• Vincent2012

Jobbigt vid läggning av min 10 veckors bebis, behöver tips!

Har svårt med sömnen och det resulterar i att jag får sova illa, eftersom jag oftar ammar honom till sömns. Har börjat försöka lägga över han men då vaknar han och bökar, sparkat med benen och har ljud för sig. Borde ju vara trött? Man undrar ju lite varför han gör så, somnar lätt i famnen men vaknar så fort man lägget han. Skulle gärna vilja ha han i sin egen säng, utan gråt och skrik metod. Han har börjat äta mer på natten oxå. Oftas strular magen så han grejar i sömnen. I början sova han bättre men nu har det blivit värre. Sov tom en hel natt i bland. Trodde det skulle bli bättre och bättre.

• Svar på tråden Jobbigt vid läggning av min 10 veckors bebis, behöver tips!
  • Lena

Det går upp och ner. Han vill vara nära er. Kan han inte ligga nära pappan?

• lövet2

Oj, du har nog missuppfattat ett och annat!

Några viktiga punkter:

*Spädbarn grymtar, viftar och gnäller när de sover. Det innebär inte att de sover dåligt, utan det är helt enkelt deras sätt. Det växer bort.

*Det naturliga för spädbarn är att somna medan de äter. De är liksom programmerade att somna då - men bara om de behöver sova. Ofta inbillar sig mamma att babyn behöver sova, bara för att hon själv tycker det skulle vara skönt med en stunds lugn och ro.

*Nästan alla spädbarn sover bäst i famnen eller i alla fall väldigt nära mamma/pappa. De trivs inte alls med att sova ensamma.

*Sömnen blir inte "bättre" successivt med åldern. En genomsnittlig baby sover halvtaskigt vid 0-2 månader, skapligt vid 2-4 månader, och sedan går det upp och ner under det första året. Klassiska åldrar för riktigt dålig sömn är runt 4 månader och runt 8 månader. Först efter 1-årsdagen kan man räkna med att det ska gå lite mer stadigt uppåt.

• SannaM

Håll ut bara och stressa inte på med att hitta rutiner vad gäller sömn och plats för sömn, det är mitt bästa tips... Jag var stressad precis om du och just runt 8-12 veckor minns jag att vi gjorde ett (dumt) försök att börja lägga vårt barn i egen säng, vilket inte gick alls bra. Så då tog vi tillbaka honom i vår säng, han sov intill oss, ammade när han ville osv. Det blir trots att det bästa i längden, skulle jag nog säga!

Däremot måste förstås DU få sova också! Kan den andra föräldern ta honom lite på natten? Vi gjorde så att nätter då han stökade extra mycket tog min sambo honom på bröstet, där sov han gott och lugnt, då fick han närhet men kände inte doften av mjölk hela tiden  

Vårt barn är nu 11 mån och sover oftast i egen säng, men perioder kommer då det funkar bättre att samsova - allt för att alla ska få sova så mycket som möjligt! 

• Natulcien
    lövet2 skrev 2012-08-08 23:18:24 följande:
    Oj, du har nog missuppfattat ett och annat!

Några viktiga punkter:

*Spädbarn grymtar, viftar och gnäller när de sover. Det innebär inte att de sover dåligt, utan det är helt enkelt deras sätt. Det växer bort.

*Det naturliga för spädbarn är att somna medan de äter. De är liksom programmerade att somna då - men bara om de behöver sova. Ofta inbillar sig mamma att babyn behöver sova, bara för att hon själv tycker det skulle vara skönt med en stunds lugn och ro.

*Nästan alla spädbarn sover bäst i famnen eller i alla fall väldigt nära mamma/pappa. De trivs inte alls med att sova ensamma.

*Sömnen blir inte "bättre" successivt med åldern. En genomsnittlig baby sover halvtaskigt vid 0-2 månader, skapligt vid 2-4 månader, och sedan går det upp och ner under det första året. Klassiska åldrar för riktigt dålig sömn är runt 4 månader och runt 8 månader. Först efter 1-årsdagen kan man räkna med att det ska gå lite mer stadigt uppåt.
  • veronicabelly

Jag har 5 barn och alla har sovit i egen säng från dag 1.... Tror är de är där problemet ligger att många har dom hos sig i början! Dom vänjer sig ju rätt snabbt me d och då e d klart d blir problem senare!! Hoppas d blir bättre så di får sova!! Lycka till!!

