Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

Vad har du mest ångest över i livet?

Det skrivs om mycket problem här, men vilket större område i livet är det som flest tycker får dem att må dåligt och som man grubblar mest över på nätterna eller en deppig dag?

Nu får ni välja på alternativen nedan, men skriv gärna i tråden om det är nåt helt annat som är problemet.

Och det intressanta är klart också hur man hanterar det, om det är något som går att göra nåt åt eller man är låst genom andras beteende eller har haft stor otur.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad har du mest ångest över i livet?
  • Themis

So Cal: Mm, vissa bitar i livet är man lite utlämnad till slumpen, när man söker jobb t ex.

Det kan skilja en vecka mellan att fortsätta leva sitt liv i Eslöv eller Schweiz ju, för en del. Glad

Det händer att jag tänker tillbaka på en del sådana spännande vägskäl i livet, och undrar vad som hade hänt om jag istället hade valt det andra alternativet. Och man kan ju fortfarande välja, alltid, men de flesta blir bekvämare med åldern.

• Themis
    The past is now skrev 2012-08-05 14:53:15 följande:
    Annat: Att livet är så satans kort. Jag vill verkligen inte dö ifrån allt det här vackra i vår värld.

Men ångest? Vet inte om det är ångest egentligen....  
    Tja, jag menade kanske inte ångest i direkt medicinsk mening, men något som gnager och som man grubblar över, i alla fall.
  • Themis
    pluvdo skrev 2012-08-05 15:02:32 följande:
    Jag får nog ta och klicka i alla punkter utom "Familjen/släkten". Men så har jag en ångestdiagnos också. :)
    Aj....Ja, tyvärr är det ju så vissa tider i livet. Jag beundrar de som har "skit på alla fronter" och ändå segar sig vidare på nåt obegripligt vis.

Varför har vissa mänskor all världens otur, undrar jag ibland?
  • Themis
    La Lola skrev 2012-08-05 15:59:32 följande:
    På andra plats kommer vänner....jag önskar att jag hade fler, att jag kände mig omtyckt.
    Bingo på den, just nu tänker jag detsamma. Men jag inser att det är lite lyxgnäll när jag läser om de som inte har någon alls i hela världen.

Och jag är knappast felfri själv, har gjort en och annan vän besviken i mina dar också. Så ena delen av mig vill be om ursäkt till dem jag själv har tappat bort på vägen, och andra delen vill försöka acceptera nuläget och hitta nya vänner som trivs med mig som jag är nu och inte för 20 år sen.

Så är man sliten mitt itu. Obestämd
  • Themis
    Kjellgren skrev 2012-08-05 15:59:44 följande:
    Just nu är jag ganska ångestfri - barnen har jobb eller plugg, föräldrarna är friska, ryggen är bättre än på länge och pengar är inget bekymmer.

Jobbet ger mig lite småångest för jag kan inte bestämma mig för om jag ska hoppa på en doktorandtjänst 50% eller om jag ska vänta några år. Är det värt allt jobb för bara några tusen extra/månad? Vad ska jag egentligen med en extra titel till? Ska jag inte satsa på att hålla lite kurser eller jobba externt och dra in pengar istället? Etc etc... 
    Vad skönt! För det är ju ändå mestadels positivt grubblande och val du kan göra, även om det också kan vara frustrerande när man inte vet vad man helst vill.

Jag började forska men hoppade av efter ett år. Men då hade jag i alla fall provat och det var inte det jag helst ville, i alla fall inte med de förutsättningarna.
  • Themis
    Kjellgren skrev 2012-08-05 16:18:42 följande:
    Ja, visst är det lyxångest! 

50% - det innebär i bästa fall att jag skulle disputera om 6 år (men kanske realistiskt snarare 8). Och i ärlighetens namn skulle det inte påverka jobbet särskilt mycket. Dessutom finns det så mycket annat intressant att fördjupa mig inom som bara tangerar mitt yrkesområde (och som arbetsgivaren inte skulle betala mig för).

Inom vilket området påbörjade du doktorandstudierna? 
    Biokemi/biofysik.
  • Themis
    JessiWill skrev 2012-08-05 16:22:13 följande:
    Tog annat: Vad jag vill bli i livet, dvs vad jag skall studera till.
    Men tänk att ha så mycket kul framför sig!

