• Khaleesi

Nya sängkläder?

Med anledning av en annan tråd, där tvättning av nya sängkläder tas upp, blir jag lite nyfiken på hur ofta ni får nya sängkläder (påslakanset) till hemmet. Jag väljer verbet "skaffa" och låter det omfatta både sängkläder man själv köpt, och sådana man kanske har fått i present.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nya sängkläder?
  • 1978

Jag skaffade sängkläder när jag flyttade hemifrån för ca 15 år sedan. Det var för enkelsäng så de har jag skänkt vidare. Vi har köpt två nya underlakan till dubbelsängen sedan vi flyttade ihop för 6 år sedan. Min sambo hade två set med påslakan o örngott redan samt ett underlakan. De hade han haft sedan han flyttade hemifrån, tror jag, så de är väl 15 år gamla ungefär. Sedan har vi fått två set, utan underlakan.

Vi har fyra uppsättningar lakan till dubbelsängen (men bara två underlakan). Sen har vi lite udda lakan till gäster.

PS. Om man googlar sängkläder får man upp hur de flesta använder ordet. Och det är mest underlakan, påslakan och örngott.

• 1978

Intressant att en del tycker att 5 år är lång livslängd på sängkläder. Jag hade varit väldigt missnöjd om de gick sönder efter så kort tid. Vissa av våra är som sagt 15 år nu. Men vi ställer å andra sidan inte några krav på att alla färger ska vara som de en gång var. Hade vi gjort det hade de åkt ut för ett bra tag sedan.

• 1978

Ni som köper nya varje år. Tänker ni på miljöbelastningen som bomullsindustrin står för?

• Mynta

Kanske 1-2 gånger per år? Sällan för att det behövs, oftast för att jag hittar något fint.

• Khaleesi
    1978 skrev 2012-08-10 14:12:11 följande:
    Intressant att en del tycker att 5 år är lång livslängd på sängkläder. Jag hade varit väldigt missnöjd om de gick sönder efter så kort tid. Vissa av våra är som sagt 15 år nu. Men vi ställer å andra sidan inte några krav på att alla färger ska vara som de en gång var. Hade vi gjort det hade de åkt ut för ett bra tag sedan.
    Jag håller med om det. Mina föräldrar har fortfarande samma sängkläder som jag minns från min barndom, och de verkar hålla bra än. Underlakan slits förstås på ett annat sätt än påslakan.

Sen kanske en del har så stora linneskåp att de bara fyller på med nytt, utan att göra sig av med de gamla?
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Rigmor Mortis
    1978 skrev 2012-08-10 14:12:47 följande:
    Ni som köper nya varje år. Tänker ni på miljöbelastningen som bomullsindustrin står för?
    Har alla sagt att de köper bomullssängkläder?
  • chrissandra
    Rigmor Mortis skrev 2012-08-10 15:47:47 följande:
    Har alla sagt att de köper bomullssängkläder?
    Merparten gör nog det, tror kanske inte att sidenlakan hör till standard i varje hem. :)
  • La Lola
    Näe.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sextiotalist

Vi köper nytt ungefär var tredje år, vi har massor av sängkläder, jag tror de äldsta är från innan jag flyttade hemifrån, dvs rejält gamla, men de håller än
    Tonåringen har 4 set som cirkulerar, sambon och jag har 8 (då ggr 2) set, sedan har vi 4 gästlakanset (och ett som jag sy örngott till)
    Jag är en sådan "icke slänga"- kvinna, så när örngotten är slut, så syr jag om det ena lakanet till två örngott och de blir gästlakan och lakan man har med sig till stugan. När lakanen är så slitna att de inte är OK längre, blir det trasor. Av underlakan som är delvis slitna, så brukar jag, om det går, göra örngott av dessa, annars blir det trasor.

• sextiotalist
    1978 skrev 2012-08-10 14:12:11 följande:
    De äldsta vi har är över 30 år gamla, är fortfarande snygga i färger och inte slitna.
    Funderar också på detta.

Svar på tråden Nya sängkläder?