• Khaleesi

Nya sängkläder?

Med anledning av en annan tråd, där tvättning av nya sängkläder tas upp, blir jag lite nyfiken på hur ofta ni får nya sängkläder (påslakanset) till hemmet. Jag väljer verbet "skaffa" och låter det omfatta både sängkläder man själv köpt, och sådana man kanske har fått i present.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nya sängkläder?
  • lövet2

Språkpolisen vill först meddela att sängkläder är täcke och kudde. Sänglinne däremot är lakan och örngott.

Sedan svarar jag att nytt sänglinne till vår egen säng blir det kanske vart 5:e år. Ungarna får nytt lite då och då, när de kanske önskat sig ett Barbieset eller ett med Barcelonamotiv.

• Zchimla

Jag säger med sängkläder och menar påslakan osv - skiter i språkpolisen Tungan ute
    Har faktiskt aldrig sagt sänglinnen

Vart 3-5 år röstade jag iaf. Och nu är det typ dags igen

• CeeJay

Skaffar nog en ny uppsättning varje år och slänger en uppsättning. Det är en pågående process liksom

• Annelie 76

Jag skaffar nya när det det behövs eller jag hittar nåt snyggt jag verkligen vill ha. Inga särskilda intervall...

• La Lola

Köper nya flera gånger per år.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CAL
    lövet2 skrev 2012-08-09 16:50:08 följande:
    Språkpolisen vill först meddela att sängkläder är täcke och kudde. Sänglinne däremot är lakan och örngott.

Sedan svarar jag att nytt sänglinne till vår egen säng blir det kanske vart 5:e år. Ungarna får nytt lite då och då, när de kanske önskat sig ett Barbieset eller ett med Barcelonamotiv.
    Det där är väl inte sant? 
    Sängkläder är påslakan, lakan, överkast och örngott!
  • tahira

Någon gång per år, men jag har även kvar de jag hade när jag flyttade hemifrån, plus en uppsättning jag ärvt från min morfars storasyster som håller hur bra som helst.

Det är min mamma som köper sängkläder till oss, av någon anledning. Hon brukar köpa med sig en uppsättning ibland när hon kommer på besök (hon bor i Lund, vi bor i London). De brukar vara lite speciella och precis i vår stil, och jag tror att hon tycker att det är roligt att köpa dem till oss

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Khaleesi

Vi köper nya ungefär nån gång vart tredje år. Man behöver ju inte mer än max två uppsättningar per säng plus några gästuppsättningar, och jag trivs rätt bra med de sängkläder vi redan har.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • La Lola
    Khaleesi skrev 2012-08-09 19:05:48 följande:

Vi köper nya ungefär nån gång vart tredje år. Man behöver ju inte mer än max två uppsättningar per säng plus några gästuppsättningar, och jag trivs rätt bra med de sängkläder vi redan har.

Så är det nog...men vi var säkert 25-30 set eller nåt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Khaleesi
    La Lola skrev 2012-08-09 19:09:50 följande:
    Så är det nog...men vi var säkert 25-30 set eller nåt.
    Som upplagt för pyjamasparty hemma hos er med andra ord!
Svar på tråden Nya sängkläder?