• Paisley

Vad kan du om autism?

Hoppas det går bra och att någon lär sig nåt nytt!

Självklart är det förbjudet att fuska... :')   

Detaljerna är helheten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-05 17:41
    Oj, den där smileyn skrattgråter. Det var inte meningen. Det skulle vara en sånhär
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan du om autism?
  • Duckan

Praget willi och medicineringen. Har en brorsdotter med autism så vissa uttryck var lite bekanta men jag är inte påläst.

• Paisley
    Duckan skrev 2012-08-06 20:06:57 följande:
    Praget willi och medicineringen. Har en brorsdotter med autism så vissa uttryck var lite bekanta men jag är inte påläst.
    Det var lite lurigt med medicineringen ja. Man använder det i USA, nästan aldrig här skulle jag tro.
    Detaljerna är helheten
  • Duckan

Vad är det för medicinering? Vad hjälper den till med? Brorsdottern får inget sånt.

• Paisley
    Duckan skrev 2012-08-06 21:08:58 följande:

Vad är det för medicinering? Vad hjälper den till med? Brorsdottern får inget sånt.

Alltså jag är ingen expert men vet att de bland annat ger en lågdos antidepressiv medicin, eller sånt som hjälper mot schizofreni. Haldol och Prozac bland annat. Finns även Inderal mot social ångest.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Alltså jag menar att de egentligen är till för schizofreni, men funkar på autism i lågdos.

Detaljerna är helheten
  • Mooa
    Paisley skrev 2012-08-06 21:42:32 följande:
    Alltså jag menar att de egentligen är till för schizofreni, men funkar på autism i lågdos.
    Detaljerna är helheten

Autism ingår ju i schizofreni? "Schizofren" är ju ingen enhetlig sjukdom utan ett samlingsnamn för fyra diagnoser om jag inte fattat fel...
  • jebba

Extremt irriterande att åka dit på frågan om medicinering (har trots allt 45 Hp inom ämnet)! Vad är det för medicin? Måste läsa på

• Paisley
    Mooa skrev 2012-08-06 21:48:01 följande:

Autism ingår ju i schizofreni? "Schizofren" är ju ingen enhetlig sjukdom utan ett samlingsnamn för fyra diagnoser om jag inte fattat fel...

Nej det gör det inte. Autism är ett neuropsykiatriskt funktionshinder, schizofreni är en personlighetsstörning. Så de tillhör olika kategorier. Sen att det finns olika typer av schizofreni är sant, men det har inget med saken att göra.
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Vad kan du om autism?