• Paisley

Vad kan du om autism?

Hoppas det går bra och att någon lär sig nåt nytt!

Självklart är det förbjudet att fuska... :')   

Detaljerna är helheten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-05 17:41
    Oj, den där smileyn skrattgråter. Det var inte meningen. Det skulle vara en sånhär
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan du om autism?
  • pluvdo

Fem av tio. Läste ett par frågor fel och svarade då inkorrekt trots att jag kunde dem och de andra kunde jag inte.

• Paisley
    pluvdo skrev 2012-08-05 17:41:38 följande:
    Fem av tio. Läste ett par frågor fel och svarade då inkorrekt trots att jag kunde dem och de andra kunde jag inte.
    Vad var svårast?
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Var det något ni var säkra på att det var rätt, men ändå visade sig vara fel?

Detaljerna är helheten
  • M C

En fråga svarade jag som om det var autism, men det stod faktiskt asberger såg jag när svaret var fel. (om intelligens)

Sen gissade jag på två och båda var fel
    Men grejen är att alla enskilda diagnoser är bort nu, antingen har man autistiskt syndrom eller inte, alla asberger/retts odyl är borttagna eftersom gränserna är flytande. Så på ett sätt är många av frågorna felställda från början.  
    Min äldsta fick sin diagnos förra året, vi har inte ens fått en tid för diagnoskonfirmering, så min info är rätt ny utifall nån känner sig lite undrande. 

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Paisley
    M C skrev 2012-08-06 17:34:57 följande:

En fråga svarade jag som om det var autism, men det stod faktiskt asberger såg jag när svaret var fel. (om intelligens)

Sen gissade jag på två och båda var fel
    Men grejen är att alla enskilda diagnoser är bort nu, antingen har man autistiskt syndrom eller inte, alla asberger/retts odyl är borttagna eftersom gränserna är flytande. Så på ett sätt är många av frågorna felställda från början.  
    Min äldsta fick sin diagnos förra året, vi har inte ens fått en tid för diagnoskonfirmering, så min info är rätt ny utifall nån känner sig lite undrande. 

Retts är absolut inte borttaget! Det är en mutation på X-kromosomen. Däremot är den numera borttagen från DSM manualen eftersom den inte passar där.

Aspergers är formellt borttaget ur den nyaste DSM versionen, men man använder sig fortfarande av begreppet och det är så pass etablerat att det blir svårt att ta bort. 
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Jag tycker att det är fel att de har tagit bort Aspergers, men att Rett syndrom är borttaget känns korrekt. Annars skulle man även ha med andra syndrom som tex Fragil X, Angelman syndrom osv som också ger autismliknande symptom.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Duckan skrev 2012-08-06 18:25:52 följande:
    8 av 10.

Bra jobbat Vilka gissade du fel på?
    Detaljerna är helheten
  • M C
    Paisley skrev 2012-08-06 18:21:02 följande:
    Jag tycker att det är fel att de har tagit bort Aspergers, men att Rett syndrom är borttaget känns korrekt. Annars skulle man även ha med andra syndrom som tex Fragil X, Angelman syndrom osv som också ger autismliknande symptom.

Ja, det var så hon sa. Att man kan han autismliknande tillstånd.
    Som hon sa så sätter man diagnosen autism, sen beskriver man var på spektrat varje individ ligger. Gränserna är så flytande att det var löjligt med exakta avgränsade områden.
    Min kille har väldigt lite autism, på gränsen för diagnos.  

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Vad kan du om autism?