• Anonym (ångest)

Amning och råmjölk, vill inte!!

BF närmar sig med stormsteg! Bara några veckor kvar nu!

Jag har sedan länge bestämt att jag INTE vill amma.
    Anledningen är att jag mår både fysiskt och psykiskt illa vid tanken på det, själva känslan osv.
    Vill inte ha massa påhopp om detta, har redan bestämt mig.

Mitt problem är att när jag sa detta till min BM så tyckte hon att det vore bra om jag iallafall kunde ge bebis råmjölken. Det sa även min mamma, för att den innehåller så mycket nyttigt.
    Ja, det kan jag väl tänka mig då sa jag.

Men ju mer tiden går, ju närmare allting kommer och ju mer jag tänker på det, desto mer panikångest får jag.
    Blir gråtfärdig och känner mig så jävla dålig om jag skulle ändra mig och säga att jag INTE vill ge råmjölken heller.
    Allra innerst inne så vill jag inte det. Det är bara för att göra andra nöjda och glada som jag sagt att jag vill det.

Är det så himla hemskt att inte ge råmjölk? Kommer bebis dö / bli dödssjuk / superallergisk etc. ??
    Det kan ju inte va meningen att jag ska gå runt här nu sista tiden och må dåligt och bäva inför det ögonblicket min bebis läggs upp på mitt bröst/min mage första gången???
    Åhhhh.....!!

• Svar på tråden Amning och råmjölk, vill inte!!
  • Petronilla

Sluta noja och förbered för flaskmatning. Ingen kommer att tvinga dig att amma.

Lycka till med liten bebis/Petra

• LitenR

Men inte måste du väll bestämma dig nu före egentligen!? Vänta tills bebisen e ute och se. Kanske du helt ändrar dig sen när du får upp bebisen på bröstet, kanske inte.
    Gör det som känns rätt.

• lövet2

Gå inte omkring och gruva dig i förväg! När förlossningen är över, så får du upp babyn på magen. Då och först då kan du fatta ditt beslut. Kanske du då upptäcker att du inte längre tycker det där med råmjölken är en så stor grej i jämförelse med förlossningen du just genomgått? I så fall ammar du. Kanske du håller fast vid din motvilja? Då ammar du inte. Bara ditt beslut!

• pigglo

Om du inte vill amma så amma inte. Ditt barn kommer inte att må sämre för det. Hellre en mamma som flaskmatar och mår bra än en mamma som ammar och mår skit!

Om du vill ge barnet råmjölk men inte låta det suga på bröstet så kan du handmjölka ut på en tesked och ge barnet på det sättet istället.

Strunta i andras åsikter och gör det du känner fungerar bäst för dig.

• Tiiipsy

Om du fortf känner att du inte vill amma något alls när du fått upp bebis på bröstet så kan du ju alltid trycka ut råmjölken för hand och sen ge i kopp till barnet...:) Jag har flaskmatat min lilla sen hon var 7 v och än så länge mår hon kanon, hon e 6 månader nu..:)

• Anonym (ångest)

Men om man nu inte ska ge råmjölken heller, vad händer då?
    Alltså, bebisen vill väl till bröstet nästan direkt, för trygghet om inte annat..?
    Eller ska dom mata med kopp och ha sig på en gång då?
    Har iallafall redan packat ner flaska och nappar i BB väskan.

Men vill ju inte att min bebis ska känna sig otrygg bara för att jag inte vill amma. Obestämd

• Duckan

Om det känns okej, kan du pumpa ur råmjölken, det är bara några droppar åt gången som kommer (iaf var det så för mig) och ge det till bebisen ur kopp.

• Anonym (ångest)
    Tiiipsy skrev 2012-08-10 13:57:34 följande:
    Om du fortf känner att du inte vill amma något alls när du fått upp bebis på bröstet så kan du ju alltid trycka ut råmjölken för hand och sen ge i kopp till barnet...:) Jag har flaskmatat min lilla sen hon var 7 v och än så länge mår hon kanon, hon e 6 månader nu..:)
    Har övervägt det med, men nej, det känns så läskigt, jag kommer inte klara av att göra det eller använda handpump.
    Hade ju vart super annars, men jag är för larvig, det känns för läskigt det med.
  • Anonym

Bestäm dig för att inte fundera över det där med råmjölken nu innan.
    Det skapar ett orosmoment.

Ta ett beslut om att du kommer känna dig fram vid stunden.
    Vill du inte när bebisen ligger där hos dig, så vill du inte.
    Känns det helt ok så gör det då.

• pigglo
    Anonym (ångest) skrev 2012-08-10 13:59:04 följande:
    Men om man nu inte ska ge råmjölken heller, vad händer då?
    Alltså, bebisen vill väl till bröstet nästan direkt, för trygghet om inte annat..?
    Eller ska dom mata med kopp och ha sig på en gång då?
    Har iallafall redan packat ner flaska och nappar i BB väskan.

Men vill ju inte att min bebis ska känna sig otrygg bara för att jag inte vill amma. Obestämd

Råmjölk är bra men om du väljer att inte ge ditt barn alls så kommer det inte att må dpligt av det  heller.

Trygghet kan man ge barnet ändå, genom kroppskontakten. Just kroppskontakten och hud-mot-hud kan man tillämpa även om man flaskmatar så det är absolut inget problem.

Låt din barnmorska på MVC skriva in i din journal att du är tveksam till amning eller lämna ett brev till personalen på förlossningen så att de får veta hur du tänker. Var ärlig. Vill du inte amma alls så säg det. Vet du inte vad du vill så säg att du vill känna efter hur det känns och bestämma dig efter det. Att du är tydlig med hur du tänker är både för din egen skull och för peronalens. De slipper då ge dig information om amning, information som du kanske inte ens vill ha. Man kan då istället lägga den tiden på att lära dig hur du ska gå till väga för att ge ditt barn ersättning med flaska.
Svar på tråden Amning och råmjölk, vill inte!!