Inlägg från: LaFontaine |Visa alla inlägg
  • LaFontaine

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

MoaElis skrev 2012-08-05 18:52:53 följande:
    Det skrev jag ju faktiskt inget om. Jag tror dock dom flesta förstår att det kostar pengar att hyra en lägenhet...
    Ja, har man misslyckats så kapitalt i sin uppfostran att barnet inte förstår det som nybliven vuxen har man nog annat att tänka över!
  • LaFontaine
    Flo skrev 2012-08-05 21:29:50 följande:
    MoaElis: Du tycker vuxna barn ska bo gratis hemma? Hur länge kan man leva på mamma och pappa då innan man måste flytta eller betala för sig? Kanske man kan bo kvar hela livet i huset med sin make/maka och barn? För man kommer ju alltid förbli sina föräldrars barn och då får man ju bo gratis hela livet eller hur?
    Ta inte i så att du spricker nu!

De flesta unga vuxna vill gärna flytta hemifrån. Att få fatt i bostad är dock inte alltid helt lätt, varken att köpa eller hyra. Att då bo hemma och kunna spara sina pengar (om nu föräldern har råd med detta så klart) är ett ypperligt sätt att påbörja sin bostadskarriär. Tramset om att barnen inte lär sig hantera pengar om de inte betalar hemma är ju så fånigt att det inte finns. Den uppfostran bör man ha gått igenom tidigare och inte med ett myndigt barn.
  • LaFontaine
    Flo skrev 2012-08-05 21:39:57 följande:
    Det är nog snarare du som tar i  
    Jag har inte ens nämnt något att man inte lär sig att hantera pengar eller något om uppfostring.
    Vad jag syftade på var hur sätter man gränsen för när det inte längre är ok att bo gratis hemma?  

Om det är okej att en 22-årig son bor gratis hemma, är det även ok när han fyller 23? 24? 25? Så länge man vill? Om man redan från början medgivit till att barnet får bo gratis hemma är det lite svårt att bara säga "tyvärr nu har du blivit ett år äldre så nu får du börja betala". Därför undrade jag SERIÖST vars MoaElis tycker att gränsen går. 

När är det inte okej längre att bo gratis hemma?
    Jag själv tycker det är en självklarhet att man betalar för sig om man är myndig, bor hemma och har heltidsjobb.
    Och jag tycker faktiskt inte att det är en självklarhet att betala. Däremot anser jag det självklart att bete sig och förstå att föräldrarna inte driver hotellverksamhet.

En motprestation är för mig självklar men den motprestationen kan lika gärna ligga i att det myndiga barnet sparar pengar enligt överenskommelse eller liknande.

Hittills har jag heller inte stött på någon som vill bo hemma mer än nödvändigt. Det är väl ytterst få tonåringar och unga vuxna som vill göra det
  • LaFontaine
    Flo skrev 2012-08-05 21:41:54 följande:
    Och sen beror det ju snarare på vars man bor.. Här hittar man en FIN lägenhet inom loppet av 6 månader. Om man inte har så höga krav kan man väl räkna med 2-3 månader på att få en alldeles okej lägenhet.
    Snarare hur mycket man kan tänka sig att betala. Att hyra i andra hand i Stockholms län kan exempelvis kosta multum för ingenting.
  • LaFontaine
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:39:42 följande:
    om man lär sina barn från början ekonimskt sinnelag, ta ansvar för sina pengar och att dom tidigt fattar handling och konsekvens - då blir det ännu mera obegripligt för mig att man då inte betalar hyra som vuxen hemmaboende.
    Det beror nog också mycket på hur man är uppfostrad. I min familj var vi tydliga med att vi ställer upp och hjälper varandra. Mina föräldrar hade råd att ha mig och att nu också ha min bror hemma utan att ta betalt för det. Istället hade vi diskussioner om sparformer och hur mycket som är rimligt att spara. Det tog ut "hyra" i sparande på mitt eget konto istället.

Handling och konsekvens kan se annorlunda ut än från din synvinkel, eller hur?
  • LaFontaine
    Flo skrev 2012-08-05 21:51:02 följande:
    Självklart, men som jag skrev, det beror på vars man bor. 
    Jag har svårt att tro att man kan lyckas hitta en FIN lägenhet i Stockholm under loppet av 6 månader som dessutom har helt okej hyra i jämförelse med den lön man har. 

Därför beror det på vars man bor, om man hittar lägenhet och om man har råd med lägenhet. 
    Nej, ska man ha en fin lägenhet i Stockholm, i ett finare område, får man i de flesta fall också betala. Min erfarenhet är dock att de flesta infödda stockholmare inte har några större problem med att inte bo i innerstaden utan lätt kan tänka sig att bo i förorter.
  • LaFontaine
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:53:05 följande:
    Skulle du 40+ :are  skiljas och krisa  och tillfälligt behöva flytta hem till gamla mamma o pappa i väntan på ny bostad så sjlävklart skulle du betala en hyra.  Varför skulle inte det gälla en heltidsarbetande 22-åring?  
    Skulle mina föräldrar skiljas och någon av dem behövde flytta hem till mig en tid skulle jag aldrig drömma om att ta betalt av mamma eller pappa om jag själv har råd. Så är jag uppfostrad och det gäller åt båda håll. I vår familj ställer vi upp för varandra, självklart med motkrav, men vi tar inte betalt av varandra om inte nöden kräver.

Och se, det gick att få ekonomiskt tänkande i både min bror och mig i alla fall!
  • LaFontaine
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:58:42 följande:
    självklart kan handling o konsekvens också se ut som du nämner , huvudsaken är att man förstår innebörden av vad man kommit överens om . 

Ja, det är ju en självklarhet. Men det kan uppnås på olika sätt.
Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?