• Anonym

någon som haft ett förhållande med man från gambia?

Har hört ganska mycket dåligt om tjejer som haft ett förhållande med män från gambia,
    allt från att det handlat om uppehållstillstånd till misshandel och otrohet. 

Har träffat en kille därifrån som har barn sen tidigare med en svensk tjej, och jag misstänker att det handlade om papper men är inte säker på det men vet att han har medborgarskap nu. Han har jättebra med sitt barn och hjälper mamman när han inte är i en annan stad. Vi dejtar bara och jag känner honom inte så väl, men trivs väldigt bra i hans sällskap..

Mina vänner avråder mig från att fortsätta träffa den här mannen då män från hans land har så dåligt rykte, jag undrar om jag bör lyssna och avsluta det som är eller om jag vågar fortsätta att ge honom en chans? Andra manliga vänner från afrika säger att män från gambia är skit rentutsagt och så vidare.. Jag känner att han har lite kontrollbehov och eftersom han är troende muslim gillar han inte att jag röker eller dricker..Nån med erfarnehet av liknande situationer? Gillar honom jättemycket men rädd att bli kär och sedan går allt åt helvete. 

• Svar på tråden någon som haft ett förhållande med man från gambia?
  • Anonym (Skeptisk)

Har heller inte hört annat än negativa saker om afrikanska män. En väninna blev misshandlad och utnyttjad. Är han praktiserande muslim är det inte bättre. För stor kulturkrock. 
    Passa på att avbryta innan det blir jobbigt 

• FruBlöjor

Har inga erfarenheter själv men skriver du att han är bestämmande och troende muslim, kommer det nog inte att fungera om du inte ändrar dig själv. Han lär inte förändras. Var försiktig.

• Anonym

tack för era svar.. ska fundera mer.. någon mer med erfarenhet eller andra synpunkter?

• fjonkelina
    Anonym skrev 2012-08-05 17:05:27 följande:
    tack för era svar.. ska fundera mer.. någon mer med erfarenhet eller andra synpunkter?
    Jag har ingen erfarenhet men däremot synpunkter.

Om han är troende muslim och redan nu känns kontrollerande och ogillande så tycker jag att du ska dra dig undan. Det är en stor omställning/krock med djupt troende muslimer och svenskar kvinnors sätt att leva i frihet .
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • Anonym

Jo alltså han säger att han inte gillar när jag blir full men att det är ok med ett glas vin eller två...

• Anonym

Jag tycker gambianska män är så vackra. Jag har bara dejtat en, och det gick inte så bra. Han och hans vänner tog inte svenska tjejer på allvar. De lekte med dom men ville sedan gifta sig med en gambiansk kvinna. De var väldigt nonchalanta med andras tid. Bestämde man en tid så kom de alltid långt efter. Africa-time kallade de det: . Min  upplevelse var också att flickvännen inte kunde vara vän samtidigt. Dvs man pratade så lite som möjligt med henne. Prata gjorde man med vännerna. Men så är inte alla gambianer, detta var bara hans gäng.

• Anonym (Muslim,nejtack)

Så då menar du att han innan ni ens är ett par har börjat berätta för dig vad HAN tycker är ok och inte? Alla är vi olika, men jag hade inte stannat en sekund! Hur tror du han då beter sig när du kanske skulle göra saker han verkligen ute gillar?! Och muslim på det? Om man får välja är set väl inget att föredra liksom! Min åsikt! Huuuuaaa

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-05 17:23:40 följande:
    Jo alltså han säger att han inte gillar när jag blir full men att det är ok med ett glas vin eller två...
    Det är inget fel med det. Jag är svensk och inte muslim och så kan jag också säga till killar jag dejtar. Fulla människor är dryga. Förmodligen tycker han också det.
  • Anonym (frugan)

Hej!
    Jag är tillsammans med en gambiansk man, gifta är vi rättare sagt :)
    Två barn.

Gambianska män är väl som alla andra afrikanska män, lite annorlunda syn på livet än vi européer.
    Men som i alla förhållande gäller det ge och få.

Du tycker att han är kontrollerande, när det gäller alkohol och cigaretter. Det beror på att han är muslim, att han inte delar dina värderingar på detta plan. Men sen är frågan, accepterar han att du dricker och/eller röker? För det är skillnad. Min man är praktiserande muslim, dvs han äter inte gris, ber någon gång per dag (när/om han har tid), han fastar under ramadan. Det man får ta i betraktelse är att gambianer har inte samma islamska hårdhet som tex muslimska länder i öster. Min man är EMOT slöja, könsstympning av kvinnor odyl. 
    Mer muslimskt har jag inte märkt av, alla andra skillnader beror på våra olika kulturer.

Han du har mött, har troligtvis redan uppehållstillstånd, så det bör vara en lättnad. Många gambier kommer hit via sin svenska make/maka. På något annat sätt att få uppehållstillstånd är svårt.

Hur känner du? Bortsett att han är gambian?
    De afrikanska personerna jag har stött på är anti gambian, så att säga.
    Deras rykte fick fart för många år sedan, att de bara sålde heroin, rökte på osv. osv.
    Den bilden lever kvar lite, är en anledning till att min man säger ibland att han är från Senegal.
    Det jag har märkt är att min gubbe ogillar att andra i vår omgivning får på om vi har problem, vi ska lösa allt inom familjen. Mest för att andra gambianer inte ska få reda på saker som de kan förstora och skvallra om.
    Detta skiter jag i ibland, då jag vänder mig till en närstående familj av gambianskt ursprung, som hjälper mig förstå honom och hans tänk. Samt att få reda på om de tycker att han har agerat fel. Vilket är ofta ;)))
    Ingen perfekt, kommunicera och kör med öppna kort så går det bra!

Otrohet och misshandel finns i ALLA sorters kulturer.

Svar på tråden någon som haft ett förhållande med man från gambia?