Mjälleksem i ansiktet
Tänkte bara säga att Cortimyk/Dactacort är MILDA kortisoner + antisvampmedel som inte orsakar hudförtunning eller andra biverkningar (till skillnad från t. ex. Betnovat). Tycker ni att det funkar så kör på så länge ni behöver.
En hudföreläsare jag hade uttryckte det så här: "Klass I-kortisoner kan man smörja in hela kroppen med tre gånger om dagen och äta med sked utan att få några biverkningar."
Visserligen står det att det är mot fotsvamp på tuberna med kortison/antivsampmedel, men det är bara för att de endast är godkända för fotsvamp som egenbehandling. Läkare skriver exakt samma sak mot mjälleksem. Plus en hel del annat, förstås.
Att den vit-gröna Dactacort-tuben avråds från egenbehandling (av fotsvamp) längre tid än 14 dagar är inte för att den är så stark, utan för att just fotsvamp borde gått över inom 14 dagar med denna kräm. Efter 14 dagar kanske man behöver träffa läkare och se om det verkligen är fotsvamp man har. Men fungerar den mot ens mjälleksem skulle jag byta till Cortimyk istället. Samma innehåll men behöver inte förvaras i kylskåp.
Själv tycker jag att Ketokonazol-schampot verkar mycket bättre om jag förtvättar håret en gång med det snabbt, och sedan låter det verka ordentligt andra gången. Minskar inte bara mina eksem i hårbotten utan även i ansiktet.