• Anonym (konstiga?)

Skötbord till 2-3åringar? Regel eller undantag?

Jag har sett flera relativt stora barn som fått en ny blöja på skötbord. Det största barnet var så stort att jag började fundera på skötbordets maxvikt (ett sånt där vägghängt som är vanligt på offentliga toaletter) men de flesta har väl varit under 3 år.

Dagtid slutade vi i stort sett använda skötbord vid 8-9 mån. Då stod barnet stadigt med stöd och det var enklare att byta så än att slåss om att barnet skulle ligga still på skötbordet. Nattetid använde vi det till strax före året.

Nån enstaka gång har vi använt skötbord när vi varit iväg och det kommit en bajsblöja men det är kanske 2ggr på de senaste 3 månaderna.

Min fråga till er är om det är normalt att byta på 2-3åringar på skötbord? För oss känns det konstigt men det kanske är vi som är udda

• Svar på tråden Skötbord till 2-3åringar? Regel eller undantag?
  • sagofröken
    Sanningsdan skrev 2012-08-05 09:20:16 följande:
    Har inga åsikter om skötbordets varande men måste säga att jag som trebarnsmamma till mer och mindre aktiva barn blir lite förvånad över att så många verkar ha problem att få barnen att ligga så pass still att blöjan kan bytas? Någon beskriver en nyfödd som vred sig ur förälderns grepp (!) och någon hur de måste
    vara två vuxna för att kunna byta på sin bebis.
    Jösses, vad är det för Stålmannnen-bebisar ni har?
    Vad skönt för dig att dina barn inte haft något emot det!

Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv som när ungen dinglade i min hand på väg ner från skötbordet, en vecka gammal. "Alltid en hand på barnet" ältade de på BB och BVC, men för vissa ungar räcker tydligen inte det... Var rätt skönt faktiskt när BVC-damen försökte visa hur jag skulle göra för att tryggt kunna byta på skötbordet, men även hon misslyckades Glad  Barnet ville INTE ligga på rygg. Efter det bytte vi alltid på golv eller säng, oftast med barnet liggande på mage. De gånger vi varit tvungna att gå in på offentliga toaletter har vi antingen varit två (och använt skötbordet) eller haft med något skydd att lägga ungen på på golvet. När jag minns detta blir jag ännu gladare att vi la ner det där med bajsblöjor, fy vilket bök...

Mina syskonbarn har varit superenkla att byta på, älskat att ligga på rygg på skötbordet och bli ompysslade, så jag var verkligen inte beredd på en "stålmannen-bebis".
  • Dan Syndrom

det beror väl på.. spelar det nån roll för dig?
    Våran tvååring klättrar själv upp på skötbordet, jättebra för våra ryggar! 

Välkommen in på kaffe likör och psykofarm-kaka! --> www.dan-syndrom.se
  • Anonym (Frida)

Jag tycker också det är mycket konstigt. Vår son på 15 månader slutade med skötbord för flera månader sedan, går knappt ta på honom en "vanlig" blöja utan vi kör med up and go. Dessutom bajsar han i toaletten....

• Hope03
    Anonym (Frida) skrev 2012-08-05 19:26:58 följande:
    Jag tycker också det är mycket konstigt. Vår son på 15 månader slutade med skötbord för flera månader sedan, går knappt ta på honom en "vanlig" blöja utan vi kör med up and go. Dessutom bajsar han i toaletten....

• La Lola
    skoladan skrev 2012-08-05 18:28:05 följande:
    Men hålla på med skötbord med en 3-åring. En 3-åring ska vara blöjfri!!! Finns ingen anledning att en frisk och normal 3-åring ska bajsa på sig, än mindre att han/hon ska ligga på ett skötbord som en annan bebis. Varför hålla barnen kvar i baby-stadiet??
    Vad då "ska vara"?
    Trodde alla visste att barn utvecklas i olika takt
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alexi

Vår 3,5-åring bajsar i trosorna (tyvärr) eller blöjan men är blöjfri dygnet runt i övrigt. Vi jobbar hårt med att få bort blöjan helt men är inte där ännu. Dock kör vi skötbord när hon bajsat, oerhört mycket lättare för vår rygg och för att vara säker på att det är rent, jag är lite orolig för hur man ska kunna veta det sen när hon lärt sig bajsa på toan.

Kissblöjor slutade vi byta på skötbordrt så fort barnet står stadigt.

• Anonym

Normalt eller normalt, det är väl en smaksak. Om nu barnet har blöja i den åldern så är det ganska praktiskt att ha ett skötbord, det är mer skonsamt för ryggen att byta stående i bra ställning än att greja på golvet. Kissblöja går väl att byta med barnet stående, men bajsblöja är ju mer praktiskt om barnet ligger. Jag ser inte problemet med att man har skötbord om man nu tycker det funkar.

• Pymsan

Inte hemma och aldrig om det är kissblöja men har han bajat och man måste använda offentlig toalett är det enklast med skötbord. Tycker i det fallet det känns krångligare att skölja i handfat o sen fippla med pappersservetter - eller? Lägger honom inte gärna på ett golv på offentlig toa och byter man stående kommer ju bajs på benen om man har otur.

• hannis

Jag byter alltid på min 2,5 åring på skötbordet. Vi använder vanliga blöjor (alltså inte blöjbyxor) och han bajsar 3-4 gånger per dag och att ligga på golvet är både opraktiskt och obekvämt. På hans dagis byter de också på skötbord. Tycker det är betydligt konstigare att inte ha skötbord så länge man har blöjbarn faktiskt.

• Anonym (konstiga?)
    Alexi skrev 2012-08-05 19:49:15 följande:
    Vår 3,5-åring bajsar i trosorna (tyvärr) eller blöjan men är blöjfri dygnet runt i övrigt. Vi jobbar hårt med att få bort blöjan helt men är inte där ännu. Dock kör vi skötbord när hon bajsat, oerhört mycket lättare för vår rygg och för att vara säker på att det är rent, jag är lite orolig för hur man ska kunna veta det sen när hon lärt sig bajsa på toan.

Kissblöjor slutade vi byta på skötbordrt så fort barnet står stadigt.
    Vårt barn bajsar på toan kanske 30% av gångerna och jag kan tala om att det är mycket enklare Med blöja blir bajset ju utkletat överallt men på toan slipper man det. Går precis lika bra att torka med papper på barnet som det går att torka på sig själv.
Svar på tråden Skötbord till 2-3åringar? Regel eller undantag?