• mallabralla

    Amma vidare vid jobbstart, är det värt det?

    Hej

    Jag ska börja jobba om några veckor och jag har en dotter som är 14 månader, hon var helammad fram till 7 månader och har efter det ammat fritt, idag äter hon vår mat och ammar lite därimellan, någon gång på förmiddagen, någon gång på eftermiddagen, nattning och på natten, oftast en till två gånger men ibland fler.

    Min inställning har hela tiden varit att sluta amma lagom tills att jag börjar jobba men funderar nu på att fortsätta, dock reser jag en del med jobbet och kommer vara borta ibland på natten. Hon ska inte in på fs nu, utan först i januari, så hennes pappa ska bara hemma.

    Jag vill höra mer er som varit i samma situation, hur har det funkat för er att fortsätta amma när ni har börjat jobba? Har det varit värt det, vi gillar båda amningen och om jag hade fortsatt vara hemma hade jag definitivt fortsatt.

    Orkar man amma på natten när man jobbar heltid?
    Blir det tokigt för barnen att ha både mamma och tutte hemma en natt och sen ingetdera nästa (kanske handlar om 3 nätter per månad jag är borta)?
    Om man fortsätter tll förskolestart, har era barn varit friskare än andra då?
    Min mens kom först igång för 2 månader sedan och vi funderar nu på en till, är det svårare att bli gravid om jag håller fast vid amningen?
    Har det funkar för er att amma en natt och sedan inte på en dag och natt, räcker mjölken ena dagen och klarar sig brösten utan att bli onda nästa om man inte ammar?

    Många frågor men jag hoppas att du kloka mamma kan hjälpa mig lite, och kanske peppa mig att hålla kvar i amningen trots att jag börjar jobba igen, alla mina vänner säger att du måste ju sluta nu när du ska börja jobba....

  • Svar på tråden Amma vidare vid jobbstart, är det värt det?
  • hannis

    Jag började jobba heltid när min son var 10 månader. Då hade jag i princip helammat tills han var 8 månader förutom smakportioner. jag ammade också x antal gånger varje natt i sömnen.

    Nattamningen var vi tvugna att sluta med inför min jobbstart eftersom jag även arbetar nätter samt inte kan vara trött på jobbet. Vi bara slutade rakt av och erbjöd vatten på flaska i stället samt att pappan tröstade och vyssade tills sonen somnade. Det gick kanonbra och efter 3 nätter sov han nätterna i genom utan amning. Vi fortsatte att samsova och jag sov då med sport-bh. Jag satte kl 5 som gräns för "morgon" så då fick han amma innan jag gick till jobbet när jag arbetade dag. (Samt andra nätter då jag var ledig såklart). Jag ammade även fritt under dagen när jag var hemma samt ammade till sömns på kvällen när jag var hemma. Jobbade jag kväll gav min man flaska på kvällen och det gick lika bra att somna så.

    Jag fortsatte att amma tills sonen var 2 år och jag tyckte det var värt det alla gånger. Det var så mysigt att få den där stundens närhet när jag kom hem från jobbet och hade saknat honom hela dagen. Det var liksom vår stund, bara vår som vi njöt av så mycket. (Speciellt sonen)

    Jag var under den här tiden (10 mån-2 år) bortrest under 1-2 dygn vid ett flertal tillfällen. Inga problem alls för mjölktillgången som verkade vara stabil. Jag hade även mjölk flera månder efter att jag slutade amma.

    Sonen började på förskola när han var 19 månader. Han var frisk hela den hösten under tiden jag ammade. Slutade amma honom i februari och sen var han sjuk konstant till maj. Flera förkylningar på rad, maginfluensa mm. Om det berodde på amningsstoppet vet jag ju inte men det verkar ju onekligen så...

    Angående ny graviditet vet jag ej men jag fick tillbaka min mens när sonen var 10 månader, alltså i samband med att jag slutade nattamma. Gissar att det var den minskade amningsfrekvensen som gjorde det.

  • mallabralla

    Hej Hannis! Tusen tack för ditt fina svar, det uppskattar jag mycket, det verkar ju onekligen som att fortsatt amning enbart var positivt för er. Någon annan där ute som har fortsatt att amma? Berätta gärna : )

  • Sereena

    jag har fortsatt amma dottern trots jobbstart. hon är 11 mån nu. jag hade egentligen tänkt sluta när hon är ett år, men gissar att vi fortsätter ett tag till om hon vill. (verkar som att hon vill). 
    Vi samsover, så jag störs inte av nattamningen. Har även flextid och kan sova lite längre om det skulle behövas.

    Tycker att det är väldigt mysigt att kunna amma när jag kommer hem från jobbet.  