• Natulcien
    veronicabelly skrev 2012-08-09 07:47:47 följande:
    Jag har 5 barn och alla har sovit i egen säng från dag 1.... Tror är de är där problemet ligger att många har dom hos sig i början! Dom vänjer sig ju rätt snabbt me d och då e d klart d blir problem senare!! Hoppas d blir bättre så di får sova!! Lycka till!!
    Nej, nu är du ute och cyklar.
    Det kan aldrig någonsin "bli problem senare" för att man ger sin bebis den närhet och trygghet den behöver. Däremot kan man få problem om man nekar bebisen detta och inte tillfredsställer dess behov...
  • Lena

Alla barn har inte samma närhetsbehov. Men behöver ett barn sova nära blir det sämre om man tvingar det sova själv

• Vinterankan

Barn är olika. En del sover brao ch andra sover dåligt och det har inte något att göra med om de sover i egen säng eller inte. Min dotter sov inte hela nätter förrän hon var ca 2 år, fram tills hon var ca 1,5 vaknade hon varannan timme. Min son är 3 månader och vaknar en gång per natt och vi har inte gjort något annorlunda med honom jämfört med dottern vad gäller rutiner eller sovplats. De två skillnaderna som är med honom jämfört med dottern är dels att han äter ersättning vilket gör honom mättare och dels att han använder napp (vilket dottern inte gjorde) så när han håller på att vakna så kan man sätta en napp i munnen så somnar han om och sover 1-2 timmar till.  Sedan så är han rent generellt mycket lugnare och nöjdare än vad dottern var. 

• Natulcien
    veronicabelly skrev 2012-08-09 08:12:26 följande:
    Ok mina barn har då inga problem med vare sig närhet eller trygghet
    Nej, och det var inte heller det jag skrev. Däremot skrev du att det "blir problem senare" om man har spädbarnet hos sig, vilket är helt fel.
  • Jungblom
    Och för att dina barn har gjort så betyder det att alla barn är likadana?
    De allra flesta bebisar sover inte i egen säng hela nätterna. Mina barn har sovit i egen säng utan problem i perioder.
    Detsamma har det varit med mig och mina syskon (7 totalt), dessutom så säger mina föräldrar att det har varit olika från barn till barn hur mycket barnet velat sova i sin säng.

Mitt tips till TS är att ta det lilla lugna, sov när bebisen sover, sover bebisen en stund på dagen eller sovmorgonen om bebisen sover en längre stund då.
    Försök inte hitta rutiner för sömn ännu, visst lägg över bebisen i sin säng men förvänta dig inte att det ska fungera. Gny, vifta är inte en anledning att ta upp bebisen som kanske bara drömmer. Skriker, lyft över barnet och somna om.
  • Firestarter
  • veronicabelly

Men Shit... Bara för att ja säger hur mina barn har varit så måste ni ta d som att alla ska göra lika då eller? Koncentrera er på att hjälpa ts istället för å svara på andras inlägg!!

• Natulcien
    veronicabelly skrev 2012-08-16 11:59:19 följande:
    Men Shit... Bara för att ja säger hur mina barn har varit så måste ni ta d som att alla ska göra lika då eller? Koncentrera er på att hjälpa ts istället för å svara på andras inlägg!!
    Fast det handlar ju inte om dina barn över huvud taget...det funkar säkert jättefint för er!
    Det jag reagerade på var kommentaren om att "man får problem" om man inte lägger dem i egen säng från början, vilket alltså är helt fel. Har ju inget med dina barn att göra.
  • veronicabelly

Ok jag uttryckte mig fel! Man kan kanske få problem med att separera barnet från att sova tillsammans till att sova själv! Men d gäller så klart inte alla!

• CrazyLady

Jag samsov med min dotter dem 4 första månaderna sen fick hon sova i sin säng bredvid våran

Har aldrig varit några problem där..
    Hon somnade och sov hur gott som helst och sover 9 av 10 nätter i sin egna säng ännu (hon är 15 månader nu) 

• ModestyBlaze
  • ModestyBlaze

Har du provat att lägga i en lite trångare vagn där du värmt upp i förväg med en värmedyna eller vetekudde? Sen vagna? Kan man göra för att söva om dem på natten också om man inte vill samsova.

Svar på tråden Jobbigt vid läggning av min 10 veckors bebis, behöver tips!