Flo skrev 2012-08-05 21:39:57 följande:
Det är nog snarare du som tar i
Jag har inte ens nämnt något att man inte lär sig att hantera pengar eller något om uppfostring.
Vad jag syftade på var hur sätter man gränsen för när det inte längre är ok att bo gratis hemma?
Om det är okej att en 22-årig son bor gratis hemma, är det även ok när han fyller 23? 24? 25? Så länge man vill? Om man redan från början medgivit till att barnet får bo gratis hemma är det lite svårt att bara säga "tyvärr nu har du blivit ett år äldre så nu får du börja betala". Därför undrade jag SERIÖST vars MoaElis tycker att gränsen går.
När är det inte okej längre att bo gratis hemma?
Jag själv tycker det är en självklarhet att man betalar för sig om man är myndig, bor hemma och har heltidsjobb.
Och jag tycker faktiskt inte att det är en självklarhet att betala. Däremot anser jag det självklart att bete sig och förstå att föräldrarna inte driver hotellverksamhet.
En motprestation är för mig självklar men den motprestationen kan lika gärna ligga i att det myndiga barnet sparar pengar enligt överenskommelse eller liknande.
Hittills har jag heller inte stött på någon som vill bo hemma mer än nödvändigt. Det är väl ytterst få tonåringar och unga vuxna som vill göra det