• Anonym (dålig)

Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!

Jag äter godis/chips/choklad/vad som helst bara det är onyttigt, varje kväll. Ja, varje kväll. Jag "kan" inte sätta mig framför t ex TV:n om jag inte har nåt att mumsa på. Att läsa en bok är mycket mysigare om jag har nåt att äta på. Datortiden spenderas alltid med nåt tilltugg. Ibland är jag inte ens sugen, men hela kroppen skriker att jag måste ha något, så då går jag till skafferiet och tar det som finns till hands. Har jag haft en bra dag så "firar" jag med något gott på kvällen. Har jag haft en dålig dag så tröstäter jag...

Jag är inte speciellt tjock, men jag vet att mina värden är usla, så på insidan är jag "fet".

Jag vill verkligen komma ur den här hemska ovanan, men det är ju så jäkla svårt!! Att inte köpa hem funkar inte, för har man det beroendet jag har så ser man till att köpa hem. Eller så går jag helt enkelt och köper nåt på kvällen när suget sätter in.    

Jag äter bra mat om dagarna, så det handlar inte om att jag är hungrig eller så, jag är bara så himla sugen.   

Finns det nån som har varit i min sist och kommit ur den??  

• Svar på tråden Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!
  • Anonym
    Anonym (dålig) skrev 2012-08-11 10:35:17 följande:
    Haha, ja, tusan vad jag ska unna mig av livets goda om jag blir 90+

Just gröt tycker jag inte heller om, och jag håller med om att det vore toppen som frukost t ex! Nu är väl inte matintaget min största bov, men ändå.

Lördagsgodis... Hmmm, frå suga på den ett tag I vanliga fall brukar jag ha en skål godis, en skål ostbågar/chips eller liknande plus en chokladkaka....      
    Jamen det var väl inte så farligt.
    Uteslut en av dom där och så drick vatten till då förstås.
    33 cl läsk räknas som en enhet guldkant.  
    En skål med 20 godisbitar.
    En skål med 50 gram choklad
    En skål med 4 dl snacks av valfri sort.

2 av dom kan du välja, om man ska följa dietisternas rekommendation.

Själv ska vi ha glassfrossa här idag på eftermiddagen med glass och leka och spel.
    Jag ska försöka hålla mig borta från toppingen och strösslet och kexen som finns till glassen......ååh, det som är så gott.
    Men vi får in lite rörelse iallafall i och med att vi leker.

Ha en fin lördag. Cool

*går och blåser upp ballonger*                
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym skrev 2012-08-11 12:19:35 följande:
    Jamen det var väl inte så farligt.
    Uteslut en av dom där och så drick vatten till då förstås.
    33 cl läsk räknas som en enhet guldkant.  
    En skål med 20 godisbitar.
    En skål med 50 gram choklad
    En skål med 4 dl snacks av valfri sort.

2 av dom kan du välja, om man ska följa dietisternas rekommendation.

Själv ska vi ha glassfrossa här idag på eftermiddagen med glass och leka och spel.
    Jag ska försöka hålla mig borta från toppingen och strösslet och kexen som finns till glassen......ååh, det som är så gott.
    Men vi får in lite rörelse iallafall i och med att vi leker.

Ha en fin lördag. Cool

*går och blåser upp ballonger*                

Jättebra, det där med enheterna!
    Jag vill ju fortf kunna unna mig gott på helgen i form av godis eller chips till TV'n på lördagskvällen, men man har ju en tendens att köpa/äta alldeles för mkt, o sen äter man o äter tills man nästan mår illa
  • Anonym (dålig)

Hur gick det för alla igår då det var lördag och allt? Jag åt faktiskt en del choklad på kvällen, och ett par smågodisbitar, men med tanke på vilken mängde jag brukar kunna stoppa i mig så var det klart godkänt!!

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (dålig) skrev 2012-08-12 12:08:24 följande:
    Hur gick det för alla igår då det var lördag och allt? Jag åt faktiskt en del choklad på kvällen, och ett par smågodisbitar, men med tanke på vilken mängde jag brukar kunna stoppa i mig så var det klart godkänt!!
    Jag åt lite smågodis och chips, men det var ett medvetet val. Men jag tänkte i alla fall på enheterna och begränsade mig till två enheter - 20 smågodisbitar och 4 dl chips. :) 

Imorgon så börjar jag jobba efter semestern och då kommer jag också börja en tioveckorsperiod helt utan godis och annat onyttigt. Så efter idag är det nolltolerans som gäller för mig, det har funkat förr och det ska funka igen. Glad 
  • Anonym (Fläskfia)

Vilka bra enheter, enkla att ta till. Jag har skrivit av dem på en lapp som jag satt på kylskåpet. Om jag klarar en bra vecka utan gotter och utan att överäta så får jag unna mig 50 gram mörk choklad och 4 dl chips på helgen vilket låter helt ljuvligt lyxigt!

