Inlägg från: Anonym (hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp)

Umgänge med spädbarn

Hur änker man kring umgänge med spädbarn. Har en son på snart 3 månader. Hans far lämnade mig under graviditeten. Han träffar sonen ca 1 gång / vecka ca 3 timmar. Då jag finns i närheten. Jag helammar honom. Nu vill fadern umgås med honom längre stunder själv och ta med honom hem. Samt ställt frågan om han inte kan ge ersättning.
    Amningen funkar bra för mig. Kan ev tänka mig att pumpa ur nån gång och att han kan ha en lite längre stund men på hemmplan hos mig. Jag vill inte alls att amningen ska äventyras.
    I mina ögon är han på tok för liten för att fadern ska ha honom längre stunder(han bor dessutom en timmes bilfär härifrån)    
    Lillen har ju sin trygghet hos mig än så länge.

Hur tänker  ni? Och när börjar man med övernattningar?   

• Svar på tråden Umgänge med spädbarn
  • Anonym (hjälp)

Jag försöker tala om att korta och ofta umgängen är till barnets fördel men han tycks bara få det att passa en gång i veckan (varför kan man undra) och tycker väl därför att han vill ha honom längre stunder istället..

litet My: hur trappade ni upp umgänget sen? När började han ta med barnet hem och hur länge etc?

• Anonym (hjälp)

Ja, de är absolut välkomna! och jag har försökt hålla mig undan. fixa med tvätt duscha, gå ut en sväng mm

Det jag inte förstår är hur han kan tro att sonen är tillräckligt gammal för att tas med till honom. Han har ju ingen koll på  hur han fungerar riktigt. Enligt honom är det på det sättet han kan hjälpa till och avlasta. samt att han vill börja ge honom flaskan då....
    "vi kan ju testa" är hans tes.

• Anonym (hjälp)

Det var en bra idé.

• Anonym (hjälp)

om nu fadern fortsätter träffa sonen endast en gång i veckan så lär det ju ta tid innan någon anknytning sker. Sonen lär väl knappast komma ihåg honom från gång till gång.? 

Hur pass gammal var ditt barn när ni började med övernattningar då?  Var pappan själv med sonen hemma hos dig den första tiden eller vad du med också? Vill gärna höra hur andra haft det. Det är ju onekligen en knepig situation. 

• Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-08-06 22:34:13 följande:
    Det är väl bra om du och sonen kan hälsa på hemma hos honom så småningom så han vänjer sig vid miljön.
    På familjerätten säger de att det finns inget rätt svar på frågan om när första övernattningen är lämplig. Har också frågat om detta. Det beror på barnet. En del barn klarar det vid 1 år, några vid 1,5 år och andra tidigare. Beror på många olika faktorer. Gå på din magkänsla. Du behöver inte bestämma ngt idag. Du vet inte hur barnet är/mår om ett halvår. Känns det bra för dig som mamma så är det förmodligen bra för pojken också. Ta det lugnt..alla ni tre tjänar på att inte stressa med ngt utan ta det lite som det kommer. :) Så ska jag tänka i alla fall.

Det som är rätt för ett barn behöver inte vara det för ert barn så svårt att gå på hur andra gjort egentligen.

Jag kanske stressar upp mig i onödan.  Du har ju rätt i att jag inte måste bestämme det idag... men jag är rätt orolig av mig..
  • Anonym (hjälp)

Åh, så du har en på väg. Grattis! Är det snart dags?

• Anonym (hjälp)

Spännande läsning här ser jag. 

Umgänget ser fortfarande likadant ut. Fadern till barnet kommer 1gång/veckan ca 4 timmar. Sonen har nu börjat äta så smått och jag lämnar dem oftast ensamma i mitt hem under tiden. Delammar honom fortfarande (OBS! använder inte amningen som ett vapen utan ammar för att min son vill ammas. kort och gott.) 

Och någon undrar varför vi bor så långt ifrån varandra. Och svaret är att så har vi bott sen dag 1 på vårt förhållande. Aldrig bott tillsammans alltså. 

Hur det framtida umgänget kommer att se ut vet jag inte. Jag har flera gånger sagt att de borde ses oftare men i dagsläget är det alltså 1 gång / veckan. 

Svar på tråden Umgänge med spädbarn