• Humlan88

Måste soffan stå utmed en vägg?

Jag tycker inte att soffan måste stå utmed en vägg utan jag har placerad den så de blir som en liten vägg/gång mellan köket och vardagsrummet (har öppen planlösning 2-a) :)

Någon mer som har det som jag? 
    Skulle va kul att få höra lite tips och ideer  när de gäller placering av en stor soffa i ett relativt litet vardagsrum/kök :)

• Svar på tråden Måste soffan stå utmed en vägg?
  • DuTrorAttDuVet

vi har ingen hel vägg i vårt vardagsrum så vi flyttar om titt som tätt, just nu står den med kortsidan mot ena väggen så vi har en smal gång brevid :P

• Humlan88
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-08-05 13:57:33 följande:
    vi har ingen hel vägg i vårt vardagsrum så vi flyttar om titt som tätt, just nu står den med kortsidan mot ena väggen så vi har en smal gång brevid :P
    Ja typ så har jag med ^^

• MSörensen

Vår står i mitten på golvet typ, två meter bakåt är fönstervägg och altandörr =)

• Lufsan

Nej i vår förra lägenhet stod den mitt i rummet. Det var fint. =)

En dag i sänder.
  • riboflavin

Nejdå, vi har våran som en avdelare mellan varddagsrumsdelen och matsalsdelen i vårt stora allrum, mot ryggen har vi ställt ett sideboard eftersom ryggen på vår soffa är helt rak och lite trist att titta på.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Vitamin

Jag har en soffa placerad med ryggen mot ett fönster och den andra soffan står mitt emot. Den soffan står alltså typ mitt i rummet. Vardagsrummet får på så vis en "matsalsdel" och en soffdel. TVn har vi i ett annat rum.

• SIN74

I vardagsrummet står det en tvåsits och en tresists mitt i rummet. I tv-rummet står en hörnsoffa med kortdelen mot vägg och den längre delen ut mitt i rummet som en avdelare.

Soffor måste inte stå utmed vägg.

• Jennie med ie

Vi har två soffor, ingen av dem står utmed en vägg. Inte fåtöljerna heller. TV-soffan står med ryggen ut mot hallen liksom... och soffan i vardagsrummet står med ryggen mot fönstret men en god bit framför... och så fåtöljerna mitt emot. Att ha sofforna fristående kan både dela av ett rum till två olika "miljöer" och skapa en gemensskap med resten av rummet, helt beroende på hur det ser ut. Våra två soffors placering har olika syften, TV-rumssoffan avgränsar TV-delen liksom där en vägg annars varit. Och vadagsrumssoffans, och fåtöljernas, placering beror dels på att de hamnar i huvudfokus framför öppna spisen och dels hamnar ingen i soffan helt med ryggen emot matsalsmöblemanget.

• hejsvejs

Tycker inte att soffan måste stå längs med en vägg. Blir roligare om den inte gör det.

• gavagai

Vi har vår soffa som en avdelare mellan arbetsrumsdelen- och vardagsrumsdelen av rummet.

• Tramsa

Vi har en soffgrupp med tre soffor som står mitt på golvet, bakom ena finns det en vägg med stora fönster och det är kanske två meter mellan soffan och väggen, bakom de andra är det öppet mot ett matbord på ena sidan och en mer hobbyrumsbetonad del av vardagsrummet på andra sidan. Sen har vi en soffgrupp som står i ett annat rum, mitt på golvet i stort sett, med bokhylleklädda väggar runt omkring. Hellre sofforna än bokhyllorna mitt på golvet tänkte vi där. 

Svar på tråden Måste soffan stå utmed en vägg?