Inlägg från: Dominant |Visa alla inlägg
  • Dominant

Klassar du detta skämt som rasistiskt?

För att vara rasistiskt så förutsätter det först och främst att skämtet handlar om raser. Detta skämt handlar inte ens om raser, och kan dock på intet sätt vara rasistiskt.

Jag tror allt för många blandar ihop rasistiskt med nationalistiskt.

• Dominant
    Lavish skrev 2012-08-16 12:15:27 följande:
    Fast skämtet kan bygga på rasistiska tankar i form av att turken och irakiern och bosniern hör till en annan ras än svenskarna som är latar och inte jobbar.
    De tillhör inte olika raser, så ditt argument fallerar. Skämtet går ju till och med ut på att Irakier och Bosnier är så lika svenskarna att de inte utseendemässigt kan särskiljas.
  • Dominant
    Lavish skrev 2012-08-16 12:47:03 följande:
    Eller att turken är för dum för att särskilja dem :-P. Om de är olika raser beror väl på om man anser att det finns raser bland människor?
    Anser du att svenskar och bosnier är två skilda raser?
  • Dominant
    Lavish skrev 2012-08-16 13:03:34 följande:
    nej, anser du att svenskar och afrikaner är två olika raser? Eller att judar och svenskar är två olika raser?
    Nej, svensk är inte en ras, det är en nationalitet.
  • Dominant
    Lavish skrev 2012-08-16 13:12:30 följande:
    Men du anser att det finns raser inom homo sapiens?
    Om du med ras menar att en grupp individer inom en art (homo sapiens) har gemensamma ärftliga drag, så ja. På många platser finns det grupper med folk som har gemensamma ärftliga drag.
  • Dominant
    Lavish skrev 2012-08-16 13:20:58 följande:
    Okej, men skämtet kan inte alls anspela på något sådant?
    Nej, skämtet anspelar inte alls på raser utan på nationaliteter. Raserna hos vederbörande är över huvud taget inte belyst.
  • Dominant
    InfinityPoint skrev 2012-08-16 13:51:13 följande:

Det är alltså ett nationalistiskt skämt?
    Det stämmer, då skämtet anspelar på nationaliteter.
  • Dominant
    Rödnäbba skrev 2012-08-16 18:35:00 följande:
    Är du nationalist?
    Om du med nationalist menar att jag hellre ser att det går bra för Sverige än för något annat land, så ja. Jag hejar absolut på Sverige i exempelvis idrottssammanhang. Gör du?
Svar på tråden Klassar du detta skämt som rasistiskt?