• Duefigli

Måste sova på madrasser - kuddar och filtar delas. Bacillbonanza?!

Sonen har tills nu sovit i vagn på förskolan och jag har verkligen sett det som en fördel. Frisk luft, inga baciller med delade madrasser etc.

Dock har vi nu bytt förskola och där vill de inte att barnen sover i vargna utomhus, utan just på madrasser tillsammans.

Jag tycker det känns jättetrist, men vet inte om jag kan ställa kravet att just mitt barn ska undantas och fortsätta sova ute.

De delar filtar och kuddar vilket får mig att BÄVA för alla baciller när höstens förkylningar drar igång. Frågade direkt om man inte kan ta med egna grejer, eller att barnen tilldelas egna från dagiset som de sedan har mellan tvättarna, men personalen skruvade på sig och menade att det verkar bökigt.

Hur ser detut på era förskolor? Ge mig lite argument som är bra för det jag redan instinktivt känner - bläää.

• Svar på tråden Måste sova på madrasser - kuddar och filtar delas. Bacillbonanza?!
  • Lattjo

På min dotters förskola ligger dom i ett rum på madrasser. Filtar delas men dom har däremot med sig egna kuddar som vi fpr ha ansvaret för att dom tvättas. Jag tycker att det funkar superbra men dottern går på ett stordagis med över 100 ungar så att ha dom sovandes utomhus på gården skulle aldrig funka ändå för dom skulle nog inte kunna sova ändå... Men som sagt jag tycker det funkar bra och hon är inte mer sjuk än normalt.

• Queenie70

Äh bacillmässigt så lär det ine göra vare sig till eller ifrån !

• Natulcien

Men barnen umgås ju hela dagen ändå och leker med, och slickar på, samma leksaker och prylar...? Gör det någon skillnad hur de sover?

Sen kan jag väl tycka att de kunde öronmärka madrass, filt och kudde för resp. barn, för det är ju inte så mysigt att sova i någon annans intorkade snor/dregel...

• viseversa

haha baciller finns det MASSOR av på förskolan så han lär nog få sin beskärda del oavsett ts.

• Yosa

På vår förskol a sover barnen i vagnar. Bor i skaraborg och här var det bara 1-2 dagar förra vinteren som det var för kallt för detta och då sov de inne i sina vagnar istället. Urk för gamla madrasser på golvet där barnen väcker varann. Nu i vagnar kan man lägga dem en bit ifrån varann och vet man att någon vaknar tidigat och ev skriker kan man ställa den en bit ifrån de andra. I ett sovrum "måste " alla sova samma tid. I en vagnnkan vi lägga dem lika olika tider som det finns barn. Samtidigt har vi de ickesovande större barnen med oss ute och har uppsikt över dem. Vi behöver inte be de stora dämpa sig för att de små ska sova såsom det blir inne. När fy för de gamla madreassernanoch kuddarna. // förskolläraren.

• La Lola
    Yosa skrev 2012-08-07 20:24:01 följande:
    På vår förskol a sover barnen i vagnar. Bor i skaraborg och här var det bara 1-2 dagar förra vinteren som det var för kallt för detta och då sov de inne i sina vagnar istället. Urk för gamla madrasser på golvet där barnen väcker varann. Nu i vagnar kan man lägga dem en bit ifrån varann och vet man att någon vaknar tidigat och ev skriker kan man ställa den en bit ifrån de andra. I ett sovrum "måste " alla sova samma tid. I en vagnnkan vi lägga dem lika olika tider som det finns barn. Samtidigt har vi de ickesovande större barnen med oss ute och har uppsikt över dem. Vi behöver inte be de stora dämpa sig för att de små ska sova såsom det blir inne. När fy för de gamla madreassernanoch kuddarna. // förskolläraren.
    Håller med!
    Vi bor i jämtland o jag tror barnen på Heddas förskola sov inomhus 2 gånger här också vintern som var. Då var det väl -25 eller nåt.

/mamma, barnskötare o blivande förskollärare
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Yosa

Ja, de barn sim frös var de som lekte i blöta o kalla kläder. De fick vi ta on före de som sov. De som sov i vagnar ångade det om när vi tog in :)

• Skruttelutt

Frågan är ju fri! Jag hade frågat om barnet inte kunde få sova ute. Här har vi förskolor med upp mot 200 barn och det går att lösa så att barnen sover ute. 

Annars tycker jag att du ska insistera på egen kudde iaf! Det är ju äckligt att dela, svettas och dregla på  ;o). 

Svar på tråden Måste sova på madrasser - kuddar och filtar delas. Bacillbonanza?!