• aannoonym

Afte i underlivet

Jag har afte i underlivet och mår extremt dåligt pga detta. Får det bara i samband med feber eller halsont. Känns som att jag bara vill dö när jag får det. Ni som haft afte vet hur det är.. Det är så fruktansvärt smärtsamt att det går inte att beskriva. Jag har alltid, så länge jag kan minnas haft afte i munnen. Nu på senare år har det slutat helt i munnen. Men för kanske 3 år sen fick jag ett afteutbrott i underlivet. Då ville jag bokstavligen dö. Jag gick inte till skolan på två veckor för att jag bara låg och hade ont. Jag kunde inte gå, kunde inte kissa. Jag kunde knappt röra mig. Har haft afte där nere kanske 10 ggr nu och jag står verkligen inte ut. Har sämst immunförsvar vilket gör att jag ofta får feber och ont i halsen, och det är då afte kommer. Önskar att allt bara kunde få tillbaka afte i munnen då det är sp mycket mindre smärtsamt. Jag undrar om nån upplevt samma, eller någon över huvudtaget för jag skulle verkligen behöva prata med någon om detta. Tack på förhand. 

• Svar på tråden Afte i underlivet
  • pigglo

Ja de

aannoonym skrev 2012-08-09 14:43:01 följande:
    Jag har aldrig blivit undersökt då jag får så ont att jag knappt kan gå. Har varit hos en idiotisk läkare och pratat men han slängde bara ur sig att "det måste vara herpes för afte kan man inte ha i underlivet". Jag köper xylocain 5% salva som bedövar, men den gör alldeles för ont att smörja på. Funkade kortisonsalvorna bra?

Ja det fungerade bra, man märkte ganska direkt att såren började dra ihop sig. Men eftersom de var så stora och djupa tog det ändå sin tid innan det läkt helt. Bedövningssalvan sved nåt jävulskt att smärja på men när bedövningen börjat verka så kändes det nästan inte alls. Lidokain i Essex hade jag som bedövning.
  • aannoonym
    pigglo skrev 2012-08-09 15:00:21 följande:
    Ja de

Ja det fungerade bra, man märkte ganska direkt att såren började dra ihop sig. Men eftersom de var så stora och djupa tog det ändå sin tid innan det läkt helt. Bedövningssalvan sved nåt jävulskt att smärja på men när bedövningen börjat verka så kändes det nästan inte alls. Lidokain i Essex hade jag som bedövning.
    Då kanske det inte är så stor skillnad på xylocain och Lidokain. Jag äter också 2x500 alvedon plus en 400 ipren. Inbillar mig att det hjälper lite iallafall. Vad var det för korisonsalvor du fick? 
  • aannoonym

Det jag tycker är så sjukt är att jag alltid haft afte i munnen sen barnsben, och att det slutat helt. Har det aldrig i munnen längre. Och nu istället fått det där nere, vilket gör 1000 gånger ondare än i munnen. Är så himla less på det här. Vill verkligen inte leva med den här skiten. Då har jag hellre herpes eller vad fan som helst.

• La Lola
    aannoonym skrev 2012-08-09 15:09:31 följande:
    Det jag tycker är så sjukt är att jag alltid haft afte i munnen sen barnsben, och att det slutat helt. Har det aldrig i munnen längre. Och nu istället fått det där nere, vilket gör 1000 gånger ondare än i munnen. Är så himla less på det här. Vill verkligen inte leva med den här skiten. Då har jag hellre herpes eller vad fan som helst.
    Det kan inte vara sjukdomen jag länkade till då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • aannoonym
    La Lola skrev 2012-08-09 15:14:25 följande:
    Det kan inte vara sjukdomen jag länkade till då?
    Det låter ju sjukt att just jag ska få det när 10 personer per miljon invånare i nordeuropa får det. Och det är ju fler här på familjeliv som har afte där nere. Men ja, jag har ju otur med allt och haft dåligt immunförsvar sen barnsben så det är väl inte omöjligt.. Vill bara få något som hjälper smärtan och få det att gå över snabbt.. Jag vill typ dö, skjut mig någon.
  • La Lola
    aannoonym skrev 2012-08-09 15:25:25 följande:
    Det låter ju sjukt att just jag ska få det när 10 personer per miljon invånare i nordeuropa får det. Och det är ju fler här på familjeliv som har afte där nere. Men ja, jag har ju otur med allt och haft dåligt immunförsvar sen barnsben så det är väl inte omöjligt.. Vill bara få något som hjälper smärtan och få det att gå över snabbt.. Jag vill typ dö, skjut mig någon.
    Ja fast du kan ju tillhöra just de som har det?

Du måste ju få hjälp för så där kan du ju inte ha det!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • aannoonym
    La Lola skrev 2012-08-09 15:41:30 följande:
    Ja fast du kan ju tillhöra just de som har det?

Du måste ju få hjälp för så där kan du ju inte ha det!
    Nej jag står verkligen inte ut längre. 
  • pigglo
    aannoonym skrev 2012-08-09 15:06:19 följande:
    Då kanske det inte är så stor skillnad på xylocain och Lidokain. Jag äter också 2x500 alvedon plus en 400 ipren. Inbillar mig att det hjälper lite iallafall. Vad var det för korisonsalvor du fick? 

Dermovat och Betnovat. De är båda rätt starka steroidsalvor och någon av dem, nu minns jag inte vilken, skulle även vara lite bakteriedödande.
  • aannoonym
    pigglo skrev 2012-08-09 16:13:12 följande:

Dermovat och Betnovat. De är båda rätt starka steroidsalvor och någon av dem, nu minns jag inte vilken, skulle även vara lite bakteriedödande.
    Gjorde dom ont att smörja på? Hjälper bakteriedödande mot aftesår? mycket frågor haha
  • pigglo
    aannoonym skrev 2012-08-09 16:21:13 följande:
    Gjorde dom ont att smörja på? Hjälper bakteriedödande mot aftesår? mycket frågor haha

Inte steroidsalvorna för jag bedövade alltid innan, väntade några minuter och torkade bort den salvan innan jag smorde på steroidsalvorna.

Vad jag förstod (och minns, det var ju ett tag sen nu) så var det framför allt kortisonet som skulle behandla men att det skulle hjälpa till att inte få det infekterat eller så.
  • Jorun

I underlivet?? Aj aj! Jag har väldigt ofta i munnen men det som funkar där är något som heter OralMedic, finns på apoteket. Vet inte om man kan ha det i underlivet?

Svar på tråden Afte i underlivet