• Svea73

Mollusker i över 3 år - Finns det verkligen inget att göra?

Hej,

Har två aktiva killar på 3,5 och 5 år, båda har numera mollusker. 5-åringen fick det när han var 2 år och min yngre fick de första prickarna för ca 1 år sedan.

Vi har varit hos flera läkare, alla säger samma sak att det inte finns något man gör i Sverige utan att de ska gå bort av sig själv. Vad händer om de inte gör det då? Samt om barnen verkligen lider av dem och att de hindrar dem att leka som de vill, att de har ont etc?

I Chile där vi bodde ville de sätta äldste sonen på ett immunförsvarsprogram, men vi ville avvakta tills vi kom hem. Nu önskar jag att vi hade låtit dem göra något åt det.

Mina söners mollusker svullnar ofta upp och blir infrekterade, tills de brister och den massa var kommer ut, under den här tiden gör det ont och i och med att många mollusker sitter på insidan av låren och har spridit sig till rumpan så kan han inte cykla etc. Min yngste son har fått på halsen och armarna. De smittar varandra, även om de inte får bada ihop så leker de ju, brottas etc så svårt att inte låta de ha kroppskontakt. Jag använder alsolsprit, gel, samt fetkräm för eksemen som ofta kommer runt molluskerna.

Alla tips är välkomna, något måste man väl som förälder kunna göra?

• Svar på tråden Mollusker i över 3 år - Finns det verkligen inget att göra?
  • Fröken85

Och kan de smitta varandra trots att båda har det? Vårt BVC har inte sagt något om att de inte bör bada ihop etc. De sa bara att lillebror troligtvis kommer få dem när stora tjejen hade fått...

• cajsasmamma

När min dotter hade mollusker så fick vi en remiss till hud-kliniken där dom skar bort dom med lokalbedövning.  

• Windra

Jag försökte alt med min sons mollusker, inget hjälpte. Vissa svullnade och blev infekterade och ploppade nästan ut av sig själv, som en övermogen finne. Andra kunde man trycka ut. De man klämde kom inte tillbaka, och helt plötsligt försvann alla efter att han haft dem ett drygt år ungefär.

• MartinaE
    MammaJohanna1 skrev 2012-08-04 20:29:26 följande:
    Baddade du även på mollusker som inte var infekterade då?
    Japp, då torkade de ut på en gång.
  • Svea73

Tack för alla svar och tips.

Har försökt att klämma och de som klämts har inte kommit tillbaka, men nu har min son blivit lätt hysterisk kring sina prickar och låter ingen komma i närheten av dem... svårt att veta om han bara är rädd eller om det verkligen gör så himla ont när jag försöker röra vid dem. Har någon av er äldre barn som ni gjort detta på som kunnat tala om hur ont det gör? Mother of 4? Windra?

Ska göra ett nytt försök med mutor och annat, samt stå på mig hos hudläkaren. Har någon av er fått penicillin mot infektionerna, tycker så synd om honom när han får stora bölder.

Fröken85: De smittar varandra hela tiden, så undvik gemensamma bad, handdukar så mycket det går, men för oss är det svårt då de brottas och leker med varandra mest hela tiden.

• MammaJohanna1

Jag tänker gå och köpa svenskdroppar imorgon i min hälsokostaffär. De som jobbar där är sjukt duktiga på alternativmedicin, jag har blivit hjälpt där på andra sätt, så jag ska höra om de vet några fler sätt att få bort mollusker på. 

Jag läste på ett annat forum om en mamma som testat tea tree oil blandat med rapsolja, det hade tydligen också varit jätteeffektivt.

• Windra

Det gör ju ont, men jag har försökt att ta dem som varit infekterade för de är lättast att få ut. Min son är fyra så man kunde ju resonera lite kring smärtan och klämmandet. Ibland sa han blankt nej och då respekterade jag det.

• emmisss

När jag var liten så skrapade man bort mina med lokalbedövning, hade på insidan låren, sen fick jag aldrig tillbaka några! 

Jag har väldigt svårt att förstå varför man inte tar bort dom som man gjorde förr?? Vad har dom för anledning till det? 

Dom sprids ju av varrandra på nogot sätt, varför då inte bara ta bort dom??? Svar någon???    

• Windra

Vet faktiskt inte, det verkar bara vara nåt som "barn ska ha en period"

Svar på tråden Mollusker i över 3 år - Finns det verkligen inget att göra?