• destination

När har en chef rätt att sparka sina anställda?

Hej!
    Min mamma har jobbat som färdstjänst- och biståndshandläggare i 5 år. För tre månader sedan fick hon en ny chef som många av de anställda upplever som otrevlig och rent utav elak.

Min mamma och en annan kvinna på avdelningen är de enda med utländskt påbrå, vi kan kalla henne för "B"(kanske off topic men värt att nämnas). Båda pratar flytande svenska utan brytning. Mamma gör ett grymt jobb varje dag. Hon kommer bra överens med kollegor och kunder och är väldigt omtyckt. 

Min mamma och B och två andra kvinnor var de enda som jobbade hela sommaren. Mamma tog inte ens sin semester. I början av sommaren arbetade mamma och B mycket tillsammans då de hade många gemensamma kunder. I mitten av sommaren (början på juli) vart det mer enskilt arbete och chefen fick då för sig att de bråkat och att det var dålig stämning på avdelningen.

Hon kallade in mamma och B in på ett personligt möte I FÖRRIGÅR och sa bestämt att hon inte tolererar sådant beteende. Mamma och B var helt oförstående och förstod inte alls vart detta kom ifrån eller vad hon pratade om.

När mötet var avslutat kallade kärringen in hela avdelningen på ett möte. Varav det kommer fram att en 46 årig kvinna som förövrigt satt och grät hela mötet tyckte att det är dålig stämning på avdelningen och att hon känner att hon inte får någon uppskattning för arbetet hon gör. Chefen är sjävklart helt emot min mamma och B och kallar mamma för respektlös. Mamma säger då "Jag tycker att det är du som är respektlös som sitter här och anklagar mig för något som aldrig skett. Det är du som hittat på det här scenariot i ditt egna huvud." 

Med de orden avslutas mötet och chefen går flyförbannad därifrån. Igår fick mamma mejl om att chefen kallat in facket och att ännu ett möte ska ske. Mamma är nu väldigt orolig över att chefen ska sparka henne.

Förövrigt så finns det två andra chefer och en högstachef på avdelningen. En utav de två andra cheferna var med på det senaste mötet.  

Jag undrar nu, har chefen rätt att sparka min mamma?

- Mamma har alltså INTE bråkat med B eller någon annan på avdelningen. 

- Den gråtande kvinnan var personen som gick och klagade hos chefen istället för att berätta hur hon kände för min mamma.

- Mamma gör ett fantastiskt jobb och ställer alltid upp när andra inte kan. Hon jobbade speciellt hårt hela sommaren och tog ingen semester.

- Mamma har aldrig stulit något, vägrat arbeta eller haft olovlig frånvaro. Hon är heller aldrig sen till jobbet. 

Hjälp, jag är väldigt orolig.

• Svar på tråden När har en chef rätt att sparka sina anställda?
  • Kjellgren

Att "få sparken" är inte lätt - det krävs betydligt mer än så. I princip krävs att man stjäl från jobbet eller gravt missköter sig.

Däremot kan hon bli omplacerad och jag tycker det är hög tid för henne att ta kontakt med sitt fackombud och förklara situationen. Kanske är det dags att din mamma också pratar med chefen som var med på mötet och ser till att det blir ett möte med chefen, din mamma och kvinnan som klagat -samtidigt. Då kan alla lägga fram sina synpunkter.

Men sparkad kommer hon inte att bli om hon har en tillsvidareanställning, det kan jag nästan lova. 

• SolOchSnö

Eftersom din mamma har jobbat i fem år så gissar jag att hon är fast anställd = tillsvidareanställd. Om det är som du skriver att det gäller en konflikt så tror jag inte att hon kommer att bli uppsagd. Man måste göra ganska mycket fel om arbetsgivaren ska ha rätt att sparka någon, typ stjäla eller utebli från jobbet.

Jag tror att det kommer att bli möten och att arbetsgivaren kommer att försöka reda ut konflikten. Det tycker jag är helt rätt. Det är rätt av chefen att kalla till ett möte om någon känner sig illa behandlad. Det är alldeles för lite information i TS för att förstå vad som har hänt men det kan handla om vuxenmobbing och då tycker jag att både hon som klagade och chefen har gjort rätt. Att kalla in facket är också nästa riktiga steg.

Men även om de faktiskt har varit taskiga mot kollegan så tror jag inte att de blir uppsagda, däremot kanske de måste ändra attityd i så fall.

• Aaliyah

Man får skilja på uppsägning och avskedande. Avskedad kan man bli om man stjäl på arbetsplatsen eller om man utövat våld där. Uppsägning kan ske på grund av arbetsbrist eller av personliga skäl. De personliga skälen ska vara ganska starka, till exempel arbetsvägran. Men det krävs att arbetsgivaren följt ett visst protokoll med varningar innan uppsägningen sker. Rådet måste bli att din mamma kontaktar facket.

• destination
    SolOchSnö skrev 2012-08-08 21:47:11 följande:
    Eftersom din mamma har jobbat i fem år så gissar jag att hon är fast anställd = tillsvidareanställd. Om det är som du skriver att det gäller en konflikt så tror jag inte att hon kommer att bli uppsagd. Man måste göra ganska mycket fel om arbetsgivaren ska ha rätt att sparka någon, typ stjäla eller utebli från jobbet.

Jag tror att det kommer att bli möten och att arbetsgivaren kommer att försöka reda ut konflikten. Det tycker jag är helt rätt. Det är rätt av chefen att kalla till ett möte om någon känner sig illa behandlad. Det är alldeles för lite information i TS för att förstå vad som har hänt men det kan handla om vuxenmobbing och då tycker jag att både hon som klagade och chefen har gjort rätt. Att kalla in facket är också nästa riktiga steg.

Men även om de faktiskt har varit taskiga mot kollegan så tror jag inte att de blir uppsagda, däremot kanske de måste ändra attityd i så fall.
    Ja, hon är fast anställd (tillsvidareanställd). 

Mamma skulle aldrig göra en enda själ illa. Kvinnan som grät tyckte bara att hon inte fått någon respons för att ha jobbat hårt. Mamma uppmuntrar hennes kollegor ofta och har flera gånger mot slutet av dagen sagt "Bra jobbat idag tjejer, ses imorgon!". Sen är det självklart att det är skönt att få bra feedback ibland om man gjort ett bra jobb men det är samtidigt inget krav på att man någonsin ens ska behöva ge någon bra feedback på ett jobb. Man kan inte sitta och förvänta sig att få det och sen känna sig illa behandlad när man inte får det!

Tack så mycket för svar föresten ni som svarat, känner mig lite lugnare nu. 

• kvinnlig47

Jag är arbetsplatsombud och skyddsombud. Om det är exakt så som du berättat, så kan din mamma inte bli avskedad. Jag råder dig till att ringa mammans fack.

• Vinterankan

På din beskrivning så låter det som att den gråtande kvinnan helt enkelt känner sig utanför. De kanske jobbat alla tre i sommar och att din mamma och B då har berömt varandra men inte henne och att hon då tar illa vid sig. Om någon känner sig ouppskattad så är det chefens problem, inte kollegorna som ska komma ihåg att hela tiden berömma varandra. Det är jättebra att göra det men man kan inte bli upprörd om två personer berömmer varandra och man själv blir bortglömd. 

Svar på tråden När har en chef rätt att sparka sina anställda?