• Anonym (konstiga?)

Skötbord till 2-3åringar? Regel eller undantag?

Jag har sett flera relativt stora barn som fått en ny blöja på skötbord. Det största barnet var så stort att jag började fundera på skötbordets maxvikt (ett sånt där vägghängt som är vanligt på offentliga toaletter) men de flesta har väl varit under 3 år.

Dagtid slutade vi i stort sett använda skötbord vid 8-9 mån. Då stod barnet stadigt med stöd och det var enklare att byta så än att slåss om att barnet skulle ligga still på skötbordet. Nattetid använde vi det till strax före året.

Nån enstaka gång har vi använt skötbord när vi varit iväg och det kommit en bajsblöja men det är kanske 2ggr på de senaste 3 månaderna.

Min fråga till er är om det är normalt att byta på 2-3åringar på skötbord? För oss känns det konstigt men det kanske är vi som är udda

• Svar på tråden Skötbord till 2-3åringar? Regel eller undantag?
  • Anonym

en 2 åring o byta på skötbord svar ja .
    en 3 åring svar nej jag i alla fall skulle introducera pottan o toan istället för 3 åringen o måste man byta ute kan man sätta barnet på toan o byta up and go blöjan  

• La Lola

Japp det är normalt.
    Både hemma o på mitt jobb.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Goddag yxskaft

Har man ett tungt barn och ett rangligt skötbord gör man kanske inte det....

Vi har 4 barn o har bytt på skötbord med två o på soffan med 2. Min tvååring väger under 10kg... Inget problem alls. Vi kommer att fortsätta fram till potträning.

• Anonym

Var byter ni någonstans då?

• Anonym (konstiga?)

Barnet där jag funderade över viktgränsen på skötbordet var stort. Kan väl ha varit yngre men såg ut att vara minst 3-4 år. Viktbiten var väl egentligen inte varför jag undrade utan mer om det är är normalt med barn som passerat bebistiden på skötbord. Känns ju onekligen lite konstigt att komma ut från ett toabås med vår 1åring medan en mamma står vid skötbordet med sin 3åring

• Anonym (konstiga?)
    Anonym skrev 2012-08-04 21:25:14 följande:
    Var byter ni någonstans då?
    Barnet står antingen på golvet eller på toasitsen, beroende på hur gott om plats det är. Inne på en vanlig toa alltså
  • Goddag yxskaft

3-4åringar med blöja är väl inte så vanligt.. ?

• Mörksuggan

Jag använder skötbord till våra barn. Äldsta är snart två och yngsta ett halvår. Tvååringen byter jag ibland på stående på golvet om det bara är en kissblöja. Men ska det torkas bajs är det betydligt lättare på skötbordet än att försöka stå som en ostkrok och försöka se så att det är rent mellan skinkorna och i muffen. Så länge barnet har blöja så är det ju mer ergonomiskt för ryggen att sköta det på ett skötbord.

Man ska inte tro på allt som är sant...
  • spuff

Jag har också reagerat på det, vi slutade med skötbord runt 8 månader. Är mest fascinerad av att de lyckas få barnet att gå med på att ligga där. Jag ställer helt enkelt ungen i badkaret och torkar eller tvättar. Kissblöjor byts i knät. Pottträna har vi aldrig gjort aktivt, mer än ställa fram potta vid behov, men äldsta var blöjfri vid två år, minsta är bara ett år ännu.

• La Lola
    spuff skrev 2012-08-04 21:36:32 följande:
    Jag har också reagerat på det, vi slutade med skötbord runt 8 månader. Är mest fascinerad av att de lyckas få barnet att gå med på att ligga där. Jag ställer helt enkelt ungen i badkaret och torkar eller tvättar. Kissblöjor byts i knät. Pottträna har vi aldrig gjort aktivt, mer än ställa fram potta vid behov, men äldsta var blöjfri vid två år, minsta är bara ett år ännu.
    Bajs i badkaret...sånt får mig att reagera! Kräks
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Skötbord till 2-3åringar? Regel eller undantag?