• Avalanche

Mat på 18-årskalas, gärna kolhydratfattigt...

På lördag kommer släkten för att fira 18-åringen, men vad 17 ska man bjuda på??!

De kommer vid 13-tiden någonting, men jag hade egentligen inte tänkt bjuda på lunch. Borde jag kanske tänka om där? Vi blir ca 14 pers, i åldrarna 3-70 år. Jag har koll på sötsakerna (jag älskar att baka) så tårta, kakor och annat smått och gott är redan bestämt. Men maten... hjälp! Ska jag bjuda på lunch när de kommer och så kanske fika med tårta och kakor efteråt, och sen något på kvällen kanske, eller? Vad ska jag bjuda på i så fall?

Jag jobbar heltid (minst) och har en del restid, men på fredag bör jag kunna ägna eftermiddagen och kvällen åt kalasplanering och annat. Jag hinner dock inte hålla på med en massa jox på lördagen då jag ska försöka få liv i tonåringar, städa, duka, pynta, kamma en vild 7-åring och dessutom gärna hinna piffa till mig själv lite. Ja, ni fattar.

Tips på något gott, enkelt och förberedbart tas tacksam emot. Gärna mat utan en massa läskiga kolhydrater, om möjligt. Jag behöver eventuellt tips på både lunch (lite enklare kanske) och kvällsmat till ca 14 pers.

Hjälp??!!!

• Svar på tråden Mat på 18-årskalas, gärna kolhydratfattigt...
  • GrodanHopp

Smörgåstårta är ju simpelt, men då var det de där med kolhydraterna... Tacos? Smidigt att göra, färsen kan förberedas i dag typ och frysas in.

• Kjell2

Rostbiff
    Gravad lax
    Kikärtsröra
    Auburgin
    Grillade kycklingklubbor
    Bönsallad
    Oliver

• Tonårsmamman1

Varmrökt lax, med kalla såser och grönsaker till. Potatisen kan vara frivillig för de som äter kolhydrater.

• katalysator

Plockmat är bäst! Kjell2:s förslag tycker jag är superbra. Till det kan man lägga en ostbricka med lite matigare ostar (typ brie och andra milda ostar som man kan äta både på kex/bröd och i sallad), en köttbricka med olika sorters salami/prosciutto och så även möjlighet att blanda sin egen grönsallad (eller bygga ut sin bönsallad) med ruccola, körsbärstomater, etc.

• Avalanche

Åååhhh plockmat....mmmm....

Tack, vilken bra Idé! Det låter som något som kan passa utmärkt. Nu har vi bara problemet med att komma på något till middag också (eller lunch, om jag ska ha plocket till middag).

Smörgåstårta är gott, men inget för oss kolhydratallergiska.

Fler förslag?!         

• katalysator

Om du har gott om plockmat som serveras vid 13-14, och därefter tänkte bjuda på tårta och fika, så kanske det inte är nödvändigt med middag också? Eller är det långväga gäster som kommer stanna över natten? Annars brukar det räcka bra tycker jag att man ställer fram plockmatsresterna igen vid 18-19 för den som är sugen på ett andra varv Skrattande

• Fröken Blå

Min mamma som är utbildad kallskänka brukar göra det godaste plockmaten! Och även GI anpassat.

Sallad med ruccola, spenat, mangold och huvudsallat, tillsammans med cocktailtomater, smulad fetaost, avokado, kall grillad kyckling och avslutad med en vinägrette på olja och balsamvinäger. Mättande faktiskt och god! Lätt att göra iordning innan med kycklingen och sedan bara blanda i precis innan servering.
    Goda ostar, olika pålägg med blandade bröd (för både de ofrälsta och de fundamentala)
    Spansk omelett.
    Kanske en mustig gryta att ställa fram på småtimmarna med rotsaker och kött som folk får ta av för att bli riktigt mätta (om någon fortfarande inte är mätt innan, behöver ju inte vara jättetallrikar då utan små skålar till detta).

Svar på tråden Mat på 18-årskalas, gärna kolhydratfattigt...