Inlägg från: StarStruck |Visa alla inlägg
  • StarStruck

Så dyrt att skaffa barn?!?

Dyrt och dyrt.
    Det beror på ju VAD man köper till barnet och VART man gör det.
    Ska h*n bara ha kläder från dyra affärer som P.O.P så blir det ju betydligt dyrare än om man gör som jag och köper begagnat. Samma med leksaker. Vid födelsedagar/julaftnar och så köper man väll nytt men man måste inte köpa presenter för 1000 kr. Barn måste inte ha allt dom pekar på oavsett ålder.
    Eftersom att jag inte hade någon inkomst innan jag blev gravid så har föräldrapenningen blivit ett + för oss.
    Planering är A och O.  

• StarStruck

Att lite billigare overaller skulle vara sämre än svindyra stämmer inte riktigt.
    Min syster har en son som nu är 6 år. Hon har aldrig haft råd med dyra ytterkläder men hon har då aldrig haft problem med att det läckt igenomTungan ute. Man kan köpa begagnade knappt använda overaller med lite dyrare märke för mindre en halvapriset på t.ex facebook just för att barn växer ur dom, så nej, man måste inte lägga ut en förmögenhet. Jag kammade just hem en p.o.p overall som är använd en säsong till ett barn för 60 kr, ser helt ny utFlört

• StarStruck
    hellokill3r skrev 2012-08-07 14:37:56 följande:

Vet du, det finns smartphones för ca 500-lappen redan så. Men det är inte poängen, poängen är att det ÄR dyrt att ha barn, det är dyrt att köpa nya vinteroveraller och skor, varje år går det bara på mitt lilla barn x antal tusen varje höst/vinter till nya regnkläder, stövlar, vinterskor, inneskor till dagis, overall, mössa och vantar (två uppsättningar eftersom om ett par blir blöta måste man kunna ha något att byta till på daigs) fleecekläder att ha under ytterkläderna, halsdukar, och raggsockar.  För att inte tala om att man måste köpa nya kläder i princip varje månad för att barnen växer ur dem, eller sliter ur dem. Jag handlar inte dyra kläder, handlar ofta på Ica Maxi eller på Lindex/H&M eller vart de nu har rea. Men det kostar liksom pengar. Bra mycket mer än det kostar att ha en bebis under det första halvåret.

Köp begagnat, du kan hitta knappt använda och ibland t.o.m nya för 10 kr!
  • StarStruck
    hellokill3r skrev 2012-08-07 14:44:15 följande:

Det lyckades jag också med ett år! Det var sjukt bra! Fick skalkläder från p.o.p för 55 spänn! Men jag har inte haft lika tur alla år. Älskar tradera och så också, men det är inte alltid man hittar allt där. Dessutom så finns det ibland vissa krav från barnet typ "den får inte vara grön" eller nåt.

På tradera tycker inte jag att det är särskilt billigt längre. Jag använder bara facebookgrupper, där är det inte lika många som tar överpriser ;)
    Klart barn har krav, men ibland får man sätta kraven åt sidan och klä på dom en grön jacka fast dom vill ha en röd.
    Har man inte råd med annat så har man inte.   
  • StarStruck

Vi har tänkt börja testa lite billigare blöjmärken på våran, jag har hört mycket bra om t.ex Lidls och Willys. Funkar det så kommer man undan med några kronor där. Nappar måste man inte köpa varje månad, inte säkert att barnet ens vill ha napp. Salvor, ja, det måste man ha men jag tror inte att det är något man lägger ut 500 spänn i månaden på. Vi lägger ner så mycket som det behövs på vårat barn. Sen vad som är dyrt eller billigt är en annan sak.

• StarStruck
    hellokill3r skrev 2012-08-07 14:56:08 följande:

Nej har man inte råd så har man inte men som barn ur en fattig familj så vet jag hur det känns. Därför ska man kanske inte räkna kallt med att barnen ska klara sig på allra minsta möjliga man kan när man planerar barn.
    Jag kommer också  från en fattig familj med 5 barn och en arbetande förälder.
    Det blev mycket ärva och så, men vi fick nytt också när det behövdes. Vi gick även på fritidsaktiviteter och åkte på semester. 
Svar på tråden Så dyrt att skaffa barn?!?