Olika veckopeng till nästan jämnåriga?
Hej, hej :)
Vi har två barn som det skiljer två år på, och vi har nu bestämt att börja ge dem veckopeng. De är 8 och 10 år, förut har vi köpt godis åt dem för veckopengen, men nu ska de få hand om den själv så de lär sig att handskas med, förstår vad saker kostar osv osv osv...
MEN, då är frågan - hur mycket?!
Jag fick tipset av en släkting somt en lista på banken som hon går efter. Hon har två styvbarn och två egna, och hon gårå efter listan. De två äldsta är två tjejer, 13 (styvbarn och 14 (egen) och de får då 350 och 500 kr i månaden.
Och de två yngre pojkarna får 160 (styvbarn 10 år) och 180 (egen 11 år)
Jag tycker det är helt fel. Mina barn är det två år mellan, och skulle jag gå efter denna lista så skulle flickan få 25 kr i veckan, 100 kr i månaden och pojken skulle få 40 kr i veckan, 160 kr i månaden.
De är så lika i allt annat, varför göra så stor skillnad på hur mycket pengar de får?
Dessa riktlinjer är säkert jättebra, men om barnen är så jämnåriga som 1 eller 2 år mellan, bör man verkligen göra så stor skillnad på dem?
Som min släkting, hon har gjort så att barnen även har olika läggningstider, så den yngsta går o lägger sig 9, nästa 10, nästa 11 och äldsta får vara till 12. På skoldagar. VArför göra sån skillnad på barnen, ska/bör man göra det?
Mina går o lägger sig samtidigt, och de får samma veckopeng, vilket nu är 30 kr till båda..
Gör jag fel då? Jag tycker ju att det känns rätt, men nån annan kanske kan ge sin syn så jag får en annan ide om det hela....
Ha det bäst :)