man måste sy själv? hittar inget på nätet om vart de går att köpa... 
  • Ronjan
    marla333 skrev 2012-08-21 10:39:01 följande:
    finns fina och billiga tavellister på ikea och rusta i olika längd. 

en hängmatta för godsedjur har jag letat efter! men antar att man måste sy själv? hittar inget på nätet om vart de går att köpa... 
    Hmm har inte sett någon, sydde själv. Superenkelt :)
  • Nyfikenpådetmesta
    Alexi skrev 2012-08-05 12:52:11 följande:
    Vi kommer nog också ha en expedit med åtta fack i. Så en sak jag ska leta efter är lite roligare korgar att ha leksaker i där, Ikeas fyrkantiga är så himla trista. Såg jätteglada korgar på Åhlens häromdagen tex.

Väggarna håller jag med om att man ska använda mer. Det är bara lite jobbigt att "låsa fast" hur inredningen är som man gör när man skruvar och borrar där.

Vi har också kört expedit i vår dottters rum, men när vi skulle göra lekrum så upptäckte vi att vi behövde mer förvaring. Och förvaring där barnen inte nådde upp till allting på egen hand. Då räckte inte expedit till. Dels för att en del leksaker vi ville förvara i bokhyllan var större än facken och dels för att vår dotter blivit attans duktig på att nå alla fack... Vi har därför valt att satsa på bestå i lekrummet. Sväljer jättemycket och går att använda förvaringslådor här med.

Själv är jag förtjust i Skip Hops nya serie (lite roligare förvaringslådor)
    http://www.amvina.se/skiphop/zoobins.aspx

Svar på tråden Barnrum, lekrum, inredning, förvaring - diskutera tips och ideer