  • Arvidsmamma1

    Intressant tråd! Jag är i samma sits. Börjar jobba om en knapp månad och min son är då 11 månader. Vi ammar fortfarande både dag och natt. Hade tidigare tänkt försöka sluta med nattamningen innan jag börjar jobba, men nu känner jag att jag vill ha kvar den närheten eftersom vi kommer vara ifrån varandra på dagtid. Vi samsover så störs inte så mycket av det, även om jag vaknar vid amningarna. Jag hoppas att jag inte ska bli för trött, i sådanafall får vi väl ta tag i det då, annars fortsätter vi så länge det känns bra Glad

  • Mellanmjölkens land

    Jag nattammar dottern på 16 mån och om jag är hemma kan hon även få amma i samband med middagsvilan men det beror på var vi är. Jag började jobba deltid relativt tidigt och det har funkat bra att amma när jag är hemma.

    Ska du vara borta ett helt dygn när du jobbar lär du bli tvungen att pumpa ur, antingen för att spara så att pappan kan ge med nappflaska/kopp/whatever eller bara för att slänga. Är det regelbundet typ 1 dag i veckan vänjer sig brösten producerar mindre mjölk just då men inte annars.

    Jag vill att dottern ska äta riktig mat så regeln här hemma är att amma får man göra i samband med sömn men inte annars. Vid det här laget är det 90% gos och 10% mat.

  • Höghus

    Har börjat jobba heltid när mina barn varit ca 9 mån men har fortsatt amma till de varit ca 2,5. Har funkat jättebra!

  • cosinus

    Jag har ammat alla mina barn när jag börjat jobba heltid dock bara ett av dem nattetid och det rekommenderar jag faktiskt ingen. Helt sjukt slitigt var det trots att han bara ammade 2-3 ggr per natt men det slutade ibland med att jag fick skippa lunchen för att sova en timme ist och inte sällan kunde jag inte ö h t hålla något i minnet. Jag fick skriva lappar till ALLT för jag tappade helt minnet av att vara så djäkla trött.

    Men att amma dagtid tycker jag går utmärkt. Visst är man lite bystig sådär 16 på måndag när ungen har ammat som den vill på helgen och liksom dragit igång mjölken igen men jag har aldrig haft problem med mjölkstockningar och för mig har det funkat bra att amma när jag är hemma helt enkelt.

  • våreld

    Jag började jobba när min son var 10 månader. Det var på heltid med enstaka nätter. Vi fortsatte amma ffa nattetid. Det kändes som att han behövde sin mamma extra mycket särskilt på natten. Ärligt talat var jag jättesliten. Tog en powernap till lunch ibland. Funderade på att sluta men varken orkade eller ville helhjärtat. Sen tog jag ledigt från barnet var 17 månader och då fortsatte vi med amningen som tidigare. Nu efteråt tycker jag att det var värt det. Min son älskar amningen och jag trivs också.c 
    Jag jobbade natt 3 nätter och första natten var jobbig för sonen, vaknade varje timme och skrek, andra var bättre och tredje var helt ok. Jag fick huvudvärk pga att jag inte ammat framåt fem, sex på morgonen. Annars gick det bra.
    Förutom någon enstaka förkylning och en magsjuka har min son varit kärnfrisk (dock ända barnet och inte börjat förskolan än men ändå)
    Har du regelbunden mens är det nog inte svårare att bli gravid. Regelbunden mens talar ju för ägglossning. Testa med stickor om du är osäker.
    Jag har varit borta 2 nätter i sträck och det har fungerat ok. Har handmjölkat emellan.
    Jag tycker att du ska fortsätta om du orkar, det kommer att hjälpa dig med kontakten med ditt barn. Så har jag kännt det iallafall, att man kunde återförenas i amningen efter en dag isär. Nu ska sonen börja förskola i nästa vecka och vi ammar fortfarande och kommer att fortsätta. Lycka till!

  • Maxbox

    Började arbeta 50 % när äldste var 11 månader. Var borta med jobbet ca 3 nätter totalt första halvåret (han började på dagis vid 13 månader) Märkte inte något särskilt med mjölkmängd eller liknande. Fick tillbaka mensen efter 6 månader. Började arbeta heltid när han var ca. 1,5 år. Då blev jag gravid igen. Fortsatte amma genom graviditeten och syskonammade därefter. Nu ammas bara yngsta (19 månader). Hon började på dagis vid 14 månader och vid 16 månader på heltid. Hon ammar på natten och helt fritt hemmavid. Fick tillbaka mensen vid 6 månader denna gång också.

    Nackdelarna är att det är slitigt med nattamning och heltidsarbete. Men fördelarna med fortsatt amning är att man kan återknyta till varandra efter en hel dags separation. Ett bra sätt att varva ner efter en hektisk dag på dagis/jobb. För våra barn som börjat tidigt på dagis så känns det som ett självklart sätt att till någon del kanske kunna "kompensera" för det genom fortsatt amning och inte alltför långa dagar.

    Äldste var kärnfrisk första halvåret på dagis, medan den yngre lyckats dra på sig det mesta känns det som.

    Jag tycker att det borde finnas större förståelse hos arbetsgivare för ammande mammor även efter föräldraledigheten.

Svar på tråden Amma vidare vid jobbstart, är det värt det?