Noonaamy skrev 2013-09-21 16:27:17 följande:
Jag har också en rädd pojk katt. Han är en bondkatt och är kanske runt 2-4 års ålder. Iallafall han är en katt som har alltid varit en riktig liten kelig gris som också varit såpass nyfiken av sig att han blir jobbig (på ett charmigt sätt). Han trivs bra med alla i min familj och han leker glatt med leka med hunden i familjen.
Men senaste tiden har han betett sig annorlunda. Så fort vi typ bara gå runt med t.ex. en sked eller något (spelar ingen roll vad det är) blir han livrädd och försöker gömma sig eller springer han ut. Han är lugn om bara jag är hemma eller hos honom men så fort andra är omkring huset och kanske bara sätter på tvn blir han livrädd.
Denna utekatt har jag inte haft hela livet utan kom på början av våren hem till oss som slutade med längre & längre besök hemma hos oss ~ och till sen dess har han inte lämnat hemmet principt.
KAN det vara att kissen är rädd för att få stryk eftersom han har fått det en gång i tiden kanske? Jag har erfarenhet av en annan katt som vi har haft att han var en katt som påminde om denna nya katt på beteendet av att han trodde han skulle få stryk eftersom min förra katt fick det utav sin förra ägare innan han flyttade in hos oss.
En katt behöver inte ha blivit slagen eller medvetet skrämd för att utveckla ett vaksamt flyktbeteende. En ung katt är ofta ohälsosamt nyfiken och godtrogen, men vid ca 2-4 års ålder blir katten vuxen på riktigt och får en annan syn på potentiella faror och revir och börjar därför ofta hantera situationer annorlunda än den gjort tidigare. Är det en utekatt kan den vaksamheten många gånger rädda livet på katten, så i detta fall ska man nog välkomna den förändringen.
Jag hoppas att ni har sett till att kastrera honom, för en fertil katt försätter sig i många onödiga och skrämmande situationer genom att inkräkta på andra katters revir och irra iväg på okänd mark.