• Anonym (hjälp)

Umgänge med spädbarn

Hur änker man kring umgänge med spädbarn. Har en son på snart 3 månader. Hans far lämnade mig under graviditeten. Han träffar sonen ca 1 gång / vecka ca 3 timmar. Då jag finns i närheten. Jag helammar honom. Nu vill fadern umgås med honom längre stunder själv och ta med honom hem. Samt ställt frågan om han inte kan ge ersättning.
    Amningen funkar bra för mig. Kan ev tänka mig att pumpa ur nån gång och att han kan ha en lite längre stund men på hemmplan hos mig. Jag vill inte alls att amningen ska äventyras.
    I mina ögon är han på tok för liten för att fadern ska ha honom längre stunder(han bor dessutom en timmes bilfär härifrån)    
    Lillen har ju sin trygghet hos mig än så länge.

Hur tänker  ni? Och när börjar man med övernattningar?   

• Svar på tråden Umgänge med spädbarn
  • Litet My

Korta men täta umgängen rekomenderas när barnen är så små, övernattningar brukar man räkna en övernattning åt gången from 1 år om barnet är tryggt med umgängesföräldern. Sedan gör man ju som man vill men det är vad som brukar rekomenderas.

När sonen var spädbarn träffade hans pappa honom hemma hos mig några timmar medan jag gick till grannen, på så vis fick de knyta an själva men vi slapp äventyra ammningen, tiden man helammar är ju väldigt kort.

• Anonym

1 år en natt, 2 år två nätter är riktlinjen , men det förutsätter ju också att de har en bra anknytning och det får man verkligen inte på ett möte i veckan . Pappan är o praktiken en främling varje gång han dyker upp. Varför umgänge så sällan? För att de ska knyta an skulle de behöva träffas varje dag.

• Anonym (hjälp)

Jag försöker tala om att korta och ofta umgängen är till barnets fördel men han tycks bara få det att passa en gång i veckan (varför kan man undra) och tycker väl därför att han vill ha honom längre stunder istället..

litet My: hur trappade ni upp umgänget sen? När började han ta med barnet hem och hur länge etc?

• Queenie70
    Anonym (hjälp) skrev 2012-08-04 22:43:06 följande:
    Jag försöker tala om att korta och ofta umgängen är till barnets fördel men han tycks bara få det att passa en gång i veckan (varför kan man undra) och tycker väl därför att han vill ha honom längre stunder istället..

litet My: hur trappade ni upp umgänget sen? När började han ta med barnet hem och hur länge etc?

Be honom hoppa och skita då. Innan han har tagit sig tid att l
  • Queenie70

Be honom hoppa och skita då. Innan han har tagit sig tid att lÅta barnet knyta an till honom så kan han ju glömma övernattningar.
  • Litet My

I vårt fall bodde pappan ca 45 min bort så han träffade sonen bara 1 gång i veckan, för min del hade han gärna fått komma varje dag och även hans familj, men tydligen var det jobbigt.

Vi gick till familjerätten och pratade, när sonen var runt 10 månader började han ta med sonen hem några timmar över dagen och runt året hade han en övernattning i veckan. Nu resonerade vår familjerätt att "barnens bästa måste ibland stå tillbaka för att ena föräldern skall välja att stanna kvar", själv trodde jag de jobbade för barnens bästa men tydligen inte.

Men som sagt, jag hade försökt vara tydlig med att han är välkommen när som, och kanske att du kan gå iväg/undan lite när han har barnet så han får knyta an utan att känna sig "övervakad". Låter i ert fall som att barnet knappt känner sin pappa, så försök trycka på att han skall komma oftare och träffa barnet och var öppen till det och även om han vill ha farmor med sig tex. För att en övernattning skall fungera vid 1 års ålder förutsätter ju det att pappan och barnet känner varandra väl och att barnet är tryggt med sin pappa.
  • Anonym

Han vill väl att även hans familj ska få träffa underverket. Kan de få komma till dej?

• Anonym (hjälp)

Ja, de är absolut välkomna! och jag har försökt hålla mig undan. fixa med tvätt duscha, gå ut en sväng mm

Det jag inte förstår är hur han kan tro att sonen är tillräckligt gammal för att tas med till honom. Han har ju ingen koll på  hur han fungerar riktigt. Enligt honom är det på det sättet han kan hjälpa till och avlasta. samt att han vill börja ge honom flaskan då....
    "vi kan ju testa" är hans tes.

• Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-08-05 10:31:50 följande:
    Ja, de är absolut välkomna! och jag har försökt hålla mig undan. fixa med tvätt duscha, gå ut en sväng mm

Det jag inte förstår är hur han kan tro att sonen är tillräckligt gammal för att tas med till honom. Han har ju ingen koll på  hur han fungerar riktigt. Enligt honom är det på det sättet han kan hjälpa till och avlasta. samt att han vill börja ge honom flaskan då....
    "vi kan ju testa" är hans tes.

Har du föreslagit det för honom? Be honom följa med på BVC nästa gång så ni kan få samma information om vad spädbarn behöver. Tror inte att han litar på det du säjer.

• Anonym (hjälp)

Det var en bra idé.

Svar på tråden Umgänge med spädbarn