• I Walk The Line

Olika veckopeng till nästan jämnåriga?

Hej, hej :)

Vi har två barn som det skiljer två år på, och vi har nu bestämt att börja ge dem veckopeng. De är 8 och 10 år, förut har vi köpt godis åt dem för veckopengen, men nu ska de få hand om den själv så de lär sig att handskas med, förstår vad saker kostar osv osv osv...

MEN, då är frågan - hur mycket?!

Jag fick tipset av en släkting somt en lista på banken som hon går efter. Hon har två styvbarn och två egna, och hon gårå efter listan. De två äldsta är två tjejer, 13 (styvbarn och 14 (egen) och de får då 350 och 500 kr i månaden. 
    Och de två yngre pojkarna får 160 (styvbarn 10 år) och 180 (egen 11 år)

Jag tycker det är helt fel. Mina barn är det två år mellan, och skulle jag gå efter denna lista så skulle flickan få 25 kr i veckan, 100 kr i månaden och pojken skulle få 40 kr i veckan, 160 kr i månaden.
    De är så lika i allt annat, varför göra så stor skillnad på hur mycket pengar de får?
    Dessa riktlinjer är säkert jättebra, men om barnen är så jämnåriga som 1 eller 2 år mellan, bör man verkligen göra så stor skillnad på dem?

Som min släkting, hon har gjort så att barnen även har olika läggningstider, så den yngsta går o lägger sig 9, nästa 10, nästa 11 och äldsta får vara till 12. På skoldagar. VArför göra sån skillnad på barnen, ska/bör man göra det?

Mina går o lägger sig samtidigt, och de får samma veckopeng, vilket nu är 30 kr till båda..

Gör jag fel då? Jag tycker ju att det känns rätt, men nån annan kanske kan ge sin syn så jag får en annan ide om det hela....

Ha det bäst :)

☆♥☆Mamma till världens finaste pojke -02 & flicka -04☆♥☆
  • Svar på tråden Olika veckopeng till nästan jämnåriga?
  • tiffi1

Men i den åldern så är det sjukt stor skillnad på hur mycket man använder. När jag var tio så åkte jag in till stan och shoppade ensam med mina vänner, när jag var åtta åkte jag med mamma. När jag var tio så åkte jag på bio med mina vänner, men när jag var åtta med mamma. Lika med mina barn. 8 och10 är stor skillnad på mognad, så jag tycker att dom ska ha olika och 60 kr är inte jättemycket. 

• I Walk The Line

Fast på mina är det ingen skillnad alls. Flickan gör mer saker själv än pojken. Han skulle aldrig åka och shoppa själv eller gå på bio! 60 kr är väldigt mycket för små barn!
    Och som för tonåringar är det oxå vääldigt mycket pengar med den skillnaden.

• lövet2

Jag har gett en "löneökning" på sommarlovet varje år. Min 8-åring har 5 kr/vecka, men då står vi för godis, glass, bio och allt sådant. Nästa sommar höjer vi summan.
    De äldre syskonen hade 2 år mellan varandra, och det skiljde några kronor i veckan mellan dem. Inget konstigt alls ...

• Purpurbräcka

Jag och mitt syskon hade alltid lika hög vecko-/månadspeng. Det är två år mellan oss och jag tyckte aldrig att det kändes orättvist trots att jag är äldst.

Jag tycker att ni får göra som ni vill i er familj och låta andra göra som de finner bäst! Gå och lägga sig ska man väl göra när man behöver, oavsett ålder?

• studentbruttan29

Är ju knappt någon åldersskillnad på barnen så jag tycker de kan få lika mycket. Känns oftast bara mer orättvist när den ena kommer hem och visar hur mycket de fick för sin summa. Gör de lika mycket i sysslor så tycker jag det är bättre att de får samma summa. Finns ingen anledning att ha olika så länge inte barnen skulle varit t.ex. 5 år och 15 år gamla.

• hotten

på swedbanks hemsida finns lista på vad man får i snitt osv..

tex en 12 åring får 300.- i månaden, 13 åring 400.-... listan började på 7 år tror jag å då oftast med veckopeng. 

• Mälaröbo

Min 10-åring får 40 kr/vecka och min 7-åring får 30 kr. Pengarna ska räcka till lördagsgodis och annat som vi inte vill bekosta. De har i stort sett samma behov, men tycker det är viktigt att lillebror inte alltid får åka snålskjuts på storasyrran utan faktiskt ibland få inse att han ÄR yngre.

Läggtiderna är däremot desamma för båda, och skulle de ha olika tider så skulle det bli lillebror som fick vara uppe längre då han inte har några problem att komma upp på morgonen. Där låter vi behovet styra helt, men alltså inte med veckopengen.  

• m med tre stjärnor

Jag gör jättestor skillnad på mina flickor som är födda 2002, 2004 och 2005.
    Den äldsta är så mycket äldre än de andra i huvudet (leker bäst med barn födda 2000) och har alltid varit extremt självständig. Hon får göra mycket mer själv än vad de andra kommer att få göra i samma ålder ens. Hon har också större behov av pengar eftersom hon gör saker själv.
    Tvåan ska få börja gå hem själv från skolan ibland, det är lagom för henne.
    Trean är helt uppe i det blå och vågar inte vara själv hemma när jag går till tvättstugan;) 

Och ja de har olika läggtider. Trean lägger sig samtidigt som lillebror, vid 1930. Tvåan lägger sig vid 20 och ettan vid 21.
    Veckopeng får de efter swedbanks tabell, med undantag för tioåringen som får som ene elvaåring då hon går i skolan med den åldersgruppen. 

• S vali s

Det är två år mellan mina två äldsta barn och när det gällde vecko/månadspeng hade dom lika mycke. 

Oftast gick dom och la sig vid samma tid dock minns jag att vi ett tag lät den äldts ha "uppekväll" på torsdagar dvs han fick vara uppe en till en o en halv timme längre än lillsyrran just bara för att få känna att han var lite större   

Den late får brått när det blir kväll
  • Snusklubba

Jag har mina barn tätt, men jag gör skillnad på dom Jag vill att den som är äldst ska få göra vissa saker först och sen får dom andra göra samma sak, när dom nått samma ålder. 

Ser det som att det snarare vore orättvist mot min äldsta om dom yngre fick göra saker snabbare än hon.

Tror det är viktigt för barnen i sig att det ändå finns vissa skillnader, ffa när dom faktiskt är täta i åldern.  

Svar på tråden Olika veckopeng till nästan jämnåriga?