• Anonym

Någon som vet vad som behövs när man ska gifta sig i Turkiet?

Hej, Jag undrar om det är någon som vet vad man behöver ha med sig när man ska gifta sig i Turkiet? Är svensk medborgare och h*n är turkisk?

• Svar på tråden Någon som vet vad som behövs när man ska gifta sig i Turkiet?
  • Anonym

Det står inget om det på deras hemsida:/

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-07 11:53:10 följande:

Prata med dom. Du vet väl att du kommer att leva efter turkisk familjelag och hur dom lagarna fungerar?
  • Anonym

Vilka lagar pratar du om

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-08-07 11:53:10 följande:
    Ring
  • Anonym (f.d. turkfru)

I Turkiet måste man gifta sig borgeligt om vigseln ska vara laglig. Gifter ni er i en moské så är du inte hans fru/hennes man. I Turkiet är det massor av papper som ska fyllas i och ni måste ta blodprov. Gå till ett bellediye/kommunhus i staden där den turkiske medborgaren bor, så får ni en lista på allt som måste göras. Du behöver en del papper från Sverige med apostillastämplar på, bl.a. personbevis. Tror du behöver en äktenskapslicens också. Kanske kan du fråga på folkbokföringen. De är nog vana vid att folk ska gifta sig utomlands, och vet vad som krävs.

Om ni ska bo i Sverige, är det bättre att ni gifter er i Sverige. Om ni skiljer er i framtiden kostar det en del pengar att bli skild i Turkiet, och om ni bor i Sverige kan det bli en del jobb för att genomföra skilsmässan. 

• Anonym

Tack för svaret! ojoj en massa papper, behöver man sådana papper om man t.ex har dubbelt medborgarskap alltså att man är turkisk också?

• Anonym (f.d. turkfru)
    Anonym skrev 2012-08-07 12:44:35 följande:
    Tack för svaret! ojoj en massa papper, behöver man sådana papper om man t.ex har dubbelt medborgarskap alltså att man är turkisk också?
    Om båda har turkiskt medborgarskap så tror jag det är lättare. Det är över 15 år sedan jag gifte mig i Turkiet, så jag minns inte riktigt allt, men har för mig att min f.d. man sa att det var besvärligare att gifta sig med en utlänning.
Svar på tråden Någon som vet vad som behövs när man ska gifta sig i Turkiet?