• Bite me

Hur byter du blöja och kläder?

Hur står du vid skötbordet? Och vad använder du att tvätta ditt barn med?

Jag står på långsidan av skötbordet, eller kanske lite på sniskan. Vi får inte riktigt plats på kortsidan vid hennes fötter. Men tycker det känns lättare att sköta henne på långsidan

Vi har skötbordet på toaletten precis bredvid handfatet. Så vi använder torra tvättservetter som vi blöter och använder natusan babytvål och olja för att tvätta. Åker vi bort och tror att vi inte kommer att ha tillgång vatten...så blöter jag torra tvättservetter och lägger i en påse, så att dom håller sig fuktiga.

Your inner knowing is your only true compass
  • Svar på tråden Hur byter du blöja och kläder?
  • Mitarashi

Vi sköter vid fötterna. Har skötbordet precis brevid handfatet och använder torra tvättlappar, vatten och kallpressad, kravmärkt rapsolja. Vi använder aldrig andra produkter till att tvätta barnet.

• pmb

Står för det mesta vid kortsidan, skötbordet står i badrummet så vi kör också torra tvättlappar som vi blöter. Använder mandelolja för att tvätta av lite, tänkte först ta rapsolja men den luktar ju? Mandeloljan luktar inget.

• Mitarashi

Rapsolja luktar ytterst lite däremot olivolja etc luktar ganska starkt.
    Vi tänkte också använda mandelolja men har hört att den kan vara stark på känslig bebishud. Det är dock bara något jag hört så det behöver absolut inte vara så :)

• Bite me

Vad är anledningen till att ni använder rapsolja eller mandelolja?

• Anna med 3 trollungar

Jag står vid kortändan vid fötterna. Har skötbordet i badrummet vid hanfatet. Använder torra och vatten. Behövs de olja pga att de fastnat något använder jag babyolja.

Åker vi iväg använder jag Liberos våtservetter

• pmb

Olja används istället för tvål. Löser upp smuts och sånt, samtidigt som det smörjer :) Jag är inte alltför förtjust i att utsätta sonen för massa kemikalier så vi undviker det så mycket vi kan. 

• Mitarashi

Samma skäl som pmb, jag tror mitt barns hud klarar sig utan kemikalier.
    I "rena" oljor finns det bara en ingrediens medans listan i olika babyoljor kan göras lång.
    De mineraloljor (tex paraffin, vaselin, petrolatum eller paraffinum liquidum) som ofta tillsätts i babyoljor framställs precis som bensin och asfalt ur fossil råolja och är likt ozokerit och propylenglykol, en petrokemisk produkt. Dessa produkter torkar på sikt ut huden så man i sin tur måste smörja mer/fortsätta smörja.
    I stället använder jag kravmärkt rapsolja som är bra för mitt barns hud, billigare och framför allt bra för miljön.

• Mitarashi

Jag är dock ingen extrem pretto mamma men har för vara att googla produkter jag utsätter mitt barn för :) Mig själv utsätter jag dock för både det ena och det andra :o

• Bite me
    Mitarashi skrev 2012-08-08 00:33:42 följande:
    Samma skäl som pmb, jag tror mitt barns hud klarar sig utan kemikalier.
    I "rena" oljor finns det bara en ingrediens medans listan i olika babyoljor kan göras lång.
    De mineraloljor (tex paraffin, vaselin, petrolatum eller paraffinum liquidum) som ofta tillsätts i babyoljor framställs precis som bensin och asfalt ur fossil råolja och är likt ozokerit och propylenglykol, en petrokemisk produkt. Dessa produkter torkar på sikt ut huden så man i sin tur måste smörja mer/fortsätta smörja.
    I stället använder jag kravmärkt rapsolja som är bra för mitt barns hud, billigare och framför allt bra för miljön.
    Ja det är ju en jättebra anledning till att använda rapsolja då

Jag använder mestadels vatten, men efter bajs så känns det bra att tvätta rent med mild tvål. Så länge hon inte blir röd i rumpan så tvättar jag henne såhär. (hon är aldrig röd i rumpan)

Tvättservetter kommer iaf inte in i mitt hus, för det vet jag är som att gnugga in syra i rumpan på dom. Mina pojkar tålde dom inte alls. Med dottern vet jag inte å tänker inte ta reda på heller.

Klart man gör så gott man kan gällande sina barn och håller elakheter ifrån dom Glad
  • Bite me
    Mitarashi skrev 2012-08-08 00:38:38 följande:
    Mig själv utsätter jag dock för både det ena och det andra :o
    Man borde tänka lite mer på sig själv
  • Mitarashi

Jag håller helt med dig Bite me, jag försöker, använder tex bara sockerskrubb med rapsolja, eteriskolja och socker som tvål men däremot tvättmedel, sköljmedel, parfymer, schampo och balsam etc är jag dålig på att använda hud och miljövänligt. Men jag blir bättre och bättre och jag väljer det ju själv till skillnad från min dotter :)

• Mitarashi

Jag vet att alla inte gillar det men har du testat använda olja vid bajs? Bajs är väldigt fett och "fett löser fett". Olja är således en utmärkt tvål när barnet bajsat. Den behöver dessutom inte tvättas bort utan återfettar huden om lite får vara kvar. Dra bara bort överskottet med fuktig tvättlapp :)

Svar på tråden Hur byter du blöja och kläder?