Inlägg från: Anonym (Bra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bra)

Mjälleksem i ansiktet

Annonymen skrev 2017-12-05 20:04:56 följande:

Jag måste dela med mig av ett tips. Hittade en kräm/gel på apoteket som fungerat klockrent för att hålla nere mjälleksemen. Den heter Xyliderm och innehåller inga starka medel som kortison eller andra antisvampmedel. Krämen är mot eksem och torr hud och ser ut som Aleo Vera gel.

Har använt den själv i ca 6 månader nu, äntligen något som fungerar bra.

ok jag antar att den finns på apoteken så du är mycket nöjd?
  • Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-06 21:42:35 följande:

Ja, den finns på flera apotek. För mig har den fungerat jättebra.

ok tack så det bara att smörja in ansiktet med en då. Hur gör man med ögonbrynen smörjs dom in?
  • Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-07 00:37:27 följande:
    Jag har den bara i ansiktet, på de områden kring ögonbrynen stryker jag bara på ett lager. Ett stort plus är att krämen är precis som Aleo vera gel vilket gör att den går snabbt att applicera och är helt genomskinlig och syns knappt efter smörjning.

Jag tycker personligen att det är skönt att slippa alla övriga kemikalier som ofta ingår i andra krämer, känns inte kul att få in dessa rakt i huden eller hårbotten för den delen vid användning av olika schampon, även om att få in kemikalier rakt i huden inte är något vi ofta reflekterar över i vardagen (tyvärr). Den här innehåller väldigt få ämnen vilket jag gillar.
    vilket schampo skulle du rekommendera?
  • Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-07 01:08:41 följande:
    Jag testar runt med lite olika, men jag letar bland organiska schampon som innehåller så få konstgjorda ämnen som möjligt och det har börjat komma upp flera märken nu, finns en del på apoteket som jag inte testat än.
    De som är fria från bland annat SLS och parabener är utan dessa starka ämnen som skadar hår och hårbotten.
    ok jag kanske ska rådfråga på apoteket eller kanske en hälsokraft affär?
  • Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-07 15:23:29 följande:

Ja gör det, hälsokostaffärer har nog ännu bättre utbud av det. Att schampot i sig inte innehåller starka kemikalier tycker jag är bra rent allmänt men det har inte så mycket med mjälleksem att göra.

Mjällekemen hanterar jag med krämen jag skrivit om, men vad jag märkt så har eksemen i ansikte gått ner de perioder jag inte haft mjäll i håret, så det verkar hänga ihop.

Om man sen i nästa steg är intresserad av ingredienserna i produkter kan man ju t.ex leta efter ett milt mjällschampo utan starka ämnen i exempelvis hälsokostaffärer.
    De starka ämnena i sig har väl ingen påverkan på mjället. Det skulle isåfall vara om det finns ett samband med att de torkar ut hårbotten och på det sättet skapar mjäll.

ok använder du  Xyliderm krämen varje dag så du märker att det ger bra resultat direkt efter några dagar jag har ofta en del mjäll vid pannan ögonbrynen det är rött där och vid sidorna av näsan. 
  • Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-13 23:04:43 följande:
    Jag använder den morgon och kväll. För mig ger den ganska direkt resultat men det är säkert olika hur snabbt den ger resultat efter regelbunden användning. Som med allt får man nog ge den ett tags användning och sedan utvärdera. Jag har också röda områden vid sidor av näsa och vid ögonbryn. Du får helt enkelt testa själv och se om den fungerar för dig, kan ju vara olika!
    Tack för tipset  
  • Anonym (Bra)
    Phalaenopsis skrev 2017-12-06 23:30:21 följande:

Tänkte bara säga att Cortimyk/Dactacort är MILDA kortisoner + antisvampmedel som inte orsakar hudförtunning eller andra biverkningar (till skillnad från t. ex. Betnovat). Tycker ni att det funkar så kör på så länge ni behöver.

En hudföreläsare jag hade uttryckte det så här: "Klass I-kortisoner kan man smörja in hela kroppen med tre gånger om dagen och äta med sked utan att få några biverkningar." Glad

Visserligen står det att det är mot fotsvamp på tuberna med kortison/antivsampmedel, men det är bara för att de endast är godkända för fotsvamp som egenbehandling. Läkare skriver exakt samma sak mot mjälleksem. Plus en hel del annat, förstås.

så du skulle rekommendera att man använder Cortimyk/Dactacort så det ger inga negativa reaktioner på huden?
Svar på tråden Mjälleksem i ansiktet