Du har hela chokladkartongen att välja på fortfarande, så många val som kan ge så mycket ny erfarenhet och nya vänner!

Jag är nog lite avis på dig jag...
  • Themis
    Kjellgren skrev 2012-08-05 16:23:49 följande:
    Det gäller också att hitta det där området som man kan brinna för i flera års tid, det kanske du inte hade? Jag är rädd att jag är lite för "flaxig" och inte lyckas hålla ihop en avhandling utan skulle få delarbeten som gick åt helt olika håll...
    Nej, det blev bara för smalt och osocialt och jag kunde inte få den handledare jag egentligen ville ha.
  • Themis
    JessiWill skrev 2012-08-05 16:32:55 följande:
    Ja kanske, låter lite lustigt att se det så hehe
    Jag är mer avundsjuk på de som verkligen vet vad de vill göra, måste kännas skönt!

Man får helt enkelt se till det fina man har i livet, och slänga bort ångesten när den väl går att kasta bort!
    Haha, jag trodde stenhårt att jag visste det i många år men sen när jag kom dit ville jag inte alls. Man får nog räkna med att omvärdera vad man tror att man vill några gånger på ett liv.
  • Themis
    JessiWill skrev 2012-08-05 16:33:36 följande:
    Samt att den chokladbit jag allra helst är sugen på, är fastlimmad i kartongen
    Men kan man inte borra hål på baksidan då och suga i sig fyllningen med sugrör?

Skämt åsido- jag har vänner som taktikvalde gymnasielinje för att maxa betyg och komma in på svår utbildning, en som sökt på utlandskvot i Danmark för att komma in på läkarlinjen och andra märkliga kringelikrokvägar.

Allt går kanske inte att lösa men är man envis som en gris och kan tala för sig så brukar det finnas något sätt att hamna ungefär där man vill i alla fall.
  • Themis
    M C skrev 2012-08-05 16:54:18 följande:
    Solklart familjen, finns inga som ger mig sån ångest som de gör.
    Vi pratar "gå in i väggen"-stort. Självmedicinerar, gråter och får panikattacker.

Man väljer dem inte, kan jag lungt säga.   
    Usch. I vanliga fall skulle jag också hamna där men nu har vi varit ganska förskonade hitills i år.
  • Themis

Jobbet och pengarna leder, hittills.

Kanske för att det är saker som man känner att man borde kunna påverka själv, i högre grad?

Jag tror att många känner skuld och skam över att inte få de bitarna att funka, eftersom vi enligt en del käcka personer förväntas kunna "välja lycka och rikedom" idag. Men det är ju inte riktigt så enkelt.

Familjeproblem kan man absolut skämmas över också, men där spelar man ju mer med den hand kort man har fått. Jag hoppas i alla fall att de som har mycket problem i sin familj eller släkt kan frikoppla sig själva från att ta fullt ansvar för andras galna beteende.

Det är trots allt normalt inte ditt fel att farbror Olle däckar till Kalle varje jul, att moster Mia går runt på tabletter eller att Hasse och Anna har belånat sig upp till taknocken.

Eller så tänker jag...

• Themis
    Lavish skrev 2012-08-05 17:12:51 följande:
    Med familj kan det väl vara mer skuldkänslor över att man inte beter sig som de vill eller som man känner att man borde? Jag har haft en del ångest över att jag inte hälsat på mina gamla morföräldrar så ofta som jag borde, eftersom de var gamla och gaggiga och det var en total pina oftast att vara där, men för dom betydde det ju mycket att man kom.
    Mm, så kan det klart också vara. Nu tänkte jag mer på sociala problem, när de dominerar samtalet och interaktionen i en släkt. Men visst finns det många gamla som glöms bort, i hetsen att fixa allt i livet.
  • Themis

Jahapp, fortfarande jobb och pengar i ledningen.

Det är sorgligt att det ska vara så svårt med jobb för många de här åren, och kännas så tungt.

• Themis

Lyfter tråden.

Har vi mer eller mindre ångest nu än 2012? Glad

Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Vad har du mest ångest över i livet?