• aannoonym

Afte i underlivet

Jag har afte i underlivet och mår extremt dåligt pga detta. Får det bara i samband med feber eller halsont. Känns som att jag bara vill dö när jag får det. Ni som haft afte vet hur det är.. Det är så fruktansvärt smärtsamt att det går inte att beskriva. Jag har alltid, så länge jag kan minnas haft afte i munnen. Nu på senare år har det slutat helt i munnen. Men för kanske 3 år sen fick jag ett afteutbrott i underlivet. Då ville jag bokstavligen dö. Jag gick inte till skolan på två veckor för att jag bara låg och hade ont. Jag kunde inte gå, kunde inte kissa. Jag kunde knappt röra mig. Har haft afte där nere kanske 10 ggr nu och jag står verkligen inte ut. Har sämst immunförsvar vilket gör att jag ofta får feber och ont i halsen, och det är då afte kommer. Önskar att allt bara kunde få tillbaka afte i munnen då det är sp mycket mindre smärtsamt. Jag undrar om nån upplevt samma, eller någon över huvudtaget för jag skulle verkligen behöva prata med någon om detta. Tack på förhand. 

• Svar på tråden Afte i underlivet
  • La Lola

Har aldrig hört talas om afte i underlivet förut....

Det är inte herpes du har?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • pigglo

Jag har haft Afte i underlivet och precis som du också skriver så kändes det som jag ville dö. Smärtan var hemsk. Har som tur är bara haft det en gång och jag hoppas innerligt att det aldrig kommer tillbaka, har inte haft det någon annanstans heller.

• aannoonym

La Lola: Det är absolut inte herpes. Ts? Vad är det?
    Pigglo: Hur gjorde du när du fick det? Smörjde du med något osv? Hoppas verkligen inte att du får det igen.

• La Lola
    aannoonym skrev 2012-08-09 14:24:46 följande:
    La Lola: Det är absolut inte herpes. Ts? Vad är det?
    Pigglo: Hur gjorde du när du fick det? Smörjde du med något osv? Hoppas verkligen inte att du får det igen.
    Ok men det som står i länken då?

Ts är du. TrådStartaren.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • pigglo

Jag fick först besked (av en idiotläkare) att det var herpesvilket jag skälv inte trodde på så jag gick till en annan läkare på hud&std-kliniken som direkt konstaterade afte. Jag fick 2 olika kortisonsalvor som jag fick smörja med flera ggr per dag i kring 1 månad tror jag innan det gick bort. Hon skrev ochså ut bedövningssalva som gjorde att jag kunde fungera hyfsat normalt trots smärtan.

• Anna74a

Jag har aldrig haft afte i underlivet men hade jobbigt med blåsor i munnen när jag var tonåring. Otrolig smärta, jag baddade dem med sprit så försvann de snabbt.Det bästa var när ngn tipsade om kosttillskottet Longovital,jag åt dem en tid och efter det dök blåsorna aldrig upp igen.

• Annelie 76

Stärk immunförsvaret med D-vitamin. Köp kapslar på hälsokostaffären och ta minst 2000IE om dagen (gärna mer, jag tar 5000IE om dagen). Ta extra när ni känner att förkylning eller annat är på gång. På mig hjälper det, från att ha varit förkyld minst två ggr om året har jag nu varit förkyld 2 ggr på 4 år...

• aannoonym

Jag har aldrig blivit undersökt då jag får så ont att jag knappt kan gå. Har varit hos en idiotisk läkare och pratat men han slängde bara ur sig att "det måste vara herpes för afte kan man inte ha i underlivet". Jag köper xylocain 5% salva som bedövar, men den gör alldeles för ont att smörja på. Funkade kortisonsalvorna bra?

Svar på tråden Afte i underlivet