Den här helgen har varit gropig och inte gått så bra men imorgon är det måndag och då är det nya tag. Lagom med mat, börja träna lite smått. Har fått låna en crosstrainer och sambon har lovat att ta läggningarna av barn så jag kan komma igång och träna. Så snällt! Och om jag lyckas under veckan får jag mina två enheter till helgen. 

• Anonym (Fläskfia)

Förresten igår kväll åt jag inget och la mig hungrig. Eller i alla fall trodde nog kroppen att den var hungrig då jag inte var proppmätt som jag brukar vara när jag går och lägger mig. Vaknade jätte, jättehungrig nu på morgonen och åt en stadig frukost och en lite lättare lunch. 

• Anonym

Vad roligt att ni får ut något av enheterna.
    Jag tycker själv dom är toppen, jag kan gå en hela veckan och fundera på vad för gott jag ska välja på lördagen. 
    Och så på lördagmorgon går jag och handlar och sen lägger jag upp i nån fin skål eller glas eller så, och så avnjuter jag varje liten smula och bara njuter.

Till skillnad från hur det var förr, för jag känner igen det där med att det är så svårt att veta vad som är lagom.
    Antingen allt eller inget som sagt var, jag kunde vräka i mig en stor påse chips, en sån där 300 grams, en chokladask och cirka 2-3 liter läsk.
    Och nästan inget av det njöt jag av egentligen, bara moffade i mig på rutin. 
    Med ångest och dåligt samvete som ett brev på posten förstås.

Nu kan jag njuta, ha något att se fram emot och veta att det är helt ok, för det är sanktionerat av dietisten.
    Guldkant. 

Jag åt min glass igår, tog lite topping  och maräng till, jag föll för det.
    Å andra sidan så att leka lekar med 6 tonåringar är ingen barnlek, jag var helt slut efteråt.
    Men åh så roligt vi hade det.

Prova att binda fast varsin ballong runt ankeln och så på med musik, 
    dansa till musiken
    försök samtidigt trampa sönder dom andras ballonger.
    håll din egen ballong borta från dom andras fötter. 

Grannarna tror man är galen, men roligt var det.                      

• Anonym (Fläskfia)
    Anonym skrev 2012-08-12 15:37:01 följande:
    Vad roligt att ni får ut något av enheterna.
    Jag tycker själv dom är toppen, jag kan gå en hela veckan och fundera på vad för gott jag ska välja på lördagen. 
    Och så på lördagmorgon går jag och handlar och sen lägger jag upp i nån fin skål eller glas eller så, och så avnjuter jag varje liten smula och bara njuter.

Till skillnad från hur det var förr, för jag känner igen det där med att det är så svårt att veta vad som är lagom.
    Antingen allt eller inget som sagt var, jag kunde vräka i mig en stor påse chips, en sån där 300 grams, en chokladask och cirka 2-3 liter läsk.
    Och nästan inget av det njöt jag av egentligen, bara moffade i mig på rutin. 
    Med ångest och dåligt samvete som ett brev på posten förstås.

Jag känner igen mig precis i moffandet på rutin!
    Och jag ska klara veckan och njuta på lördag! 
  • Anonym (dålig)

Jo tack, det där med att svulla i sig bara för att det finns och egentligen inte njuta av det, har man ju gjort några gånger

4 dl chips säger ni... Vet ni ungefär hur mycket det väger? Det där med guldkants-tänkandet är helt klart värt att ta till sig!

• Anonym (Mamma M)
    Anonym (dålig) skrev 2012-08-12 12:08:24 följande:

Jag höll mig till enheterna o köpte 20 bitar smågodis
    Dock ska erkännas att jag valde bland de största bitarna - men jag måste också tala om att jag var mätt efter 18 bitar o lämnade således två kvar i påsen som jag sen kastade.
Svar på tråden Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!