• Anonym (dålig)

Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!

Jag äter godis/chips/choklad/vad som helst bara det är onyttigt, varje kväll. Ja, varje kväll. Jag "kan" inte sätta mig framför t ex TV:n om jag inte har nåt att mumsa på. Att läsa en bok är mycket mysigare om jag har nåt att äta på. Datortiden spenderas alltid med nåt tilltugg. Ibland är jag inte ens sugen, men hela kroppen skriker att jag måste ha något, så då går jag till skafferiet och tar det som finns till hands. Har jag haft en bra dag så "firar" jag med något gott på kvällen. Har jag haft en dålig dag så tröstäter jag...

Jag är inte speciellt tjock, men jag vet att mina värden är usla, så på insidan är jag "fet".

Jag vill verkligen komma ur den här hemska ovanan, men det är ju så jäkla svårt!! Att inte köpa hem funkar inte, för har man det beroendet jag har så ser man till att köpa hem. Eller så går jag helt enkelt och köper nåt på kvällen när suget sätter in.    

Jag äter bra mat om dagarna, så det handlar inte om att jag är hungrig eller så, jag är bara så himla sugen.   

Finns det nån som har varit i min sist och kommit ur den??  

• Svar på tråden Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!
  • Anonym (samma)

Ååh, samma här!!! Precis samma, och har tyvärr inget bra tips. Detta är mitt stora matproblem. I övrigt äter jag bra mat och lagom mycket. Tänk om jag bara kunde fixa till det här lilla problemet... :@

• Malima

Mina enda tips är de du säger inte funkar..... Har du verkligen bestämt dig? På riktigt!???

• Hipellon23

Ät fruktsallad. Men ENDAST frukt och det kommer göra susen:).

• Anonym (Mimmi)

Det handlar om att bryta en vana, ett beteendemönster, och det är svårt. 
    För det första måste du bestämma dig för att du vill sluta småäta. Alltså bestämma dig på riktigt, och acceptera att det kommer att innebära en del jobbiga känslor.
    Varje kväll så tänker du att du får välja mellan att småäta och vara fet, eller låta bli och vara hälsosam. Du måste göra ett medvetet genomtänkt val varje kväll. Du måste fundera i fem minuter innan du får börja småäta. Är du tillräckligt motiverad att sluta med ditt ohälsosamma liv så kommer det här att funka. Efter ett par veckor så kommer du att ha ändrat ditt beteende.  

• Anonym (Fläskfia)

Jag är precis som du fast min fetma syns utåt Skäms
    Dessutom är jag mattokig och äter alldeles för mycket.
    Men jag har bestämt mig. Jag vill inte vara fet längre!
    Så ikväll äter jag godis och imorgon är första dagen i mitt nya liv!
    Jag tänker äta från mindre tallrikar och bara en portion som består till hälften av grönsaker. Klassiska tallriksmodellen. Som mellanmål gäller frukt och på kvällen om jag blir extremt sugen på något så tänker jag tillåta mig att äta en frukt eller möjligen en fruktsallad och så vatten.
    Jag tänker ta det i etapper så första månaden nu blir det inget fikabröd eller kakor, inga chips eller snacks, inget godis och ingen choklad. Ingenting helt enkelt! Som dryck bara vatten men där får jag välja smaksatt, bubblig om jag vill. Det kommer vara svårt men det ska gå!

• Anonym
    Anonym (Fläskfia) skrev 2012-08-06 09:13:22 följande:
    Jag är precis som du fast min fetma syns utåt Skäms
    Dessutom är jag mattokig och äter alldeles för mycket.
    Men jag har bestämt mig. Jag vill inte vara fet längre!
    Så ikväll äter jag godis och imorgon är första dagen i mitt nya liv!
    Jag tänker äta från mindre tallrikar och bara en portion som består till hälften av grönsaker. Klassiska tallriksmodellen. Som mellanmål gäller frukt och på kvällen om jag blir extremt sugen på något så tänker jag tillåta mig att äta en frukt eller möjligen en fruktsallad och så vatten.
    Jag tänker ta det i etapper så första månaden nu blir det inget fikabröd eller kakor, inga chips eller snacks, inget godis och ingen choklad. Ingenting helt enkelt! Som dryck bara vatten men där får jag välja smaksatt, bubblig om jag vill. Det kommer vara svårt men det ska gå!
    Varför hoppar du inte över godiset ikväll och låter idag vara första dagen i ditt nya liv?
  • Anonym (Fläskfia)
    Anonym skrev 2012-08-06 09:16:23 följande:
    Varför hoppar du inte över godiset ikväll och låter idag vara första dagen i ditt nya liv?
    För att jag vill helt enkelt.
  • Anonym
    Anonym (Fläskfia) skrev 2012-08-06 09:18:28 följande:
    För att jag vill helt enkelt.
    Jaha. Tänkte bara att om du låter bli redan ikväll så har du vunnit en dag i hälsans tecken. 
  • Maskot

Finns inga enkla knep. Du måste vilja avstå själv- på riktigt! När man har bestämt sig, och har rätt motivation så har man några dagar, kanske en vecka som kan vara riktigt jobbig. Då måste man vinna över sitt söt-sug och verkligen stå emot. När veckan är över så har det största suget laggt sig- då blir det inte ens jobbigt att avstå. En kopp The räcker jättebra!

Ingen annan kan ge dig motivationen, bara du själv som måste bestämma dig! 

Svar på tråden Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!