• Anonym (lider­)
    Äldre 7 Aug 09:07
    62481 visningar
    50 svar
    50
    62481

    Mjälleksem i ansiktet

    Jag får "utbrott" av mjälleksem i ansiktet med jämna mellanrum. Vill helst inte hålla på att smörja in med kortisonkärm som läkaren föreskriver. tycker inte det hjälper särskilt väl.

    Har någon tips på bra hudkräm som hjälper? 

  • Svar på tråden Mjälleksem i ansiktet
  • Äldre 7 Aug 09:14
    #1

    Hej, jag har samma sak. Min läkare föreslog salva mot fotsvamp. Kortimyk tror jag den heter. Låter konstigt men funkar kanon! Värt att pröva o mild mot huden, akta ögonen dock. Annars smörjer jag med euserin fet ansiktsalva på vintern o somaren cliniderm hydra intense. Lycka till

  • Anonym (lider­) Trådstartaren
    Äldre 7 Aug 09:40
    #2

    Tack för dina tips. Låter galet med fotsalvan , men värt att testa.

    Får du också det i omgångar? 

  • Äldre 7 Aug 17:16
    #3

    Ja jag får det när jag är stressad och när vädret växlar mycket mellan varmt o kallt.

  • Äldre 7 Aug 21:38
    #4

    Två tips -

    Dra ner på kolhydrater och socker. Mjälleksem är svamp och svampen lever på kolhydrater. Mata den inte så dör den efter ett par veckor på komhydratsfrikost

    Smörj ansikte och hårbotten med Fungoral när du duschar och låt det verka 5 min. Upprepa 3 ggr/ vecka när du har besvär..

  • Anonym (lider­) Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 20:07
    #5

    Tack för de tipsen. Dra ner på kolhydrater kan jag ju lätt göra.

    Läste någonstans, vart minns jag inte, att det ska finna någon Aloe vera produkt som är ganska bra att använda. Något ni känner till?

  • Äldre 9 Aug 20:26
    #6

    Jag har också de. Sebborré(stavning?)
    Mitt jobbigaste problem är dock hårbotten...  
    De har börjat vara efts jag kliat som en galning på natten och använder jag fungoral eller stesolid så brinner de i skallen... Usch...

    Ang exemet i ansiktet så funkade en vit/grön tub. Som va både svampmedel och kortison i samma... Kommer inte ihåg namnet för de va ett tag sen jag använde den nämligen.
    Men man fick bara använda den i 14 dagar i sträck för den va så stark eller hur de va. Nån som kan komma på kanske va den heter?   
         

  • Äldre 9 Aug 20:29
    #7
  • Äldre 9 Aug 21:02
    #8
    finskaflikkan skrev 2012-08-09 20:26:41 följande:
    Jag har också de. Sebborré(stavning?)
    Mitt jobbigaste problem är dock hårbotten...  
    De har börjat vara efts jag kliat som en galning på natten och använder jag fungoral eller stesolid så brinner de i skallen... Usch...

    Ang exemet i ansiktet så funkade en vit/grön tub. Som va både svampmedel och kortison i samma... Kommer inte ihåg namnet för de va ett tag sen jag använde den nämligen.
    Men man fick bara använda den i 14 dagar i sträck för den va så stark eller hur de va. Nån som kan komma på kanske va den heter?   
         

    Hahahha... sorry... INTE stesolid, steroider... Den heter Betnovat som man har i hårbotten.

    Salvan heter daktacort. 
  • Anonym (lider­) Trådstartaren
    Äldre 10 Aug 14:11
    #9

    Okej, den salvan är ny för mig. Allt är värt att prova.

  • Anonym (lider­) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 09:22
    #10

    Jaha, nu jar det brytit ut igen i ansiktet, grrrrrr. Så nu blir det att testa de olika salvorna.

Svar på tråden Mjälleksem i ansiktet