Themis skrev 2012-08-05 17:07:13 följande:
Jobbet och pengarna leder, hittills.
Kanske för att det är saker som man känner att man borde kunna påverka själv, i högre grad?
Jag tror att många känner skuld och skam över att inte få de bitarna att funka, eftersom vi enligt en del käcka personer förväntas kunna "välja lycka och rikedom" idag. Men det är ju inte riktigt så enkelt.
Familjeproblem kan man absolut skämmas över också, men där spelar man ju mer med den hand kort man har fått. Jag hoppas i alla fall att de som har mycket problem i sin familj eller släkt kan frikoppla sig själva från att ta fullt ansvar för andras galna beteende.
Det är trots allt normalt inte ditt fel att farbror Olle däckar till Kalle varje jul, att moster Mia går runt på tabletter eller att Hasse och Anna har belånat sig upp till taknocken.
Eller så tänker jag...
Med familj kan det väl vara mer skuldkänslor över att man inte beter sig som de vill eller som man känner att man borde? Jag har haft en del ångest över att jag inte hälsat på mina gamla morföräldrar så ofta som jag borde, eftersom de var gamla och gaggiga och det var en total pina oftast att vara där, men för dom betydde det ju mycket att man kom.