• Svea73

Mollusker i över 3 år - Finns det verkligen inget att göra?

Hej,

Har två aktiva killar på 3,5 och 5 år, båda har numera mollusker. 5-åringen fick det när han var 2 år och min yngre fick de första prickarna för ca 1 år sedan.

Vi har varit hos flera läkare, alla säger samma sak att det inte finns något man gör i Sverige utan att de ska gå bort av sig själv. Vad händer om de inte gör det då? Samt om barnen verkligen lider av dem och att de hindrar dem att leka som de vill, att de har ont etc?

I Chile där vi bodde ville de sätta äldste sonen på ett immunförsvarsprogram, men vi ville avvakta tills vi kom hem. Nu önskar jag att vi hade låtit dem göra något åt det.

Mina söners mollusker svullnar ofta upp och blir infrekterade, tills de brister och den massa var kommer ut, under den här tiden gör det ont och i och med att många mollusker sitter på insidan av låren och har spridit sig till rumpan så kan han inte cykla etc. Min yngste son har fått på halsen och armarna. De smittar varandra, även om de inte får bada ihop så leker de ju, brottas etc så svårt att inte låta de ha kroppskontakt. Jag använder alsolsprit, gel, samt fetkräm för eksemen som ofta kommer runt molluskerna.

Alla tips är välkomna, något måste man väl som förälder kunna göra?

• Svar på tråden Mollusker i över 3 år - Finns det verkligen inget att göra?
  • Princessan

Min bror hade många och de skar bort dem under lokalbedövning. De försvann efter det. Det var på vårdcentralen.

Jag hade bara tre st på ena armen. Mina lät de vara kvar och de försvann av sig själva ett tag efter att jag slutat kila på dem, har dock små ärr kvar idag.

Stå på dig hos läkaren.

• Princessan

Men är det verkligen mollusker? Våra var små och hudfärgade. Blev röda när vi kliade och började blöda om man kliade för hårt.

De var lite större än vanliga romägg.

De varade aldrig trots att vi pillade och läkaren sa att de bara spreds när vi kliade.

• Litenåfin

Bada i saltvatten!! Blanda matsalt med jod i badet, det enda som hjälpt mot kompisens barns mollusker :)

• Kya

När mina barn hade mollusker så klämde vi bort dom när de blev infekterade. Som att klämma en finne. För som du säger, de gör jätteont när de blir infekterade! Jag har gjort det med gott samvete, man får ju ingen hjälp av sjukvården.

The road to hell is paved with good intentions.
  • anju79

Min dotter hade på vä sida av bröstet o i vä armhåla i ca 8-9 mån tid. Blev oxå svullna, sprack o blev irriterade. Av de läkare jag talade m så var det bara att vänta på att det skulle läka ut pga att det beror på ett virus. Har man stora mollusker kan de skära/gröpa ur dom på Vc med lokalbedövning men det finns inga garantier att det inte återkommer.
    Min dotters läkte ut spontant o har inte fått tillbaka en enda.

• Mother of 4

Efter ett år ledsnade jag ur totalt, alla tre kids hade massor.

Körde den plågsamma metoden och klämde ut dom,men de hade redan ont av de infekterade och ville bli av med dom.

Först tvättade jag av hela kroppen med klorhexidin sårtvätt, sen klämde jag ut de stora variga, vissa behövde man knappt röra, vissa satt djupt.

sen tvättade hela kroppen igen med klorhexidin. Tvättade sen varje dag över alla mollusker med klorhexidin.

Det var rätt "grymt", men de började skämmas för dom och kompisar påpekade, samt att det såg inte så trevligt ut när de badade eller på gympan.

De fick mutor för varje omgång, de fick alltid välja om de ville eller inte.

efter en månad var det borta och kom aldrig igen. Av typ 100 mollusker blev det tre små ärr som knappt syns.

• Quark

Vi använde inotyolsalva på dem, inget klämmande. Verkade fungera, men det var inte så många i vårt fall. Glöm dock inte att inotyol är uttorkande.

• MartinaE

På hälsokostaffären finns en flaska med det underbara innehållet "svenskdroppar". Min dotter hade över 100 mollusker på kroppen, när de blev infekterade fick hon ofta feber och bölder som lämnade fula ärr.

Jag fick tipset om svenskdroppar av en förskollärare och efter 3 veckors baddning morgon och kväll så försvann allihopa. Svenskdroppar är en gammal huskur som har funnits i över 100 år.

• MammaJohanna1
    MartinaE skrev 2012-08-04 20:26:08 följande:
    På hälsokostaffären finns en flaska med det underbara innehållet "svenskdroppar". Min dotter hade över 100 mollusker på kroppen, när de blev infekterade fick hon ofta feber och bölder som lämnade fula ärr.

Jag fick tipset om svenskdroppar av en förskollärare och efter 3 veckors baddning morgon och kväll så försvann allihopa. Svenskdroppar är en gammal huskur som har funnits i över 100 år.
    Baddade du även på mollusker som inte var infekterade då?
  • Fröken85

Jag vill oxå veta! Min ettåring har hela ryggen full, nacken, på insidan av armarna. 4-åringen har på baksida ben och rumpa, men dessa börjar ge upp, hon har haft dem 1,5 år nu.

Dessa svenskdroppar, de gör ingenting så att molluskerna återkommer istället? För får de läka ut själva kommer de väl sälla tillbaka?

Svar på tråden Mollusker i över 3 år - Finns det verkligen inget att göra?