Inlägg från: Rinella |Visa alla inlägg
  • Rinella

Så dyrt att skaffa barn?!?

Det är det första man får höra, -Det är så dyrt med barn. En kompis till mig som har lite mer erfarenhet tyckte det var viktigt att påpeka att det kostar jääätte mycket när man får en bebis. Man ska köpa det, o det o det o det.. jo, afan att det blir dyrt? Slänga pengar överallt på en massa onödiga saker.. tänk efter, vad är det egentligen man behöver?

Jag och min sambo köpte säng, madrass, sängkläder, filt kudde och täcke (Allt Nytt) från Ikea för 900kr.. Alltså 900kr. Det är väl inte för dyrt?  Sen resten man behöver hittar man ennu billigare..
    (Vagn kan vara ett undantag)

Tycker inte att man ska behöva vara nån jävla miljonär bara för att kunna ha ett barn.. Visst, har man råd att slänga flera tusenlappar på bara en säng så kan man väl göra det, har man råd så har man, Men tro inte att det inte finns billigare alternativ!

så, nu känns det bättre.. fick skrika av mig lite här vid datan! Kommentera gärna:D

• Svar på tråden Så dyrt att skaffa barn?!?
  • Rinella
    beccagranen skrev 2012-08-06 20:41:41 följande:
    Givetvis så blir det så dyrt som man själv väljer att göra det vid start. Till första barnet spendera vi lätt 40-50 000kr, köpte allt nytt som jag tyckte var fint osv. Kan säga att jag hade klarat mig med hälften av sakerna och billigare alternativ. Vi gjorde oss av med det mesta (nästan allt) under åren, och nu fem år senare ska vi ha en till. Har hittills spenderat 400kr inför kommande bebisen. Däremot så märker jag att det blir allt dyrare ju äldre barnet blir på annat. Det kommer högre krav på kläder och leksaker som barnen sett på tv, det ska vara spec. märken osv. Ja en sketen legobyggsats kan ligga på 700kr, barnen vill ha Nintendo DS ca 2000kr + spel osv. Jag är inte den som ger vika för alla önskemål, men jag vill ändå att sonens ska ha det kompisarna har så han kan vara med i leken. Det är svårt att säga nej när "alla andra" har saker och ting.
    Det var verkligen mycket pengar du la ut på första där. Men du förstår ju att det var ganska onödigt och det kunde blett billigare. Som du säger blir det nog dyrare när dom blir äldre, men jag känner liksom att deras barnbidrag 1000kr i månaden räcker för saker dom vill ha. Man köper ju inte dyra saker varje månad. Så man kan ju spara lite av deras pengar, det blir en bra summa sen att handla för.
  • Rinella

1000 kr i månaden räcker till kläder och saker. Behöver man köpa både delarna en månad? Nej, man delar upp det. Då ska det räcka väl med dom pengarna.

• Rinella

sen självklart blir det liiite extra pengar på mat som man får betala för från sina egna icke barnbidragspengar. Men seriöst. Har vi råd att slänga så mycket mat som vi gör så har vi råd att ge våra barn mat utan att det ska kosta nått överdrivet.. Alltså, kläder, leksaker=Barnbidrag. Mat, hygien.. minisumma. Sen läger osv dom ska åka på är en engångssumma om året. Det är inget man betalar dyrt för varje månad.

• Rinella
    Kinya skrev 2012-08-07 13:48:05 följande:

Och inkomstbortfallet för att en förälder är föräldraledig istället för att jobba?

Inkomstbortfallet vid eventuell sjukskrivning under graviditeten?

Ökade boendekostnader för att man blivit en mer i familjen?

Förbrukningsvaror som blöjor, tvättlappar och eventuell ersättning?  
    Ja men när barnen är så små att dom behöver blöjor o allt det andra då köper man ju dom sakerna ISTÄLLET för eftertraktade leksaker. alltså ska pengarna fortfarande räcka.
  • Rinella
    Kinya skrev 2012-08-07 13:56:54 följande:

Ja, fast barn leker med leksaker innan de slutar med blöjor. Du vet det va?

Och inkomstbortfallet?

HAHA ja, det är väl klart dom gör. Och det finns billiga leksaker att hitta. Du verkar vara en sån som tror att de e superdyrt med leksaker till en bebis? Du kan hitta leksaker för 15 kr på Ikea som exempel, MYCKET bra grejjer. Och en massa begagnat.

Och inkomstbortfallen. Ja, har man otur att bli sjuk under graviditeten så har man. Vet inte riktigt vad jag ska säga om det förutom att det förmodligen går över efter ett tag? Och det löser sig snart igen? Då är man snart back on track:D
  • Rinella

Och en förändrad ekonomi kan hända med eller utan barn. Du hade kunnat bli sjukskriven och ha inga barn och kanske knappt klarat dig. Så tycker inte det passar in i rubriken, Dyrt med barn.

• Rinella

Jag förstår inte varför du drar upp vinterkläder med inkomstbortfall.

Vinterkläder är en engångskostnad. Du köper en bra overall och skor sen är det klart.

Och har man så mycket problem med sin inkomst som du drar upp så får man väl söka hjälp, herregud vad negativ och jobbig du är.

Jag tycker fortfarande att tänker man rätt med pengarna så blir det bra!

• Rinella
    sirisdotter skrev 2012-08-07 14:13:34 följande:
    Läs i trådarna om studentexamen så får ni en uppfattning om vad föräldrar idag förväntas betala....nya kläder,  bal,  champagnefrukost etc etc
    Förväntas betala ja. Ett måste? Nej. När dom ska på bal så är dom så pass stora att dom kan spara ihop lite pengar själva, eller jobba lite. Man ska inte behöva stå för allt bara för att kunna vara en bra förälder!
  • Rinella
    sirisdotter skrev 2012-08-07 14:19:35 följande:
    Det dröjer inte så länge förrän dagens ungar  "ska"   ha smartphones och ipads  som leksaker.....
    Nä, men det är inget barn ska ha iheller. Jag hade aldrig någonsin köpt det till små barn..
Svar på tråden Så dyrt att skaffa barn?!?