• Svea73

Mollusker i över 3 år - Finns det verkligen inget att göra?

Hej,

Har två aktiva killar på 3,5 och 5 år, båda har numera mollusker. 5-åringen fick det när han var 2 år och min yngre fick de första prickarna för ca 1 år sedan.

Vi har varit hos flera läkare, alla säger samma sak att det inte finns något man gör i Sverige utan att de ska gå bort av sig själv. Vad händer om de inte gör det då? Samt om barnen verkligen lider av dem och att de hindrar dem att leka som de vill, att de har ont etc?

I Chile där vi bodde ville de sätta äldste sonen på ett immunförsvarsprogram, men vi ville avvakta tills vi kom hem. Nu önskar jag att vi hade låtit dem göra något åt det.

Mina söners mollusker svullnar ofta upp och blir infrekterade, tills de brister och den massa var kommer ut, under den här tiden gör det ont och i och med att många mollusker sitter på insidan av låren och har spridit sig till rumpan så kan han inte cykla etc. Min yngste son har fått på halsen och armarna. De smittar varandra, även om de inte får bada ihop så leker de ju, brottas etc så svårt att inte låta de ha kroppskontakt. Jag använder alsolsprit, gel, samt fetkräm för eksemen som ofta kommer runt molluskerna.

Alla tips är välkomna, något måste man väl som förälder kunna göra?

• Svar på tråden Mollusker i över 3 år - Finns det verkligen inget att göra?
  • Svea73

Vi har fått tid på hudklinik, väntetiden är dock 4 månader, helt otroligt. Jag har också hört om att det kan finnas en modermolusk...ska bara hitta den också...

Ska nu också till hälsokostaffär och köpa svenskdroppar, lite mer alsollösning etc, samt salt till badet, nu ska de bort!!!

• MammaJohanna1

Jag var på hälsokosten idag och köpte Kollodialt silver. Det ska baddas på molluskerna. Jag har satt ett plåster med sånt på en infekterad mollusk nu och baddat resten en gång.

Kollodialt silver dödar virus. Tea tree oil och svenskdroppar ska enligt personalen på vår hälsokost inte kunna råda bot på mollusker då de inte kan döda virus utan "bara" bakterier.

Återkommer med rapport! 

• rudbeckia

Efter att ha läst alla inälgg här ska jag också i väg till hälsokosten och se vad de rekommenderar. Min son har haft Molusker i 2 år nu, inte så många men de börjar sprida sig mer och mer sista tiden och det börjar bli dax att bekämpa dem.
    Ni andra som testa olika saker uppdatera gärna vad som fungerar för er.

• vitatiger

Vi smörjde med kräm mot svinkoppor - altargo. Fungerade jättebra. Baddade även med alsolsprit. Tog ett tag men till slut försvann det!

• Simben

hur lätt smittar det? har alla på förskolan det tex ? har ju förstått att det är nåt som verkar hålla på i flera år och väldigt jobbigt och jag vet en som har det som vi ska träffa om ett par veckor, är det risk att mina tjejer blir smittade då eller vad är sannolikheten?

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Kladdiskaka

Min tjej har också massor av mollusker och har haft de i snart 1½ år.. Alla läkare säger samma sak, att man inte gör något åt de. Hennes varar och blir inflammerade också. De råd jag fått hittills har varit att köpa en antibakteriell kräm på apoteket, och så kör vi nu med te-olja. Men inget hjälper. Och fula ärr blir det vad man än gör..

• TigerLinn
    Quark skrev 2012-08-04 20:21:38 följande:
    Vi använde inotyolsalva på dem, inget klämmande. Verkade fungera, men det var inte så många i vårt fall. Glöm dock inte att inotyol är uttorkande.

Vad gjorde du om huden blev torr av salvan? Hur ofta störde du och hur lång tid? Tjockt eller tunnt lager dator?nått förband på?
  • emson

Min son hade mollusker på sidorna på överkroppen i några år och de lämnade små fina ärr i form av hål utan att vi pillade på dem och de försvann av sig själva. Kusinen var på VC och där pillade läkanren bort dem och satte plåster över för att annars smittar de vidare till andra ställen på kroppen.

• MammaJohanna1

Min dotters mollusker börjar se mindre ut, lite ihopskrumpnade liksom. Vi har sprejat med kollodialt silver i några dagar bara. 

• Tramsa

Jag har testat lite av varje utan resultat på dotterns mollusker som hon haft i ett och ett halvt år nu. Jag vet inte om det är en tillfällighet så att de skulle gå bort nu ändå men sen jag av en slump smörjt henne med apotekets kräm "Vera" som ska innehålla aloe vera har molluskerna faktiskt krymp ihop och är nu väldigt små och nästan helt intorkade. Jag smorde i början för att lindra klådan från myggbett hon fick på vår semester och fortsatte då ag såg att molluskerna krympte ihop helt sagolikt. Hon har haft jätteproblem med dessa eländiga mollusker och väldigt ont mellan varven när de infekteras och varar sig, plus alla hudirritationer runt om. Jag vågar inte tro att de ska försvinna helt men hoppas, hoppas. 

Svar på tråden Mollusker i över 3 år - Finns det verkligen inget att göra?