• Lovely f

HELT SLUT pengar, vad gör man??

Vad gör man, helt slut pengar. Går inte runt på föräldrapenningen. Jag kan inte börja jobba ännu då min bebis inte klarar sig utan mig (ammar). Har försökt sälja bilen men ingen vill köpa den. Jag har bara "nödvändiga" utgifter, dvs hyra, mobil, mat,  a-kassa (har gått ur facket för att spara pengar), försäkringar etc. Vet inte hur jag ska göra? Hur ska jag spara in mer pengar. Måste ju ha pengar till blöjor och mat.
    Min kille tjänar "egentligen" ganska bra men betalar nästan hela sin inkomst till kronofogden, så honom kan jag inte få hjälp av. Snarare tvärtom, att det tynger ner mig också. Han är inte lätt att prata om ang ekonomi men vi har iaf skiljd ekonomi. Visst säger han att han kan betala maten tex, fast ingen av oss har pengar. Skillnaden är bara att han struntar i att betala andra räkningar då och då tar det längre tid hos kronofogden för det byggs bara på där. Själv har jag inte hamnat där ännu men vet inte hur jag ska kunna köpa mat resten av månaden. Och nästa månad blir ännu värre. Snälla ge mig tips och råd hur jag ska göra? Jag måste få in pengar så det täcker mina utgifter.

• Svar på tråden HELT SLUT pengar, vad gör man??
  • Lena

Är det hans barn? Isåfall tar ni ett snack med fogden så tar de mindre pengar för han är skyldig att försörja sitt barn.

• Lovely f

Kan man det? Han har flera barn. Men vi bor inte på samma adress bara för att dom tar ännu mer i så fall (så gott som heeela lönen då). Och vi klarar oss verkligen inte på mindre.

• Lovely f

Men samtidigt vill vi gärna att han ska bli skuldfri så fort som möjligt.

• Vinterankan

Hur gammalt är barnet? Är det över ett så känns det som läge att det börjar dagis så snabbt som möjligt.

• Indiansommar

Ni måste absolut prata med KF, de är absolut inte omöjliga att göra upp med. Det ligger i deras intressen att ni inte drar på er mer skulder också. De är tacksamma för all kontakt man har med dem och att man visar sin vilja att göra rätt för sig.

• ToK

Gå in på blocket och skriv en annons om att du kan vara hundvakt, eller svara på massa annonser. Behövs JÄMT! Skriv såklart att du vill ha hundar som funkar jättebra med barn, självklart, och kanske bara ta små hundar så du kan ha flera. Du ska ju ändå ut och promenera med barnet så det borde inte vara så svårt att komma ut, sen behöver hundarna nästan mest sällskap egentligen.

Du tar 100kr betalt per dag och om du tar in 3st småhundar t.ex. så har du 300kr extra om dagen. Klappat och klart och du kan säkert hitta någon hund att börja med redan nästa vecka. 

• Lovely f

Yngsta är just över halvåret. Hon skriker så gott som varje minut när jag lämnar över henne till pappan, fast jag pumpat mjölk och så. Och vi har ingen övrig familj eller släkt som vi kan vända oss till.
    FK är egentligen inte mitt bord, men när man bor under samma tak och har barn ihop så påverkar det ändå varandra. Jag har bett honom ringa till FK flera gånger men han säger att det inte gör någon skillnad. Så det enda jag kan göra är att sköta min ekonomi, men just nu är det svårt när jag måste vara hemma. Jag har funderat på loppis för att få in lite små pengar. Men det räcker bara denna månad. Fler förslag? =)

• joliisb

kan du inte börja jobba helg när pappan är hemma? om han nu.jobbar måndag till fredag vill säga. söka bostadsbidrag? storhandla istället för småhandla, köpa beganade kläder till barnet finns väldigt fina på tradera eöler klädbytardagar.... säkna priset på bilen å försök sälja igen. flytta till billigare bostad.... mer kommer jag inte på....

