Pappa från Japan
Socialtjänsten startar en utredning för att kunna fastställa faderskapet till barn då det råder oklarheter. Man är skyldig att samarbeta enligt lag och din skyldighet är att vara uppriktig och lämna alla uppgifter dom ber om. Så länge du är uppriktig och sanningsenlig har du fullgjort din plikt och kan sova lugnt om natten. Om pappan samarbetar till utredningen eller inte är inte ditt ansvar eller någonting du behöver bry dig om. Jag är osäker på hur långt socialtjänsten driver en utredning då pappan bor utomlands eller hur mycket dom tar hjälp av myndigheter utomlands. Men jag kan tänka mig att om pappan till barnet inte vill samarbeta till utredningen finns det förmodligen inte mycket socialtjänsten kan göra eftersom han bor i japan och barnet kommer därför sannolikt inte få en pappa på papper i sverige. Du är berättigadtill underhållsstöd genom försäkringskassan om barnet har en okänd pappa eller om pappan inte betalar frivilligt. Men om du inte samarbetar till faderskapsutredningen kan du förlora det bidraget. Kan vara bra att veta.