Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Nya sängkläder?

Vi köper nytt ungefär var tredje år, vi har massor av sängkläder, jag tror de äldsta är från innan jag flyttade hemifrån, dvs rejält gamla, men de håller än
    Tonåringen har 4 set som cirkulerar, sambon och jag har 8 (då ggr 2) set, sedan har vi 4 gästlakanset (och ett som jag sy örngott till)
    Jag är en sådan "icke slänga"- kvinna, så när örngotten är slut, så syr jag om det ena lakanet till två örngott och de blir gästlakan och lakan man har med sig till stugan. När lakanen är så slitna att de inte är OK längre, blir det trasor. Av underlakan som är delvis slitna, så brukar jag, om det går, göra örngott av dessa, annars blir det trasor.

• sextiotalist
    1978 skrev 2012-08-10 14:12:11 följande:
    Intressant att en del tycker att 5 år är lång livslängd på sängkläder. Jag hade varit väldigt missnöjd om de gick sönder efter så kort tid. Vissa av våra är som sagt 15 år nu. Men vi ställer å andra sidan inte några krav på att alla färger ska vara som de en gång var. Hade vi gjort det hade de åkt ut för ett bra tag sedan.
    De äldsta vi har är över 30 år gamla, är fortfarande snygga i färger och inte slitna.
    1978 skrev 2012-08-10 14:12:47 följande:
    Ni som köper nya varje år. Tänker ni på miljöbelastningen som bomullsindustrin står för?
    Funderar också på detta.

• sextiotalist

Glömde, jag tror att våra lakan håller så länge för vi torktumlar dom inte och stryker/manglar dom.

Svar på tråden Nya sängkläder?