• Lena
    Lovely f skrev 2012-08-06 21:06:16 följande:
    Yngsta är just över halvåret. Hon skriker så gott som varje minut när jag lämnar över henne till pappan, fast jag pumpat mjölk och så. Och vi har ingen övrig familj eller släkt som vi kan vända oss till.
    FK är egentligen inte mitt bord, men när man bor under samma tak och har barn ihop så påverkar det ändå varandra. Jag har bett honom ringa till FK flera gånger men han säger att det inte gör någon skillnad. Så det enda jag kan göra är att sköta min ekonomi, men just nu är det svårt när jag måste vara hemma. Jag har funderat på loppis för att få in lite små pengar. Men det räcker bara denna månad. Fler förslag? =)
    Har du bostadsbidrag? Får du underhåll? Se till att du får det på ett eller annat sätt, du måste klara dig och barnet i första hand.
  • joliisb

iofs var ju mina föslag inget som drar in pengar men som kanske sparar några små slantar i längden... men är hon sex månader är de ju dags för smakportioner och nog dags att knyta an till pappan. :)

• Wimlan

Ärlighet varar längst, så bor ni ihop ska ni vara folkbokförda på samma adress och då samkör fogden och F-kassan krav på underhåll, upphälle och utmätning. Om din kille vill lägga alla sina pengar på att själv bli skuldfri och därmed utsätta dig för att också få skulder för att du inte får pengar till ditt barn, tycker jag du ska protestera. Självklart tar det längre tid för din kille att bli skuldfri när han skaffar större familj utan att samtidigt öka sin inkomst, men sådant får man räkna med och det är inget att hänga läpp för. Nej, se till att få ordning på folkbokföring, ev underhåll till andra barn och utmätningen så kommer du få det att gå runt. Knapert såklart men inte behöva öka på skulderna i alla fall!

• Lovely f

Jag bor på liten ort  där de flesta får hjälp av sina släktingar så efterfrågan är inte så stor med tex hundvakt och barnvakt tror jag. Och så har jag själv stor hund. Men har ju iofs hundgård också så jag hade kunnat passa nån hund på dagarna. Min hund gillar att vara i hundgården så om dem inte går ihop kan ju en vara inne och en ute =)

• Vinterankan
    Wimlan skrev 2012-08-06 21:11:25 följande:
    Ärlighet varar längst, så bor ni ihop ska ni vara folkbokförda på samma adress och då samkör fogden och F-kassan krav på underhåll, upphälle och utmätning. Om din kille vill lägga alla sina pengar på att själv bli skuldfri och därmed utsätta dig för att också få skulder för att du inte får pengar till ditt barn, tycker jag du ska protestera. Självklart tar det längre tid för din kille att bli skuldfri när han skaffar större familj utan att samtidigt öka sin inkomst, men sådant får man räkna med och det är inget att hänga läpp för. Nej, se till att få ordning på folkbokföring, ev underhåll till andra barn och utmätningen så kommer du få det att gå runt. Knapert såklart men inte behöva öka på skulderna i alla fall!
    Instämmer med detta. Kronofogden har ju inte räknat på att han har ert barn när de beslutat hur mycket han ska ha kvar. 
  • pacta sunt servanda

Det finns bra sajter på nätet för att jämföra kostnader för försäkringar, telefoni och el. Det kanske är nåt du kan göra för att se om du har det billigaste och byta, det ger ju ingen omedelbar effekt men det är ju dumt att betala mer än man behöver. Kan du t,ex, försöka jobba extra nånstans på kväll eller helg som du redan fått förslag om medan pappan har barnet så bör du nog försöka det.Det kommer ju att bli en bättre relation på sikt mellan pappan och barnet om de får lite egentid även om det blir jobbigt de första gångerna.  Tar du ut fullt på FP?

Sen som flera andra har skrivit så ta kontakt med KF. Kanske kan du lägga ut lite av de kläder som barnet inte använder längre på blocket/tradera  t.ex. kan ju ge lite pengar i alla fall. I de flesta kommuner kan man få gratis budgetrådgivning, ring kommunens växel och hör om det finns. Även om man inte tror det finns så mycket konkret att göra så kan de vara rätt duktiga på att hjälpa till, de har ju också mer kunskap om sånt som KF o.s.v.. och det kan också vara skönt att ha nån att bolla sin ekonomi med när man har det pressat. Det kanske också kan vara en väg att få din kille att öppna upp om den delen att prata om ekonomin.

Svar på tråden HELT SLUT pengar, vad gör man??